۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۴۴۳۵۹۸
استاد حوزه و دانشگاه:

تربيت ديني فرزندان از سه سالگي آغاز شود

استاد حوزه و دانشگاه کار مستقيم تربيت فرزند را از سه سالگي دانست و گفت: بر اساس اصول علمي ثابت شده است، از اين دوران حس و انگيزه هاي مذهبي و ديني مي تواند در کودک شکل گيرد.
خحت الاسلام سيد حسين دهنوي حجت الاسلام سيد حسين دهنوي در كارگاه تربيت فرزند

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، حجت الاسلام سيد حسين دهنوي عصر جمعه در نخستين کارگاه تربيت فرزند در دبيرستان محتشمي‌ کاشان، گفت: برخي تربيت فرزندان بر اساس معارف ديني و اصول مذهبي را با توجه به شرايط کنوني جامعه و چالش هاي موجود در آن امري محال مي دانند حال آنکه اين طور نيست و با رعايت برخي نکات مي توان فرزنداني صالح پرورش داد.

وي با اشاره به اينکه نخستين گام در مسير تربيت فرزندان از هنگام ازدواج آغاز مي شود، گفت: انتخاب همتا و فردي مناسب براي همسري نخستين قدم در اين راه است و در صورت انتخاب اشتباه و برگزيدن فردي غيرشايسته مهيا کردن زمينه تربيت صحيح فرزند در محيط خانوادگي دشوار مي شود.

مشاور و کارشناس مذهبي برجسته مسائل خانواده مراحل تربيت فرزند را به دوران هاي مختلف تولد و رشد فرزند تقسيم و عنوان کرد: در پيش از شکل گيري نطفه فرزند مواردي نظير توجه به لقمه حلال، پاکي روح و صفاي نفس، طهارت جسم، استغفار و استعاذه کردن  مي تواند در پيش زمينه اي براي تربيت صحيح آينده فرزندي که قرار است از اين نطفه و جنين به وجود آيد مؤثر باشد.

حجت الاسلام دهنوي درباره دوران شکل گيري نطفه فرزند نيز، گفت: رسالت در اين دوران بر عهده مادر است که بايد در کنار توجه پدر به کسب روزي حلال و ايجاد آرامش به همسر، با مراقبت از روح و روان خويش آن را از ابتلا به پليدي ها و زشتي ها مصون نگه دارد.

وي به مرحله پس از تولد نيز اشاره و تصريح کرد: ضمير ناخودآگاه فرزند در اين دوران بسيار فعال و حساس است و والدين بايد مراقب رفتار و گفتار خود در اين برهه از رشد نوزاد باشند چرا که بي آنکه بخواهند روي فرزند خويش اثرگذار هستند.

اين کارشناس مسائل تربيتي کار مستقيم تربيت فرزند را از سه سالگي دانست و گفت: براساس اصول علمي ثابت شده است، از اين دوران حس و انگيزه هاي مذهبي و ديني مي تواند در کودک شکل گيرد.

حجت الاسلام دهنوي خاطرنشان کرد: آموزش ها در اين سنين بايد قطره اي و به صورت القاي تدريجي باشد چرا که به هيچ وجه نبايد کودکان زير هفت سال را مورد آموزش هاي رسمي قرار داد که امري غيرکارشناسي و غيرسودمند در تربيت صحيح فرزند است.

وي با بيان اينکه آموزش هاي رسمي کودکان بايد با آغاز هفت سال دوم شروع شود، افزود: در هفت سال دوم کودک آموزش پذير و براي تعليم هاي رسمي آماده مي شود اما در هفت سال نخستين ارائه آموزش هاي رسمي به کودک اقدامي نادرست است.

اين مشاور حوزه خانواده درباره زمان آموزش انجام فرائض ديني به کودک، گفت: اين آموزش ها بايد از دو سال قبل از سن تکليف آغاز شود اما نبايد به هيچ وجه در فضايي سخت گيرانه و با فشار و زور از سوی والدين صورت پذيرد.

حجت الاسلام دهنوي با اشاره به شش شيوه تربيت فرزندان، روش هاي الگويي، القاي غيرمستقيم، استفاده از عنصر عاطفه، تشويق، بهره گيري از روش تلقين به نفس و شيوه تداعي معاني را از جمله اين روش ها برشمرد.

لازم به ذکر است، اين کارگاه كه از سوی سازمان فرهنگي ورزشي شهردار كاشان برگزار مي شود، طي سه هفته ديگر و در روزهاي 29 مردادماه، پنجم و 12 شهريورماه نيز برگزار مي شود و در چهار هفته و جمعه متوالي ميزبان والدين و خانواده هاي کاشاني است./1307/202/ب2

ارسال نظرات