۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۴۴۶۱۰۷
معاون رییس جمهور مطرح کرد؛

تعریف روستا؛ نخستین مشکل در توسعه آن/ روستا واحد تولیدی است نه صرفا مسکونی

رضوی با اشاره به اینکه توسعه کشور از روستا شروع و تکمیل توسعه نیز به روستا ختم می شود، تعریف روستا را نخستین مشکل در توسعه روستاها دانست.
روستا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدابوالفضل رضوی، معاون رییس جمهور در امور مناطق محروم و روستاهای کشور، شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک با شورای اسلامی استان و رؤسای شورای شهرستانها و مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس در تالار شهر گفت: توسعه کشور از روستا شروع و تکمیل توسعه نیز به روستا ختم می شود.

وی با تأکید ضرورت تمرکززدایی افزود: باید کوچکها را بزرگ کرد تا تمرکززدایی شود؛ اگر عکس این عمل کنیم، مانند چابهار 60درصد حاشیه نشین برای شهرها درست می شود.

مسائل روستا را از دو بعد مدیریت داخلی و نیازهای روستاییان مورد توجه قرار دهیم

رضوی با بیان اینکه نگاه ما به روستا باید از دو بعد مدیریت داخلی و نیازهای روستاییان باشد، ادامه داد: گاهی ما مسائل را با هم خلط کرده و همه مشکلات روستا را از یک زاویه می نگریم در حالی که وقتی مدیریت روستا مشکل دارد و ما به تناسب مشکل مدیریتی، برای روستا تصمیم گیری می کنیم، بر مشکلات آن اضافه می کنیم.

تعریف روستا؛ نخستین مشکل در توسعه آن/ روستا واحد تولیدی است نه صرفا مسکونی

معاون رییس جمهور، تعریف روستا را نخستین مشکل در توسعه روستاها دانست و گفت: متأسفانه ما تعریف صحیحی برای روستا نداریم؛ گفته می شود روستا سکونتگاهی است متشکل از 20 خانوار یا صدنفر جمعیت که طبق این تعریف، آپارتمانی 20 واحدی در شهر نیز نیز یک روستا است. زیر بیست خانوار را هم آبادی نامیده می شود که از دریافت خدمات اولیه محروم است.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم روستا واحد تولیدی، مسکونی، فرهنگی و اجتماعی است؛ اگر قبول کنیم اینگونه است قطعا برنامه ریزی مان برای یک واحد تولیدی زنده متفاوت خواهد بود.

رضوی تصریح کرد: از مهمترین مشکلات کشور،عدم تحول نظام برنامه ریزی کشور همزمان با انقلاب اسلامی که مانع تمرکزگرایی می شود. حاشیه شهر مشهد که مشکل امنیتی بزرگی است، از این برنامه ریزی های غلط پدید آمده است.

اداره روستاها تحت نظر جهاد سازندگی، عین ناخدمتی به روستاییان است

معاون رییس جمهور با تأکید براینکه روستا هم به آموزش و پرورش، محیط زیست، بهداشت و درمان، خدمات، انرژی، صنعت و معدن و غیره نیاز دارد و نیازهای روستا با شهر تفاوتی ندارد، افزود: اینکه روستاییان را زیر چتر سازمان توسعه روستایی وابسته به جهاد سازندگی ببریم، عین ناخدمتی به آن ها و کاری غیرکارشناسی است.

دغدغه درآمد و شغل مناسب در روستا

وی با اشاره به اینکه جهاد سازندگی، یک چندم کارهایی است که روستاییان نیاز دارند، اضافه کرد: روستاییان از سه درد اصلی رنج می برند که یکی از آنها درآمد و شغل مناسب است؛ در 22 استان، درآمد خانوار روستایی از هزینه آن پایینتر است و این یعنی خانواده های روستایی همیشه مقروض هستند. فقط روستاهای اطراف تهران آن هم به دلیل فروش زمین هایشان که تجاری مسکونی است درآمد بالاتر از هزینه شان دارند.

60 درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی نصیب شهرنشین ها می شود

رضوی افزود: دهک اول خانوار روستایی در سال یک کیلو و 600 گرم گوشت قرمز مصرف می کند؛ 9 دهم خانوارها در حاشیه ناامن غذایی هستند به رغم اینکه 93 درصد تولید گندم از سوی آنها صورت می گیرد اما 60 درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی نصیب شهرنشین ها می شود.

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح قوانین ابراز کرد: در دنیا همه به غذای بومی روی می اورند آن وقت ما وقتی این کار را می کنیم محیط زیست یا بهداشت و درمان و .... می گویند نخورید سالم نیست.

مدیریت امور روستا از سوی یک فرد اما تأمین نیازها از سوی همه دستگاه ها صورت گیرد

معاون رییس جمهور با تأکید براینکه دستگاه ها باید فرابخشی به روستاها توجه کنند، گفت: اگر قرار است یک وزارتخانه به مسائل روستا رسیدگی کند، پس برای رسیدگی به امور شهرها هم یک وزارتخانه کفایت می کند و دولت نباید بیش از دو وزارتخانه داشته باشد.

رضوی خاطرنشان کرد: دیدگاه دستگاه اداری ما این است که خدمات و راه و جاده به روستا بدهیم مشکلشان حل است در حالی که این امر، لازم اما کافی نیست و ما هم به عنوان نماینده و مسؤول نرفته ایم از نزدیک درد مردم را بشناسیم.

وی با بیان اینکه مدیریت امور روستا باید توسط یک فرد اما تأمین نیازها از سوی همه دستگاه ها صورت گیرد، افزود: تحت نظر جهاد بودن سازمان توسعه روستایی، اشتباه است و ما هم از قرار گرفتن آن تحت نظر مستقیم رییس جمهور استقبال می کنیم.

معاون رییس جمهور در پایان یادآور شد: حتی به روستاهای زیر بیست خانوار  وام خوداشتغالی تا بیست میلیون تعلق می گیرد و روستاهای بالای 25 خانوار و روستاهای مرزی نیز برای اینکه هزینه مرزداری کشور کاهش یابد، وام با کارمزد صفردرصد دریافت می کنند همچنین اگر وام به صورت مشارکتی اخذ شود، کارمزد آن سه درصد خواهد بود./201/930/ب1

ارسال نظرات