۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۴۴۶۵۸۸
حجت الاسلام ماندگاری:

مسجد، جایگاه تبیین ولایت است

رییس موسسه سیره شهدا گفت: جایگاه تبیین ولایت مسجد است که اگر مسجد درست عمل کند برای ولایت شناسی و ولایت بانی بهترین مکان است و هرکس که بخواهد مسأله ولایت را به خوبی تفهیم کند باید در مسجد کار کند و روحانیت هم محور هستند.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، رییس موسسه سیره شهدا عصر امروز هفتم شهریور در مراسم افتتاحیه دومین مرحله از نهمین دوره همایش اندیشه های آسمانی در جمع مدیران و فعالان کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در دانشگاه شهید بهشتی مشهد با اشاره به سخنان امام موسی کاظم(ع)، گفت: خداوند متعال برای هدایت انسانها دو حجت و هدیه برای آنها گذاشته است.

وی با بیان این که حجت باطنی عقل و حجت ظاهری دین و ولایت است، افزود: حجت باطنی در هر شرایطی و در هرمکانی پنج پیام دارد که نخستین پیام عقل فطری در این موضوع است که هر وجودی مبدأیی دارد و اثبات وجود خدا با عقل و صفاتش با وحی است.

این کارشناس مذهبی با بیان این که درهمین نخستین پیام، عقل نیاز خودش را به دین آشکار می کند، اظهار کرد: بحث توحید و مبدأ شناسی را ما از دین می گیریم که همان صفات جلالیه و جمالیه اش است.

وی ادامه داد: دومین پیام عقل فطری در این موضوع بیان می شود که هر مبدأیی، مقصدی دارد و اینجا نیز عقل اعلام نیاز می کند که آن مقصد دارای چه کیفیتی است و اصل معاد هم با عقل ثابت می شود.

رییس موسسه سیره شهدا با بیان اینکه حکم سوم عقل درباره این موضوع است که بین هر مبدأ تا مقصد فقط یک خط مستقیم و صراط وجود دارد، گفت: در اینجا هم دین به ما می گوید که صراط مستقیم همان راه بندگی خدا است.

انبیا، اوصیا و فقها راهنمایان هستند

وی ادامه داد: حکم چهارم عقل این است که هر صراط و راهی نیاز به راهنما دارد که اگر جاده های دنیا پلیس راهنما نداشته باشد راه دنیا تا آخرت معلوم نمی شود و همانطور که مبدأ، مقصد و صراط را دین مشخص کرد، راهنما را هم خدا مشخص می کند و حکم عقل بیان می کند که انبیا، اوصیا و فقها راهنمایان هستند.

حجت الاسلام ماندگاری تصریح کرد: حکم پنجم این موضوع را آشکار می سازد که هر راهی، راهزنی دارد و دین پاسخ می دهد که این راهزنان هم دشمن درون و هم بیرون هستند.

رییس موسسه سیره شهدا افزود: مفهومی که از این پنج حکم بیرون می آید به ما می فهماند زندگی ما باید جهادی باشد و در واقع انسان از وقتی که به مرحله تکلیف می رسد بین نبرد حق و باطل قرار می گیرد.

در عصر غیبت، تربیت و راهنمایی آسمانی تعطیل نمی شود

وی با بیان این که نبرد عقل و وحی با نقص و ابلیس یک درگیری دایمی است، تصریح کرد: بزرگترین مسأله زندگی انسان، مسأله راهنما است که مبدأ را درست تفسیر می کند.

جت الاسلام ماندگاری در ادامه به بیان سه شرط منطقی انتخاب راهنما پرداخت و گفت: نخستین شرط انتخاب راهنما این است که علم و دانش او بیشتر باشد و نخستین راهنما خود خداوند است و بعد از خودش هم، همه پیامبران و ائمه اطهار هستند که علم نخستین و آخرین را خداوند به آنها اهدا کرده است.

