۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۴۴۴۵۵
در مشهد؛

نخستین نشست هم اندیشی پدیدآورندگان محصولات فرهنگ رضوی برگزار شد

نخستین نشست هم اندیشی پدیدآورندگان محصولات فرهنگ رضوی با چهار کمیسیون در تالار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
فرهنگ رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، احمد یاراحمدی، مشاور عالی تولیت آستان قدس رضوی در نخستین نشست هم اندیشی پدیدآورندگان محصولات فرهنگ رضوی که ظهر امروز 26 مرداد در تالار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: برای این که بایسته های خدمت رضوی را بهتر بتوان منعکس کرد، ابتدا مختصات فرهنگ رضوی باید مشخص و روشن شود.

غلامرضا جلالی، مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی در ادامه گفت: بعضی اوقات آنچنان فرهنگ رضوی را بومی سازی می کنیم که امام رضا(ع) مشهدی و ایرانی می شود و عظمت این امام گم می شود.

وی افزود: برای این که جایگاه ولایی امام رضا(ع) را به دقت بررسی کنیم باید به تاریخ برگردیم و پس از این بازگشت متوجه می شویم که جایگاه امام رضا(ع) با توجه به حاکمیتهای هر دوره، از سوی مردم با برداشتهای گوناگونی مواجه شده است.

مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: با نگاهی به متأخرین درمی یابیم که نگاه آنها به علی بن موسی الرضا(ع) با نگاه متداول ما فرق می کند و تاریخ به عنوان یک منبع می تواند داشته هایی را به ما بدهد.

وی اظهار کرد: وقتی به حرم مراجعه می کنیم درمی یابیم که ما در معرفی فرهنگ رضوی از مجرای هنر کار بایسته ای انجام نداده ایم و فقط بسیاری از سخنان زیبای امام رضا(ع) در قالب نوشتاری منعکس شده است.

محسن ناجی نصرآبادی، معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در حاشیه برگزاری این همایش در جمع خبرنگاران درباره این برنامه گفت: در نشست مقدماتی سال گذشته سه کمیسیون تخصصی با موضوعات مختلف برگزار شد که منجر به ایجاد هماهنگی، هم اندیشی و ارائه آثار مشترک بین نویسندگان و پدیدآورندگان محصولات فرهنگی و به بار نشستن بسیاری از فعالیتها شد.

ناجی نصرآبادی اظهار کرد: این هم اندیشی یک روزه با حضور 250 نفر از مؤلفان و صاحبان آثار و محصولات فرهنگ رضوی از شهرهای مشهد، قم، تهران و خارج از کشور با چهار کمیسیون برگزار می شود که کمیسیون رسانه و فضای مجازی بخش جدید این هم اندیشی است.

وی افزود: کمیسیون تخصصی ارزش و بایسته های خدمت در فرهنگ رضوی، کمیسیون تخصصی کتاب کودک و فرهنگ رضوی، کمیسیون تخصصی رسانه فضای مجازی و فرهنگ رضوی و کمیسیون تخصصی زائران غیرایرانی از قسمتهای مختلف این هم اندیشی است.

معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در این کمیسیون ها آثار و محصولات فرهنگی مؤلفان و پدیدآورندگان بررسی و خروجی آنها به صورت لوح فشرده و کتاب در اختیار عموم قرار می گیرد./202/934/ب1

ارسال نظرات