۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۴۴۴۴۶۸
معاونت اسبق اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی:

حضور 30 میلیونی زائر در مشهد بهترین فرصت برای تبلیغ است

معاونت اسبق اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی حضور 30 میلیونی زائر در مشهد را بهترین فرصت برای تبلیغ برشمرد و گفت: زیارت حرم رضوی فرصتی فراتر از حج را برای مبلغان فراهم می سازد تا این زائرین دست خالی به شهرشان بازنگردند و با فرهنگ رضوی مأنوس شوند.
فرهنگ رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، غلامحسین حیدری، معاونت اسبق اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در اولین نشست هم اندیشی پدید آورندگان محصولات فرهنگ رضوی که ظهر امروز 26 مرداد در تالار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: با توجه به این که زیارت امام رضا(ع) به فراوانی در احادیث و روایات توصیه شده است و زیارت امام هشتم ثواب حج را دارد  به همین دلیل باید روی توسل، امامت و ولایت کار کرد.

وی با بیان این که اساس پیدایش وهابیت برای نابودسازی مرقد اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: در واقع هدف آنها محو شیعه و مقصدشان اعتقادات آنان است و دشمن در شرایط حاضر در بعد فرهنگی فعالیت های گسترده ای دارد.

معاونت اسبق اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی افزود: با توجه به این که ما در مشهد در سال 30 میلیون زائر داریم و نباید آنها را رها کنیم و از فعالیتهای فرهنگی در این عرصه غافل شویم.

آمدن به حرم، زیارت اهل قبور نیست  

وی ادامه داد: برای تحقق این اهداف بهتر است که علم و فضائل حضرت رضا(ع) را منعکس کنیم و اصل زیارت برای مردم تبیین شود.

حیدری با طرح این پرسش که چرا افراد به زیارت می آیند، تصریح کرد: ما به زیارت می آئیم که رضوی بشویم و زندگی خودمان و رفتارمان را با گفتار حضرت رضا(ع) منطبق سازیم.

وی با بیان این که آمدن به حرم، زیارت اهل قبور نیست، اظهار کرد: در واقع باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که این آمدن به حرم فقط به یک حمد و اخلاص، خلاصه نمی شود و باید در مسیر زیارت به معرفت سیره و منش رضوی دست یابیم.

معاونت اسبق اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی حضور 30 میلیونی زائر در مشهد را بهترین فرصت برای تبلیغ برشمرد و گفت: زیارت حرم رضوی فرصتی فراتر از حج را برای مبلغان فراهم می سازد تا این زائرین دست خالی به شهرشان بازنگردند و با فرهنگ رضوی مأنوس شوند.

وی ادامه داد: در راستای تحقق این اهداف بهتر است که آستان قدس رضوی بخشی از موقوفات و سرمایه را خرج فعالیتهای فرهنگی کند.

نویسنده کتاب جغرافیای مسیر هجرت در ادامه گفت: در تبیین مسیر هجرت باید داشتن علم جغرافیایی و تاریخی با هم توأمان باشند و آمدن حضرت رضا(ع) به ایران فقط مربوط به مشهد نیست بلکه نور منور ایشان در همه جای ایران گسترده شد.

مجمع خادمین رضوی با دو بخش خانمها و آقایان تشکیل شود

نادره افتخاری، نماینده اسبق سه دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه این هم اندیشی گفت: مجمع خادمین رضوی با دو بخش خانمها و آقایان تشکیل شود.

وی با بیان این که خدمت به بخشهای یدی و معنوی و فیزیکی و غیر فیزیکی تقسیم می شود، افزود: به خادمین رضوی آموزشهای ویژه از نظر مخاطب شناسی، نحوه تعامل، رفتار، اخلاق اسلامی و آموزشهای فضای حرم داده شود.

همسر و فرزند شهید خادم قرآنی در ادامه گفت: این آموزشها باید به گونه ای باشد که خادمان احساس کنند هر کجا که هستند در حال خدمت هستند.

حجت الاسلام مؤمن زاده، معاون گروه قرآن بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: زائرین حرم رضوی را باید از لحاظ فکری تقویت کرد و برای این کار بهتر است فرازهایی از زیارت جامعه کبیره را به صورت بروشور و تابلو و مکتوبات در اختیار زائرین بگذاریم.

 دکتر غلامعلی افروز، مشاور خانواده در ادامه این نشست گفت: در واقع زیارت محبوب اندیشی و مطبوع طلبی است.

وی با بیان این که محبوب شدن، یک امر الهی و عرشی است، افزود:  لطف خداوند، انسان را محبوب می کند و از این افراد مقبول، انگشت شمارند کسانی که به درجه محبوبیت می رسند.

این کارشناس خانواده با بیان این که محبوب شدن در قاب و عکسها نیست، اظهار کرد: پیامبر(ص) دعایش این بود که خداوند او را محبوب گرداند و وقتی از پیامبر(ص) پرسیدند که چگونه می توان محبوب شد، ایشان پاسخ دادند که کسانی که به نیازهای انسانها توجه ویژه دارند و بدون تکلف و منت برای این نیازها تلاش می کنند، محبوب می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خانواده رضوی از نگاه امام رضا(ع) گفت: خانواده رضوی، علوی و فاطمی است و در خانواده هایی که به امام رضا(ع) نزدیک هستند، آرامش و آسایش وجود دارد.  

مشاورخانواده با بیان این که خانواده رضوی بر سیره علوی و فاطمی است و باید بتوانیم آن را ترسیم کنیم، گفت: محصولات فرهنگ رضوی، فقط کتابها، سی دی ها و نوارها نیستند، بلکه اینها تبلیغات است./934/202/ب3

 

 

 

 

 

ارسال نظرات