۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۴۳۴۹۳
آیت الله مهدوی تبیین کرد؛

ولی فقیه هرگز نمی تواند متعدد باشد/ همه باید در احکام حکومتی پیرو رهبر انقلاب باشند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که اگر در کشوری حکومت اسلامی تشکیل شود، یکی از مراجع تقلید آن کشور می توانند ولی فقیه آن کشور قرار بگیرند یا این که آن ها هم در احکام حکومتی باید از رهبر معظم انقلاب پیروی کنند؟ گفت: ولی فقیه هرگز نمی تواند متعدد باشد، پس اگر کسی در کشوری که مانع طاغوت از آن کشور برداشته شده زندگی می کند، باید از دستورات حکومتی رهبر معظم انقلاب تبعیت کند.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان، در پاسخ به این سؤال که اگر در کشوری حکومت اسلامی تشکیل شود، یکی از مراجع تقلید آن کشور می توانند ولی فقیه آن کشور قرار بگیرند یا این که آن ها هم در احکام حکومتی باید از رهبر معظم انقلاب پیروی کنند؟ گفت: ولی فقیه هرگز نمی تواند متعدد باشد، پس اگر کسی در کشوری که مانع طاغوت از آن کشور برداشته شده زندگی می کند، باید از دستورات حکومتی رهبر معظم انقلاب تبعیت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر امام جماعت مسجدی از گفتن تکبیر بعد از نماز جلوگیری کند، می توان به او اقتدا کرد یا خیر؟ افزود: عاملی که امام جماعت را از پیشوایی ساقط می کند، ظهور یک عمل فسق در اعضاء و جوارح است، بنابراین صرف این که امام جماعت از گفتن تکبیر بعد از نماز جلوگیری کند، از امامت ساقط نمی شود چرا که ممکن است چیزی در ذهن امام جماعت باشد و دیگران به آن توجه نداشته باشند یا این که شبهه ای برای امام جماعت پیش آمده باشد که باید برطرف بشود.

آیت الله مهدوی در ادامه جواب سؤال تصریح کرد: در استفتائات رهبر معظم انقلاب بیان شده اگر کسی عملاً مخالف ولایت فقیه است ولی این مخافت را بر زبانش جاری نمی کند، می شود به عنوان امام جماعت به او اقتدا کرد، در زمینه ایجاد مانع برای گفتن تکبیر بعد از نماز نیز همین گونه است یعنی تا زمانی که امام جماعت به شکل علنی صحبت هایی برخلاف موازین شرعی نکرده، نمی توانیم او را از مقام امام جماعت ساقط بدانیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، با توجه به این که ماه مبارک رمضان به پایان رسیده است، بهترین راهکار برای حفظ حالت معنوی چیست؟ ابراز کرد: بالاترین اعمال برای حفظ حالت معنوی انجام عمل صالح و پرهیز از گناه است، در اعمال صالح نیز با اهمیت ترین کارها، توجه به نماز اول وقت، احترام به پدر و مادر، کمک کردن به دیگران، قرآن خواندن به شکل منظم و خواندن زیارت عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) است.

امام جمعه موقت اصفهان خطاب به دختران و پسران جوان افزود: اگر به دنبال سعادت دنیا و آخرت هستید، اگر می خواهید اعمال صالحتان برایتان ذخیره شود، شما را توصیه می کنم به احترام به پدر و مادر و دستگیری از ایشان، بدون این که از ایشان توقع جبران داشته باشید برایشان کار کنید، سعی کنید با رفتارتان کاری کنید که پدر و مادرتان برایتان دعا کنند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا عضو شدن در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام اشکال شرعی دارد؟ ابراز کرد: اصل عضو شدن در شبکه های اجتماعی اشکالی نداشته و حتی در مواردی می تواند برای انسان مفید باشد، مسأله مهم این است که در هنگام استفاده از این شبکه های اجتماعی باید مواظب باشیم به گناه آلوده نشویم.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، شما در یکی از سخنرانی هاتون فرمودید، در هنگامی که صدای اذان در حال پخش شدن هست کار دیگری انجام ندهید و فقط به صدای اذان گوش کنید و همراه مؤذن عبارات اذان را زمزمه کنید، می خواهم بدانم آیا بین صدای اذان رادیو و صدای اذانی که مؤذن می گوید، در این زمینه تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: بله! اکثر مراجع می گویند در هنگامی که صدای اذان از رادیو در حال پخش شدن است، انسان می تواند به کارهایی همچون قرآن خواندن و نافله خواندن مشغول باشد ولی زمانی که اذان توسط مؤذن قرائت می شود، بهتر است به صدای مؤذن گوش فرا دهد و به کار مستحب دیگری مشغول نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر در کشوری حکومت اسلامی تشکیل شود، یکی از مراجع تقلید آن کشور می توانند ولی فقیه آن کشور قرار بگیرند یا این که آن ها هم در احکام حکومتی باید از رهبر معظم انقلاب پیروی کنند؟ تبیین کرد: ولی فقیه هرگز نمی تواند متعدد باشد، پس اگر کسی در کشوری که مانع طاغوت از آن کشور برداشته شده زندگی می کند، باید از دستورات حکومتی رهبر معظم انقلاب تبعیت کند.

