۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۴۶۳۲۶
استاد حوزه و دانشگاه:

تالیفات مهدویت باید از منابع روز و با تکیه بر کتب مرجع باشند

حجت الاسلام مدرسی با بیان این که طبیعتا تفسیر کتب قدیمی درباره حضرت ولی عصر(عج) تخصص ما نیست، گفت: تالیفات باید از منابع روز و با تکیه بر کتب مرجع مهدویت باشند.
مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت مدرسی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در مسجد عمار یاسر مشهد با تاکید بر اهمیت شناخت امام زمان(عج) گفت: مهم ترین منابع برای آشنایی با مهدویت، کتب، فضای مجازی، اینترنت و نشریات هستند.

وی در ادامه ادبیات قدیمی به همراه هضم دشوار واژه ها و عبارات را برای عوام مردم به دلیل علمی بودن کتب از ایرادات وارد بر فضای پژوهشی جدید در کتب مهدویت عنوان کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کتاب بهترین سندیت را در بین منابع دیگر برای بیان معارف مهدویت دارا است، تصریح کرد: ما قریب به 1200 سال سابقه پژوهش درباره حضرت ولی عصر(عج) داریم و طبیعتا هر کس به دنبال کار مطالعاتی و پژوهش عالمانه باشد باید به کتب مرجع مهدویت مراجعه کند.

لزوم بهره گیری از هنر پژوهشی نسل جوان در تالیفات مهدویت 

حجت الاسلام مدرسی با بیان این که در حوزه مهدویت کتبمان قدیمی است، بیان کرد: مرحوم شیخ مفید نیز چندین کتاب درباره مهدویت نوشته اند که امروز این کتب باید به عنوان مرجع مطرح باشد و در زمان انتظار باید با مراجعه به این کتب در شناخت ویژگی های امام عصر (عج) بکوشیم.

وی با بیان این که باید نسل جوان خود را به علم روز مسلح کنند، گفت: کتب مرجع و قدیمی درباره اهل بیت زبان عالمانه ای دارند که در فضای فکری آن زمان نوشته شده و باید نسل جوان با بهره گیری از آن کتب، در برابر ادبیات قدیمی و کهن خود را با زبان روز  تطبیق دهند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: باید به سراغ کتبی رفت که ادبیات روشن تر و متن روانتری دارند و احتمالا در فضای تشیع جدید نوشته شده اند، امروز عده ای با داشتن کتب مرجع به عنوان راهنما و در نظر گرفتن سابقه هزار ساله پژوهشی کتب و تالیفات جدیدی را ارائه داده اند.

تألیفات مهدویت باید از منابع به روز و با تکیه بر کتب مرجع باشد

حجت الاسلام مدرسی با بیان این که طبیعتا تفسیر کتب قدیمی درباره حضرت ولی عصر(عج) تخصص ما نیست، گفت: کتب جدید مهدویت، برای ما جامعیت دارند و سؤالات بشر را حل و فصل می کنند، همچنین نوشتن مقالات، کتب و برنامه باید از روی منابع به روز باشد که بر کتب مرجع مهدویت تکیه دارند و با این فضا طبیعتا یکی از مهم ترین کارها رفتن به سراغ حوزه کتاب شناسی مهدویت است.

وی در ادامه دایره المعارف موعود آخرالزمان و آیینه موعود را از کتب مرجع مهدویت عنوان و اظهار کرد: تا کنون چندین هزار کتاب در زمینه مهدویت تالیف شده اند و باید نسل جوان دست به کار پژوهشی بزنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید کلاس های مهدویت بیش از اینها گسترش پیدا کنند تا نسل جوان با معارف دینی آشنا شوند، یادآور شد: امروز درباره عصر غیبت و دوره انتظار کتب زیادی تالیف شده است اما متاسفانه هر چه از تاریخ ائمه اطهار به انتها نزدیک می شویم آگاهی های دینی ما کمتر می شود.

کتب کاربردی در آشنایی با مهدی موعود

حجت الاسلام مدرسی در پایان با اشاره به کتب مرجع، درسنامه ها، کتب تخصصی و کتابهای مفید عمومی در فضای مهدویت، گفت: درسنامه مهدویت، درسنامه تاریخ عصر غیبت، آفتاب ولایت اثر آیت الله مصباح یزدی و کتاب عصر زندگی از حکیمی از جمله کتب کاربردی در این باره هستند.

وی ادامه داد: کتاب امام مهدی(عج) اثر حضرت آیت الله جوادی آملی، کتاب دلایل عقلی و نقلی امامت و مهدویت از دکتر لطیفی، کتاب بررسی تطبیقی تفسیر آیات مهدویت در دیدگاه فریقین و کتاب معجم مهدویت در تفاسیر شیعه و سنی می توانند مرجعی برای پژوهشگران باشند./202/864/ب1

ارسال نظرات