۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۴۴۸۵۹۲

اخبار کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

تربیت مقارن عالمان مذاهب گوناگون اسلامی، بازدید فعالان فرهنگی گرجستانی از مؤسسه بنت الهدی، برگزاری نشست های تخصصی «شاخص های خانواده کارآمد از دیدگاه اسلام»، نقش انکارناپذیر طلاب خواهر در دستیابی به مرجعیت علمی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر واطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام و المسلمین محامی رئیس مجتمع آموزش عالی علوم و مطالعات اسلامی (ویژه مذاهب) تصریح کرد: در ادامه فعالیت های محدود المصطفی در حوزه مذاهب اسلامی از سالهای گذشته و با توجه به وضعیت جهان اسلام و ضرورت گسترش و توسعه در فعالیت ها در حوزه مذاهب و فرق اسلامی، مجتمع علوم و مطالعات اسلامی   این مجتمع از دو سال پیش آغاز به کار کرده و شامل یک ستاد میانی در قم و دو مدرسه در قشم و گرگان است که گذشته از فعالیت‌های آموزشی، به مباحث پژوهشی توجه ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه با بیان اهداف این مجتمع ابراز داشت: هدف این مجتمع، تربیت عالمان دینی از مذاهب مختلف و دوستداران اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است و اهل تعامل با پیروان مذاهب دیگر و همراه با گفتمان انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محامی ساختار تشکیلاتی و وظایف قسمت‌های مختلف مجتمع مزبور را بیان کرد و اظهار داشت: این مجتمع همچون دیگر مجتمع‌های وابسته به جامعه‌المصطفی است که در زیرمجموعه خود مدارسی دارد و شامل بخش‌های آموزش، تربیتی، پژوهش و... است.

وی در ادامه عنوان داشت: این مجتمع با دیگر مجتمع‌های وابسته به المصطفی فرق دارد که می‌توان به تفرق ساختمانی اشاره کرد، به این صورت که مجتمع‌های دیگر، همراه با مدارس خود هستند، ولی مجتمع آموزش عالی علوم و مطالعات اسلامی (ویژه مذاهب) از نظر بعد مکانی، با مدارس خود، که گرگان و قشم است، فاصله دارد؛ از این رو، با توجه به این فاصله لازم است مدارس اختیار بیشتری داشته باشند تا بتواند کار را به صورت مطلوب پیش ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌محامی با اشاره به شرایط پذیرش در مجتمع، ابراز داشت: شرایط عمومی پذیرش مجتمع، همچون دیگر مجتمع‌های آموزشی المصطفی است، ولی با توجه به این که این نهاد علمی، ویژه مذاهب است، پذیرش بیشتر از پیروان مذاهب اهل سنت مذاهب اربعه و فرق اسلامی از قبیل زیدی، علوی، اسماعیلی و ... صورت می‌‌گیرد و لکن با عنایت به اینکه سیاست بر این است که پیروان مذاهب اسلامی(خمسه) در کنار یکدیگر قرار گرفته و تقریب را در عمل فرا ‌گیرند، جذب تعداد محدودی از مذهب جعفری نیز در دستور کار می باشد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم و مطالعات اسلامی (ویژه مذاهب)، به بیان رویکرد پذیرشی مجتمع پرداخت و اظهار داشت: هم‌اکنون، در مدرسه گرگان نزدیک به 250 طلبه خواهر و برادر از هفده ملیت در حال تحصیل هستند که در این مدرسه، در مقطع کارشناسی، رشته علوم قرآن و حدیث، فلسفه اسلامی، معارف اسلامی وحقوق، ادبیات فارسی و در مقطع ارشد نیز رشته تفسیر و علوم قرآن، حقوق خصوصی و فلسفه اسلامی و ادبیات فارسی در حال اجرا داریم.

وی در ادامه افزود: برای گسترش سطح کیفی و کمی مباحث آموزشی مجتمع، با همکاری معاونت آموزش جامعه‌المصطفی، مجوز بیش از هفتاد رشته در حوزه‌های  سه‌گانه معرفتی (فقه و حقوق، علوم اسلامی و علوم انسانی و حوزه زمانی) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری گرفته شده است تا طلاب، با توجه به استعداد، علاقه و نیاز کشورشان رشته‌ها را انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌محامی توجه به مباحث اهل سنت را از امور مهم جامعه‌المصطفی خواند و یادآور شد: نباید مخاطب خود را در جامعه‌المصطفی تنها پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در نظر بگیریم؛ باید کل جمعیت کره زمین را مخاطب خود بدانیم، زیرا اسلام، دینی جهانی است و جهانی می‌اندیشد.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم برای رشد جامعه اسلامی کاری بکنیم، باید بدانیم که بیشتر این جامعه، اهل سنت هستند و در تعامل و همکاری تأثیرگذار، می‌توانیم در تمدن‌سازی مؤثر باشیم؛ از این رو، برای مقابله با توطئه‌های  دشمنان باید بکوشیم فاصله‌های بین مذاهب را کم کنیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم و مطالعات اسلامی (ویژه مذاهب) تهیه اسناد راهبردی و تعیین سیاست کاری را در حوزه اهل سنت مهم خواند و تصریح کرد: کار در حوزه اهل سنت در فضای تقریب، نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ از این رو، نباید به گونه‌ای باشد که تنها یک نهاد این کار را برعهده گیرد، بلکه باید در این امر، توجه به جهان اسلام و بعد بین‌المللی را در نگاه خود نهادینه نماییم.

