۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۴۴۲۲۴۲

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

برگزاری نشست برنامه ریزی و فعالیتهای دهه کرامت، برگزاری جشنهای دهه کرامت در سه سطح استانی، ملی و کشوری و بهره گیری مناسب از فرصت انتخاب مشهد به عنوان «پایتخت فرهنگ اسلامی» از مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
خبرگزاری رسا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در نشست شورای برنامه‌ریزی و فعالیت‌های دهه کرامت، اظهار کرد: امسال با تمهیداتی که برنامه‌ریزی شده است، ۴۵ نهاد انتخاب شدند تا برنامه‌های متنوعی را تدارک ببینند.

وی انعکاس فعالیت ها ی دهه کرامت را یکی از اقدامات ارزشمند صداوسیما خواندو افزود: این مهم درسال گذشته بسیار خوب صورت پذیرفت بنابراین ضروری است امسال نیز این مهم به بهترین شکل درجامعه نمود داشته باشد .

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر مردمی برگزار کردن جشن های دهه کرامت تاکید کرد.

برگزاری جشن های دهه کرامت در سه سطح استانی، ملی و کشوری

وی با بیان اینکه جشن های دهه کرامت امسال در سه سطح استانی، ملی و کشوری برگزار می شود، گفت: باید از طریق بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود، جذب مشارکت های مردمی و اصناف و هم افزایی دستگاه های اجرایی زمینه برای برگزاری پرشور و باکیفیت برنامه ها فراهم شود .

محمدحسن واحدی درادامه با اشاره به لزوم برگزاری باشکوه جشن های دهه کرامت در سطح استان، گفت: در همین راستا باید دستگاه های اجرایی دست اندرکار با تمام ظرفیت موجود تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار گیرند.

وی ادامه داد: ضروری است فعالیت های پیش بینی شده در حاشیه شهر اجرا شود تاحضور حداکثری مخاطب را داشته باشیم .

 شادی ونشاط اجتماعی در ایام دهه کرامت

وی برشادی ونشاط اجتماعی در ایام دهه کرامت تاکید کرد و افزود: ضروری است در بحث فرهنگ رضوی شادی را برای مردم فراهم سازیم و شور نشاط را با کمک خود مردم در جامعه نهادیه کنیم .

وی برحضورجدی صداوسیما در خصوص پوشش رسانه ای در ایام دهه کرامت تاکید کرد و افزود:با هماهنگی های صورت گرفته با صداوسیما ی خراسان و نیز کشور شرایط اطلاع رسانی فراهم شده بنابراین با برنامه ریزی مناسب می توان از این فرصت در راستای ترویج فرهنگ منور رضوی بهره برد.

واحدی برحضور بانوان درمراسم گلباران در دو روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت رضا (ع) تاکید کرد و افزود : صداوسیما با پخش تیزر و زیرنویس ها مردم را برای حضور در این حرکت دعوت کنند تا شاهد حضور چشمگیر علاقه مندان به خاندان ائمه اطهار باشیم.

وی افزود: ستادهای ویژه در سطح شهرستان ها با ریاست فرمانداران تشکیل شده که زمینه هماهنگی فعالیت های دست اندرکاران برگزاری جشن های دهه کرامت را فراهم می کند.

تشکیل ستادهای ویژه هشت گانه مسئول برگزاری جشن های دهه کرامت

وی ستادهای ویژه هشت گانه مسئول برگزاری جشن های دهه کرامت را موظف به انجام مسئولیت های محوله به بهترین شکل ممکن کرد و گفت: عملکرد همه ی ستادویژه ها ارزیابی می شود بنابراین نسبت به ارسال اطلاعات برنامه هاو فعالیت ها به دبیرخانه اقدام کنید .

در ادامه این جلسه نمایندگان ستادویژه ها به بیان برنامه ها خود پرداختند.

بهره گیری مناسب از فرصت انتخاب مشهد به عنوان «پایتخت فرهنگ اسلامی»

معاون اول رییس جمهوری تصویب نامه هیات وزیران را در خصوص بهره گیری مناسب از فرصت ایجاد شده در انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال 1396 (2017 میلادی) به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای «پایتخت فرهنگ اسلامی ، مشهد 2017»، این مقرره در جلسه مورخ 03. 1395.05 هیات وزیران تصویب و با شماره53700 مورخ 06. 1395.05 از سوی اسحاق جهانگیری به وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، کشور، امورخارجه، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شده است.

