۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۴۴۷۷۱۳

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

آغاز سال تحصیلی 96-95 موسسه آموزش عالی بنت الهدی، برگزاری نشست فرهنگی بررسی ابعاد مختلف فاجعه منی، قرائت نماز آیات در کنگو برای خورشید گرفتگی و نشست هم اندیشی نخبگان المصطفی و حوزه علمیه لبنان از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی در دیدار با دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد،با اشاره به برنامه های تدوینی در جامعه المصطفی گفت: امروزه حوزه های علمیه در معرض رقابت های سنگینی در عرصه معرفتی قراردارند؛ اگر بخواهیم در این عرصه در یک جاگاه خاص قرار بگیریم باید حضوری فعالانه داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در این زمینه باید تولیدات فکری، معرفتی و انسانی که دارای شاخص های بسیار خوبی است را به دنیا عرضه کنیم؛ حس می شود که در یک حصار هستیم که باید با توسعه زبانی و گفتمانی در عرصه بین المللی به رویش های جدیدی  دست یابیم و در این رقابت به توفیقات بیشتری برسیم؛ رقابت های معرفتی در دنیا دارای لایه های عمیق تری است؛ زبان یک مقوله ثانوی است، ولی ادبیات فکری ما و ارتباط آن با نیازها و عرصه های جدید باید رشد پیدا کند و بین المللی شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: حوزه های ما هر گاه درگیر بحث های تطبیقی شدند، رشد کردند و تولیدات آنها برور شد؛ ما می توانیم با ادیان و دانش ها و مکاتب مختلف وارد گفتگو شویم؛ در این میدان رقابتی است که لایه های زیرین و عمیق تر، خود را نشان می دهد

حضور  در عرصه بین الملل نیازمند بازمهندسی است

وی گفت: انقلاب اسلامی سالها در عرصه های مختلف ورود کرده و مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است، ولی نوع حضور ما به لحاظ محتوایی و ساختاری نیازمند یک بازمهندسی است؛ در این بازمهندسی می توان ابعاد جدیدی را ایجاد کرد؛ مثلا همان گونه که از دل مرکز جهانی، جامعه المصطفی با نگاه کلان و بازمهندسی دقیق ایجاد شد و خلاء در  همه عرصه  را پوشش داد درخصوص حضور در عرصه بین المللی نیز می توانیم این بازمهندسی را انجام دهیم؛ در واقع این عرصه می تواند با پیوند با هم یک وحدت جدید را ایجاد کند؛ در واقع این سندهایی که در کشور تدوین می شود، اجزایی از یک کل است و به همین خاطر می توان سند  کلی در حوزه بین الملل انقلاب اسلامی تولید کرد.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: با توجه به برداشت هایی که خود در صحنه بین المللی داشته ایم، حس می کنیم که باید یک سند بین المللی با عناوین خاص و کاربردی تدوین و ارایه شود که این بحث خدمت مقام معظم رهبری نیز مطرح شد؛ در این حوزه، دولت و دانشگاه می توانند در یک برنامه ریزی دقیق این سند را تدوین کنند.

آیت الله اعرافی با ذکر این مطلب که باید در عرصه فلسفه، فقه، حکمت اجتماعی نیز ورود جدی داشت بیان کرد: در این زمینه رویکرد جدی ایجاد شده است که امیدواریم توسعه یابد؛ در همین زمینه کتابی از مجموعه تفکرات و سخنرانی های بنده به نام «اجتهاد تمدن ساز» در دست انتشار است که به مقولات این حوزه به دلیل معرفتی و فلسفی و فقهی نگریسته شده است؛ اگر بخواهیم یک نقش تمدنی را در دنیای جدید ایفا کنیم، بن مایه های فلسفی، فکری و فقهی مان را باید مشخص کنیم؛ در این عرصه نیز نگاه کلا اجتماعی بسیار مهم است.

رئیس جامعه المصطفی گفت: فقه ما فقهی بسیار غنی است، ولی در این عرصه باید حداقل 20 محور جدید را ایجاد کنیم که یکی از آنها مسایل مرتبط تعلیم و تربیت است که در این زمینه بنده 20 جلد کتاب با رویکرد تعلیم و تربیت را با رویکرد تدریس در درس خارج نگاشته ام و در این ده سال در این زمینه به شکل جدی و تحلیلی و فقهی ورود داشته ام؛ باید با همین رویکرد وارد شویم وکم کم عرصه های نو پدید فقهی ناظر به تمدن سازی اسلامی را در دروس خود رایج کرده و به دنیا نیز عرضه کنیم

سال تحصیلی 96-95 موسسه آموزش عالی بنت الهدی آغاز شد

سال تحصیلی 96-95 موسسه آموزش عالی بنت الهدی با حضور طلاب، اساتید و نیز برگزاری کلاس ها از روز شنبه 13شهریور ماه آغاز شد.