وی در ادامه ضمن بیان دیگر فعالیت‌های تقریبی در حوزه اهل سنت، خاطرنشان ساخت: از این نظر، مجتمع آموزش عالی علوم و مطالعات اسلامی (ویژه مذاهب) در طرح توسعه در نظر دارد در تمامی استان‌های مرزی که در آنها اهل سنت هستند، مدارسی تحت عنوان مدارس تابعه، پیوسته و یا همکار تأسیس کند.

بازدید فعالان فرهنگی گرجستانی از مؤسسه بنت الهدی

گروهی از فعالان فرهنگی خواهر گرجستانی از مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی بازدید و از فعالیت های آموزشی فرهنگی این موسسه آشنا شدند.

خانم صدیق، معاون فرهنگی تربیتی مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی، در حاشیه بازدید فعالان فرهنگی خواهر گرجستانی، به معرفی مؤسسه و فعالیت های آموزشی آن پرداخت و در ادامه اظهار داشت: طلاب به محض ورود به مؤسسه وارد دوره 6 ماهه الی یکساله زبان فارسی می شوند، که «بعد از این دوره، به تناسب شرایط، هر طلبه وارد دوره های کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری می شود.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: طلاب موسسه آموزش عالی بنت الهدی  در 11 رشته تحصیلی؛ معارف اسلامی، تاریخ اسلام، زبان و ادبیات عرب، علوم قرآن و حدیث، مطالعات زنان، علوم تربیتی، فقه و اصول، حقوق، کلام اسلامی، فقه خانواده، زبان و ادبیات فارسی، مشغول به فراگیری علوم اسلامی هستند.

برگزاری نشست های تخصصی «شاخص های خانواده کارآمد از دیدگاه اسلام»

با تدریس « حجت الاسلام والمسلمین صفورایی» جلسه اول سلسله نشست های تخصصی «شاخص های خانواده کارآمد از دیدگاه اسلام» برگزارشد.

در این جلسه که به همت گروه علمی علوم تربیتی برگزارشد همزمان با برپایی نمایشگاه تخصصی «تربیت اسلامی خانواده» در آغاز سال تحصیلی، اقدام به برگزاری  سلسله نشست های تخصصی «شاخص های خانواده کارآمد از دیدگاه اسلام» نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین صفورایی با بیان اهمیت و جایگاه خانواده در تعالیم اسلام، به تعریف خانواده کارآمد و تعریف مفاهیم مربوطه پرداخت.

ایشان در ادامه اظهارکرد، شاخصه های خانواده کارآمد به‌پایبندی اعضای خانواده به تعالیم دینی، اخلاق و حقوق اسلامی و پرورش قابلیت ها و توانمندی های اعضای خانواده اشاره کرد.

قابل ذکر است؛ در بخش مهم صحبت های ایشان به بیان شاخص های بینشی، اخلاق و حقوقی خانواده پرداخت.

نقش انکارناپذیر طلاب خواهر در دستیابی به مرجعیت علمی

حجت الاسلام والمسلمین قنبری، در این مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، بخش نخست سخنان خود را به بیان اهمیت کسب علم و دانش اختصاص داد و ابراز داشت: هدف اصلی از طلبگی، احیای امر اهل بیت(علیهم السلام) است و علم اندوزی و کسب معرفت، نخستین گام برای این تحقق این امر به شمار می آید.

وی، با اشاره به زوال پذیری علم معمولی اکتسابی در اختیار بشر، خاطرنشان کرد:اما علومی که از اهل بیت(علیهم السلام) و از طریق اساتید خود آموختیم و میراث دار آن هستیم، علمی است که علاوه بر اصطلاحات و الفاظ، نورانیتی را به ارمغان می آورد که البته خود آن نیز دارای مراتبی است.

معاون آموزش المصطفی ابراز داشت: تنها علمی تا پایان عمر و پس از مرگ نیز انسان را همراهی می نماید که جزئی از وجود او شود. علم برخی از علما تنها پیرامون آنها را روشن می نماید و خود از آن بی بهره هستند. شعاع این نورانیت نیز متفاوت است؛ نورانیت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) و مراجع عظیم الشأن اسلام، در جهان پرتو می افکند و بالاتر از آن نیز ائمه اطهار(علیهم السلام) هستند که شعاع نورشان عالم وجود را در بر می گیرد.