رییس موسسه سیره شهدا با بیان اینکه در عصر غیبت، تربیت و راهنمایی آسمانی تعطیل نمی شود، اظهار کرد: در مسیر هدایت انسان ها در لایه چهارم در عصر غیبت، فقها هستند و از آنجا که در این دوره، دکترای الهی نداریم، بنابراین به فوق لیسانس فقهات اکتفا می کنیم چرا که آنها توانایی استنباط از آیات و روایات را دارند و این منطقی است.

پاسخ به سوال شیعه شدن

وی در ادامه با اشاره به خاطره ای درباره سوال اهل سنت درباره اینکه چرا شما شیعه شده اید، گفت: ائمه اربعه اهل سنت که شامل حنفی ها، حنبلی ها، شافعی ها و مالکی ها هستند از شاگردان امام صادق (ع) بوده اند و شیعه سرکلاس درس استاد نشسته است و این منطقی و عاقلانه است.

رییس موسسه سیره شهدا با بیان اینکه اصل دوم در منطق انتخاب راهنما، خطای کمتر است، اظهار کرد: انبیا و امامان علمشان وصل به علم الهی است و خداوند هم هیچ خطایی ندارد و در لایه بعدی فقها هستند چرا که اگر در این دوره ما دکترای عصمت نداریم می توانیم به فوق لیسانس عدالت اکتفا کنیم.

وی ادامه داد: عدالت یعنی کسانی که گناه کبیره نمی کنند و اصراری هم به گناه صغیره ندارند و بنای گناه در وجود آنان نیست و در عصر ما راهنما، فقیهی است که عدالت دارد.

کارشناس مذهبی با اشاره به آیات قرآنی افزود: خداوند می گوید اگر من برای شما راهنما انتخاب نکرده بودم شما مجاز بودید برای خودتان راهنما انتخاب کنید و حتی بعضی وقت ها شما از انتخاب های خودتان هم پشیمان می شوید.

برخی از خط کش انتخاب که همان ولایت است استفاده نکردند

وی با بیان این که خداوند به انسان عقل و قدرت انتخاب را در کنار وحی و خط کش انتخاب داده است، تصریح کرد: برخی از خط کش انتخاب که همان ولایت است استفاده نکردند و از انتخابهای خودشان هم پشیمان می شوند.

حجت الاسلام ماندگاری ادامه داد: کسانی هم که فقط با عقل انتخاب می کنند در برخی موارد عقلشان پاره سنگ بر می دارد و هر چیزی را که انتخاب می کنند پشیمان می شوند چرا که  قدرت انتخاب را می بینند ولی خط کش انتخاب را ندیدند که اگر با این خط کش ها انتخاب کنید، انتخابهای شما بهترین می شود.

آمریکا و انگلیس یهود و نصارای امروز هستند/ ولایت پذیری لطف خداوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات 51 تا 56 سوره مائده گفت: چرا برخی فکر می کنند که ما تا زمانی که با آمریکا و انگلیس نباشیم زندگی برای ما راحت نمی شود چرا که آمریکا و انگلیس یهود و نصارای امروز هستند.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه ولایت پذیری لطف خداوند است، اظهار کرد: امروز اگر با راهنمایانی که خداوند گفته است حرکت کنید در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مدیریت پیروز هستید.

جایگاه تبیین ولایت مسجد است

وی در ادامه افزود: جایگاه تبیین ولایت مسجد است که اگر مسجد درست عمل کند برای ولایت شناسی و ولایت بانی بهترین مکان است و هرکس که بخواهد مسأله ولایت را به خوبی تفهیم کند باید در مسجد کار کند و روحانیت هم محور هستند.

رییس موسسه سیره شهدا با بیان اینکه هسته مقاومت فرهنگی باید مساجد باشند چرا که بالاترین هجمه به ولایت است، تصریح کرد: ولایت بانی به این معنا است که اگر ولایت را حفظ کردید دنیا، آخرت، مادیات و معنویات شما هم پیشرفت می کنند و اگر ولایت را از دست دادید در مسیر هدایت قرار نمی گیرید./201/934/ب1

ارسال نظرات