۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۴۱۶۳۷
آیت الله شفیعی:

سوره «ناس» دلیلی بر نفی جبر در اسلام است

آبت الله شفیعی با بیان اینکه جبر در امور تکوینی وجود ندارد و تنها در امور اختیاری است، گفت: سوره ناس نخستین سوره آموزنده تعلیم و تربیت و دلیلی بر نفی جبر در آموزه های اسلامی است.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی در تفسیر سوره ناس با اشاره به اینکه کلمه «الناس» 5 مرتبه در این سوره تکرار شده است، گفت: کلمه «الناس» جمعی است که مفرد ندارد و هر جا مشاهده شد که جمعی مفرد ندارد، باید بدانیم که حالت جمعی و گروهی مراد خواهد بود.

 

آیت الله شفیعی با بیان اینکه در آیه «قل اعوذ برب الناس» مراد خداوند جامعه و کل انسان­ها است، افزود: جامعه از فرد فرد تشکیل می شود و در اینجا خداوند با ذکر «ناس» حالت جمعی و گروهی را خواستار است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت پناه بردن به خداوند از شر وسواس خناس، ابراز داشت: در این سوره خداوند نخست پیامبر اکرم(ص) را به پناه بردن از وسواس خناس فرا می­ خواند در حالی که مقصود پناه بردن مردم است و رسول خدا(ص) علیرغم معصوم بودن روزانه هفتاد مرتبه طلب استغفار می کرد.

 

این عالم دینی به مأموریت­های خاص حضرت ختمی مرتبت(ص) برای تعلیم مردم اشاره و ابراز داشت: پناه بردن به خداوند از شر شیطان از جمله این مأموریت­ها است و «عوذ» در این سوره عبارت از پناهنده شدن انسان به جایی از موردی زشت است که در اینجا مورد زشت همان وسواس خناس است.

 

وی با بیان اینکه به استناد سوره ناس، انسان باید به خداوند پناهنده شود، اظهار داشت: در این زمینه نخست باید کارهای زشت را بشناسیم و باید بدانیم که کارهای زشت از خود مردم و در اثر وسواس خناس صورت می گیرد و دیگر اینکه باید احساس پناهندگی را داشته باشیم که در غیر این صورت همچون مریضی خواهیم بود که در عین حال بیمار بودن، اعتقادی به بیماری خود ندارد.

 

آیت الله شفیعی شناخت خدا و زشتی­ها را برای پناه بردن ضروری دانست و تصریح کرد: خداوند بزرگترین قدرت مطلقه که باید به آن پناه برد و غیر خدا به دلیل داشتن نقص قابل پناه بردن نیست و در عین حال باید از زشتی که قابل اصلاح و رفع و دفع باشد به خداوند پناه ببریم.

 

این عالم دینی پناه بردن به خداوند از زشتی­ها را دلیلی بر عدم جبر دانست و تصریح کرد: جبر در امور تکوینی وجود ندارد و تنها در امور اختیاری است و با این توضیح معلوم می شود که زشتی­ها اختیاری هستند و سوره ناس از جمله دلایل عدم جبر در اسلام است.

 

وی با بیان اینکه افزون بر شیطان وسوسه ­گر، انسان وسوسه­ گر نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: نفس اماره شیطان است و «وسواس» به معنی وسوسهه­ گر و تخیلات باطل است؛ در حالی که خناس کسی است که در صورت مهیا بودن زمینه خود را نمایان می کند و در غیر آن صورت خود را پنهان می سازد و در جهان امروزی وسوسه­ گران خناس انسی بی شمار هستند؛ بنابراین باید آ­ن­ها را شناخته و به خداوند پناه ببریم که در سوره ناس به این مطلب اشاره شده است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان در پایان تصریح کرد: سوره «الناس» نخستین سوره قرآنی است که درس تعلیم و تربیت را به انسان­ها می آموزد./202/9456/ب1

ارسال نظرات