 با توفیق الهی و توجهات و عنایت حضرت ولیعصر(عج) شنبه مورخ 13/6/1395 سال تحصیلی 96-95 با حضور طلاب و اساتید و برگزاری کلاس ها در این روز آغاز گردید.

گفتنی است؛ در حاشیه آغاز سال تحصیلی، نمایشگاهی به همت اداره فرهنگی موسسه آموزش عالی بنت الهدی و با موضوع  آغاز سال تحصیلی برپا شده است.

شایان ذکر است؛ مراسم آغاز سال تحصیلی برای طلاب شیفت صبح، دوشنبه 15 شهریورماه و برای طلاب شیفت عصر چهارشنبه 17 شهریور برگزار می گردد.

نشست فرهنگی بررسی ابعاد مختلف فاجعه منی برگزار شد

با حضور حجت الاسلام و المسلیمن حکیم الهی،  معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه ‌المصطفی (ص) العالمیه،  نشست فرهنگی بررسی ابعاد مختلف فاجعه منی در موسسه الحکمه برگزار شد.

این نشست که با حضور فراگیران دوره های کوتاه مدت موسسه الحکمه از کشورهای لبنان، عراق، نیجریه، سوریه و تونس برگزار شد، با هدف شفاف سازی و ارتقای سطح بینش فراگیران در خصوص فاجعه منی اجرا گردید.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه ‌المصطفی (ص) در این نشست به تشریح اتفاقات سقوط جرثقیل و فاجعه منی پرداخته و ابعاد آن را از جهات گوناگون بررسی نمود. و همچنین با تبیین موقعیت جغرافیایی و استراتژیک عربستان،  به عوامل موثر در مدت حکومت آل سعود اشاره کرد و با ارائه مستندات مختلف این حکومت را مقصر اصلی فاجعه منی دانست.

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین حکیم الهی در پایان به سئوالات مطرح شده از سوی فراگیران پاسخ داد که باعث رفع ابهامات موجود در این خصوص گردید.

قرائت نماز آیات در کنگو به خاطر خورشید گرفتگی

جمعی از طلاب و دانش پژوهان جامعه المصطفی به علت مشاهده خورشید گرفتگی در منطقه شرق سواحل افريقاي مركزي، گابن، كنگو، تانزانيا و ماداگاسكار روی داد، نماز آیات خواندند.

 خورشيد گرفتگي حلقوي در منطقه شرق سواحل افريقاي مركزي، گابن، كنگو، تانزانيا و ماداگاسكار روی داد و اين خورشيد گرفتگي در اقيانوس هند پايان یافت.

گفتنی است؛ نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‏شود. در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، و حادثه‏اى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.

نشست هم اندیشی نخبگان المصطفی و حوزه علمیه لبنان

جلسه هم اندیشی و نشست تخصصی «الحوزة العلمیه و رسالة المقاومة العالمیة»، با حضور جمعی از نخبگان لبنانی و پژوهشگران جامعةالمصطفی، در پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در این نشست تخصصی، پژوهشگران جامعةالمصطفی و نخبگان حوزه علمیه لبنان، به تبیین وضعیت حوزه های علمیه لبنان و بررسی وظایف و رسالت حوزه­های علمیه در تقویت گفتمان مقاومت در جهان پرداختند.

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین میرزائی، رئیس اتاق فکر المصطفی، ضمن خوش آمدگویی به علما و نخبگان حوزه علمیه لبنان، برگزاری این جلسه را آغازی برای بررسی مسائل مورد نیاز جهت ایجاد گفت وگو میان حوزه های علمیه قم و لبنان دانست و اظهار امیدواری کرد با ادامه یافتن این جلسات، افق های جدیدی در برابر حوزه های علمیه و جبهه مقاومت اسلامی گشوده گردد.

گفتنی است، رسالت حوزه علمیه در برابر تهدیدات شبکه های اجتماعی و ماهواره ای بر جوانان، تأثیر علمای حوزه بر جریان های سیاسی و اجتماعی، اهمیت گسترش شاخه های فقه مقاومت، لزوم پاسخگویی به شبهات مستشرقین و فلاسفه غربی، پرداختن به ساحت های غیررسمی حوزه، نیاز به روز آمد گشتن حوزه علمیه با توجه به نیازهای جامعه، بسط فرهنگ مقاومت از مسلمانان به سایر ادیان و مذاهب، حفظ اصالت های حوزوی و ایجاد ارتباط تخصصی و انتقال تجربه میان حوزه علمیه و مقاومت، از مباحث مطرح شده در این نشست تخصصی بود./1325/د101/ی

ارسال نظرات