در ابتدای این مصوبه آمده است: به منظور معرفی توانمندی ها، غنای معنوی، فرهنگی و ارزش های اصیل اسلامی، ایرانی به کشورهای اسلامی و در جهت تحقق محورهای مورد نظر سازمان آیسسکو از جمله موضوعات « میراث، هویت فرهنگی اسلامی»، «تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار»، « گفت وگو و اتحاد تمدنها در روابط منطقه ای و بین المللی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام»، تدوین محورهای برنامه ریزی و اجرای اقدامات ویژه مرتبط با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی با موضوعات «مشهد و تمدن خراسان بزرگ»، « طوس و جایگاه آن در تکوین و بسط اندیشه ایرانی-اسلامی» و «مشهد و اندیشه ایران شهری» و گردشگری فرهنگی به عنوان محورهای کلان فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

بر این اساس شورای سیاستگذاری رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» با مسوولیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس و اعضایی که در متن این مصوبه آمده است، تشکیل خواهد شد.

همچنین تشکیل ستاد ملی شهرسازی این رویداد با مسوولیت وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس در این مصوبه قید شده و اعضای آن نیز مشخص شده اند.

ستاد برنامه ریزی و هماهنگی رویداد با مسوولیت استاندار خراسان رضوی نیز دیگر بخش مربوط به این مصوبه است.

در انتهای مصوبه هیات وزیران تصریح شده است، این تصویب نامه صرفا تا پایان سال 1396 لازم الاجراست.

نگاه به مشهد در سال 2017 «شهر الگوی اسلامی» است

عبدالرضا رحمانی فضلی اظهار کرد: در این رویداد به شهر مشهد به عنوان «شهر الگوی اسلامی» نگاه شده و ما یکسال فرصت داریم تا ظرفیت، توانمندی‌ها، امکانات، فرهنگ و معنویت حاکم بر شهر مشهد را به همه جهان به ویژه دنیای اسلام معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه این رویداد امکان استفاده از ظرفیت های دنیای اسلام برای معرفی مشهد به دنیا را مهیا می کند، افزود: مطلوب است تا از این فرصت در جهت توسعه ظرفیت توریسم پذیری مشهد استفاده شود.

رحمانی فضلی همچنین عنوان کرد: طی سال 2017، می توانیم با برگزاری مراسم ها، همایش ها، جلسات و با به کارگیری خلاقیت در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه ها، از فرصت این رویداد به صورت حداکثری بهره گیری نماییم.

وی در ادامه، با بیان اینکه استاندار خراسان رضوی از روزهای اولیه حضور خود در استان، برنامه ریزی برگزاری این رویداد را در دستورکار قرار دادند، گفت: در نتیجه همین پیگیری ها، ستادها تشکیل و برنامه های بسیار خوبی برنامه ریزی شد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: همچنین ما هم همه استانداران را موظف کردیم که با استان خراسان رضوی در این زمینه همراهی و همکاری کنند و ظرفیت های خودشان را در اختیار قرار دهند.

وی با اشاره به جلسه اخیر هیات دولت و مصوبه آن در خصوص رویداد «مشهد 2017»، عنوان کرد: در این جلسه، رییس جمهور محترم هم از این رویداد استقبال و تاکید کرد که این مهم باید با قوت و دقت پیگیری شود تا بتوانیم یک کار قابل قبول را انشاءالله عرضه کنیم و دستور داد تا همه وزارتخانه ها در این خصوص همکاری کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه حضور مردم باید در این حوزه مانند دیگر عرصه ها بسیار شاخص باشد، ادامه داد: امیدواریم با حمایت، تسهیل و بسترسازی وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی، مشارکت حداکثری مردم در این رویداد و کمک رسانه ها در اطلاع رسانی بدین منظور، بتوانیم بهره مناسبی از این رویداد برای شهر مشهد و کشور ایران داشته باشیم./934/102/ب3

ارسال نظرات