وی، تنها راه بدست آوردن این نورانیت را کسب علم همراه با تهذیب، خودسازی و اخلاق دانست و یادآور شد: حرم حضرت معصومه(س) در قم برکتی است که بسیاری از علما و بزرگان از آن بهره برده اند و بهترین فرصت برای شما در این مسیر به شمار می آید.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری، در بخش بعدی سخنان خود، با اشاره به شعار سال جدید تحصیلی جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی آموزش در المصطفی با هدف رسیدن به مرجعیت علمی، هدف اصلی جامعةالمصطفی در بخش آموزش به شمار می آید. دست یافتن به مرجعیت علمی بدین معناست که همگان در هر گوشه ای از جهان، هر سوال علمی و معرفتی که از اسلام با نگاه اهل بیتی(علیهم السلام) داشته باشند، بتوانند به جامعةالمصطفی مراجعه نمایند و پاسخ خود را دریافت نمایند.

وی، فضای مجازی را دارای جایگاه مهمی در زندگی امروز بشر دانست و تاکید کرد: فعالیت در عرصه فضای مجازی که مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز قرار دارد، نقش مهمی در دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی دارد.

معاون آموزش المصطفی با اشاره به نقش مهم طلاب خواهر در دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی، ابراز داشت: نیمی از وظیفه نقش آفرینی طلاب ما در دستیابی به مرجعیت علمی بر عهده خواهران است که اگر به این وظیفه، نقش مادری و همسری نیز افزوده گردد، این تأثیر چند برابر نیز خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری، در پایان، موسسه آموزش عالی بنت الهدی را برترین مجموعه جامعةالمصطفی در بخش آموزش خواند و گفت: در بسیاری از کشورها نیاز به حضور طلاب خواهر المصطفی به عنوان استاد، مبلغ، مربی و مشاور به شدت وجود دارد و این وظیفه طلاب خواهر است که در کنار علم آموزی، خود را برای ایفای این وظایف آماده نمایند.

شایان ذکر است در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر صفورایی، رئیس موسسه آموزش عالی بنت الهدی(س)، در سخنانی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، به بیان برنامه های آموزشی این موسسه در سال جدید پرداخت که مطلوب سازی وضعیت قرآنی تمامی طلاب خواهر، توانمند سازی طلاب به ویژه طلاب در آستانه دانش آموختگی در زمینه تدریس، تسریع روند نگارش پایان نامه و رساله های علمی و پایش و پیگیری وضعیت تحصیلی طلاب از مهم ترین این برنامه ها بود.

گفتنی است در بخش پایانی این مراسم، سوگندنامه آغاز سال تحصیلی توسط طلاب خواهر موسسه آموزش عالی بنت الهدی قرائت شد.

دیدار نماینده مجلس شورای ملی افغانستان از جامعه المصطفی(ص)

الحاج محمد عارف طیب  نماینده برجسته ولایت هرات در مجلس شورای ملی افغانستان به اتفاق هیات همراه از جامعه المصطفی(ص) واحد گرگان دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام تقوی رئیس این واحد ضمن خوش آمدگویی به هیات بازدید کننده، به طور اجمال به معرفی جامعه المصطفی(ص) و به خصوص واحد گرگان پرداختند.

ایشان با پر تلاش و خوش استعداد دانستن دانش پژوهان افغانستانی واحد گرگان، آنان را از موفق ترین طلاب این واحد برشمردند.

در ادامه الحاج محمد عارف طیب ضمن ابراز خرسندی از حضور در المصطفی(ص) واحد گرگان و آشنایی با فعالیتهای تقریبی این واحد، از دیدار با دانش پژوهان افغانستانی این واحد اعلام رضایت کردند.

در این مراسم ایشان ضمن تقدیر و تشکر از خدمات انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران، به ذکر کمک های  زیر بنایی ایران در امور راه و ترابری، زیرساختهای صنعت برق، ساخت ورزشگاه و پاسگاه های مرزی ، کمک های تحصیلی و ایجاد دانشگاه و ... اشاره کرد و  سپس ضمن توصیه به طلاب برای دانش اندوزی و تحصیل از آنان خواست که از این فرصت به دست آمده برای کسب دانش نهایت استفاده را ببرند.

نماینده ولایت هرات در مجلس شورای ملی افغانستان، جنگ و درگیری های موجود در جهان اسلام را نتیجه جهل و بی دانشی  مردم دانست و اظهار داشت: اگر سطح دانش و آگاهی این افراد بالا رود به هیچ وجه حاضر نمی شوند تا انسان های هموطن، هم دین و بی دفاع را به روشهای انتحاری و ... به شهادت برسانند.

ایشان با پیشنهاد افزایش رشته های تحصیلی علوم انسانی در المصطفی(ص) خواستار جذب بیشتر از دانش پژوهان افغانستان شد./1325/ت303/ی

ارسال نظرات