۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۴۸۱۹۹
آیت الله مجتهد شبستری:

دوری از اشرافی گری اولویت کاری بانک ها باشد

امام جمعه تبریز گفت: پاسداری از خون شهدا، ساده زیستی و دوری از تشریفات باید در اولویت کاری بانکها باشد.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در دیدار مدیرعامل بانک دی و رییس شعب استان با تأکید بر بانکداری اسلامی و تحقق آن، اظهار داشت: بانک دی بیش از دیگر بانکهای کشور باید نسبت به مسائل بانکداری اسلامی حساسیت داشته باشد.

وی با اشاره به برخی موضوعات بانکی، مانند دریافت کارمزد برای وام و مسایل شرعی و فقهی آنها، گفت: استفاده از عنوان کارمزد که از بابت حق الزحمه از وام گیرنده دریافت می شود شرعیت دارد و مشروع است و اگر عنوان سود و بهره باشد اشکال دارد و باید از آن پرهیز شود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه بانکداری یکی از ضروریات جامعه است، خاطرنشان کرد: اقتصاد مملکت بدون کارها و مسائل بانکی فلج خواهد شد، منتها باید مسائل بانکی مشروعیت پیدا کند که مبادا عنوان های ربوی، شبهات شرعی وارد امورات بانکی نشود، این نظام یک حکومت اسلامی است و سبقه اسلامی دارد و نباید مسائل غیرشرعی در آن دیده شود.

وی با بیان اینکه در دوران اول مجلس بانکداری اسلامی تصویب شد ولی باز هم احتیاج به اصلاحات دارد، خاطرنشان کرد: بانک دی چون منتسب به یک نهاد مقدس بنیاد شهید و امور ایثارگران است باید در رعایت شئون اسلامی کمال دقت را داشته باشد و اجازه ندهد موضوعات غیرشرعی در آن راه یابد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر رعایت شئونات اسلامی در نهادها و سازمانهای مربوط به نظام اسلامی، خاطرنشان کرد: در نهادهایی که مربوط به اصل نظام است مثل بنیاد شهید و سپاه باید شئونات اسلامی رعایت شود و استخدام نیروها کاملا حساب شده باشد و افراد متعهد و متدین از هر جهت انقلابی استخدام شوند.

وی ادامه داد: تنها برخی جلسات کافی نیست باید کلاسهایی جهت آموزش کارمندان بانک برای یادگیری مسائل شرعی گذاشته شود، کارمندان بانک باید در اجرای عقود اسلامی مراجعه کنندگان  را توجیه کرده که بهره ای که به دارنده حساب می دهند علی الحساب است، قطعی نیست و در پایان سال نیز سود و زیان محاسبه خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: پاسداری از خون شهدا، ساده زیستی و دوری از تشریفات باید در اولویت کاری بانکها باشد، فقط نام زیر نظر بنیاد شهید بودن کافی نیست باید عملاً در مسیر راه شهدا حرکت کرده و نشان دهید که خط و راه شهدا خط اسلام ناب است./854/202/ب2

ارسال نظرات