آیت الله مهدوی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، اگر بر سر راه ازدواج یک جوان پدر و مادرش مانع ایجاد کنند، تکلیف آن جوان چیست؟ اذعان کرد: در مسیر ازدواج یک جوان از لحاظ اخلاقی کسب رضایت پدرو مادر لازم است، هر چند از لحاظ شرعی اشکالی ندارد که جوان بدون اجازه پدر و مادرش ازدواج کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برای کسب رضایت پدر و مادر بهترین راه استفاده از افرادی است که هم محرم اسرار انسان هستند و هم رابطه خوبی با پدر و مادر دارند.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، با وجود این که شرایط توبه واقعی بسیار سخت است، چگونه می توانیم یک توبه واقعی بکنیم و از کجا بدانیم خداوند توبه ما را پذیرفته است؟ افزود: توبه به معنای بازگشت از گناه گذشته است و ترک گناهان آینده جزء معنای توبه نیست، همین که انسان از گناهان گذشته خودش پشیمان باشد، کافی است، توبه زمانی که گناهان بر انسان چیره شده باشند، سخت می شود وگرنه اصل توبه کردن کارِ سختی نیست.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: بر اساس آیه هفدهم سوره نساء که می فرماید«إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ فَأُولَئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا»، فردی که توبه می کند حق بخشش بر گردن خداوند دارد، یعنی انسانی که توبه می کند، خداوند حتماً او را خواهد بخشید.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که آیا مسأله حجاب به این شکل در شرایط فعلی کشور ایران الزامی شده یا در صدر اسلام هم با بی حجابی برخورد می شده است؟ ابراز کرد: در صدر اسلام علاوه بر زنان مسلمان، زنان دیگر ادیان مثل مسیحی ها و یهودی ها هم حجابشان را رعایت می کردند، چرا که حفظ حجاب یک دستور الهی است و همه انبیاء روی آن تأکید داشته اند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به حسادت هایی که اغلب بچه های کوچک نسبت به هم دارند، می توان گفت حسادت یک امر فطری است؟ تشریح کرد: بحث حسادتی که بین بچه ها یا حتی بزرگ ترها وجود دارد به دلیل رقابتی است که بین افراد مختلف در یک زمینه خاص جریان دارد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: فرض کنید یک نانوا و یک قصاب در کنار یکدیگر مشغول کاسبی هستند، هیچ وقت نسبت به یکدیگر حسادت ورزی نمی کنند چون هرکدام با خودشان می گویند، اگر کسی از طرف مقابل خرید کند، به کسب و کار من لطمه ای وارد نمی شود، ولی اگر چند قصابی در کنار یکدیگر فعالیت کنند، به سبب رقابتی که در بحث مشتری بین آن ها جریان دارد، به احتمال قوی بینشان حسادت به وجود می آید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری راهکارهای علمی و عملی پیشنهاد کرد: برای درمان حسادت در فرزندان راهکار علمی این است که آن ها را به گونه ای تربیت کنیم که به راحتی از بچه های دیگر تعریف کنند، راهکار عملی این است که هدیه ای بخرید و به فرزند خود بدهید و به او بگویید این هدیه را به فلان بچه هدیه کن که رقیب تو است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: حسادت در امور مادی و معنوی اصلاً ارزشی ندارد، فرض کنید در امور معنوی از این که دوستش خداشناس تر است، نسبت به او حسادت بورزد، باید این را مکرر در ذهن خود بیاوریم که اگر همه مردم جهان خداشناس باشند و همه مطیع اهل بیت(ع) باشند، هیچ ضرری متوجه ما نیست، چرا که در امور معنوی جای کسی توسط دیگری اشغال نمی شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان دعا کرد: دعا می کنیم که خداوند همه را مؤمن به خودش قرار دهد، همه مؤمن باشند، همه پاکدامن باشند، اگر کسی در این امور به فرد دیگری حسادت می ورزد دچار توهم شده است./867/201/ب2

ارسال نظرات