۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۵۰۱۷۴
معاون حوزه علمیه مازندران:

حقیقت متعالی خطبه غدیر در جامعه تبیین نشده است

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که تاکنون نتوانستيم حقيقت خطبه غدير را در جامعه تبيين کنيم و این در حالی است که محتوای این خطبه سرشار از ارزش های متعالی است، گفت: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره گیری از معارف غدیری است.
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت دهه امامت و ولایت در مدرسه علمیه سعادتیه ساری برگزار شد با تاكيد بر اين كه بايد دل‌هايمان را به علي(ع) گره بزنيم، گفت: غدير بايد در زندگي و جامعه ما حاكميت داشته باشد.

وی با اشاره به این که غدير هويت ما است و ولايت زيربناي يك حكومت ديني و الهي است، افزود: اين ولايت فقيه است كه حلقه اتصال ما به امامت و پروردگار محسوب مي‌شود و بدون آن جامعه ديني به تكامل و هويت نمي‌رسد.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که استمرار غدير به حاكميت دين است و استمرار حاكميت دين به ولايت فقيه گفت: فرهنگ غدير كه با انقلاب اسلامي گسترش يافت روز به روز در حال فراگير شدن است و ابهت و شناسنامه شيعه مربوط به غدير است.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: نبي مکرم اسلام(ص) اين عيد را بزرگترين عيد مي داند و در دين اسلام نماز، روزه، حج، زکات و ولايت از اساس اسلام است اما در اسلام هيچ چيز به اندازه ولايت سفارش نشده است و براي اين مسئله مهم غدير خم شکل گرفت.

وي با بیان این که غدير، رمز بقاء اسلام است، چرا که در غدير با معرفي حضرت علي(ع) به مقام امامت و ولايت مسلمين، دين اسلام به کمال نهايي خويش نائل گشت، افزود: واقعه غدير بايد نماد وحدت و انسجام بين امت اسلامي قرار گيرد، زيرا وحدت حول مقام امامت و ولايت، شرط بقاء اسلام و مسلمين است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران همچنین به محورهای ارزشمند خطبه غدیر اشاره کرد و گفت: زواياي خطبه غدير دريايي از معارف است، خطبه غدير را آنطور که بايد مورد دقت قرار نداده و در جامعه تبيين نکرديم.

وی با اشاره به این که غدير حلقه مياني رسالت و امامت و سندي براي تداوم خط رسالت در جلوه امامت است، رسالتي كه رسول خدا با اطاعت امر خداوند در غدير خم انجام داد، گفت: غدير، عيد ولايت و رهبري، عيد كمال طلبي و حق جويي و نشان دادن راه به گرفتاران در ظلمت‌ها است.

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که تاکنون نتوانستيم حقيقت خطبه غدير را در جامعه تبيين کنيم این در حالی است که محتوای این خطبه سرشار از ارزش های متعالی است، گفت: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره گیری از معارف غدیری است.

وي انقلاب اسلامي ايران را ادامه راه غدير خم دانست و اظهار داشت: آنچه سبب شد غدير خم به بيراه کشيده شود طمع برخي انسان هاي دنيا طلب و غفلت مردم از قرآن و فرمايش پيامبراکرم(ص) در مورد ادامه حرکت اسلام و راه سعادت بود.

حجت الاسلام زارع ولايت فقيه را همان ولايت امام علي(ع)دانست و ابراز داشت: امروز همه بايد در اطاعت از رهبري تمام همت خود را به کارگيرند چون مطالعه تاريخ براي عبرت گرفتن است و نبايد بگذاريم حادثه بعد از غدير دوباره تکرار و حرکت پرشتاب بيداري اسلامي و نظام جمهوري اسلامي متوقف شود.

وی با اشاره به این که غدير چشمه جوشان و خروشان ومبارکي است که براي هميشه تاريخ جاري و ساري است، گفت: غدير وپيام آن فقط مختص و متوجه اسلام و مسلمانان نيست، بلکه همه بشريت را در همه زمان ها و مکان ها مخاطب خويش قرار داده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که غدير و پيام غدير فلسفه و رسالت انبياء الهي از آدم(ع) تاخاتم(ص) است، گفت: امروز همه آزادگان و حقيقت جويان عالم موظف هستند که رسالت عظيم غدير را به همه جهانيان عهده دار شوند.

وي اساس، هدف و عصاره غدير را ترويج و انديشه هاي ناب دینی و نمايان شدن چهره درخت ولايت و حکومت رهبران صالح و عادل دانست و افزود: پيامبر(ص) با ماجراي غدير، نشان داد که بايد حکومت صالح بر اساس عدل اسلامي تشکيل داد.

معاون حوزه علمیه مازندران با بيان اينکه تخريب معارف حقه تشيع و شبهه افکني دشمنان به سهولت پيام رساني در دنياي امروز سرعت يافته، آشنا کردن نسل جوان با فرهنگ علوي به صورت عميق و علمي را ضرورت مهم عنوان کرد.

وي اظهار داشت: غدير در آسمان، عهد معهود و در زمين، ميثاق ماخوذ و جمع مشهود، عيد آل محمد(ص) و اظهار سر مکنون الهي است که در آن وظيفه خطير هدايت مسلمانان و بشريت از نبوت به ولايت رسيد.

حجت الاسلام زارع گفت: با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي به رهبري امام راحل راحل، اسلام، رسالت، ولايت و غدير تجديد حيات يافت و با تداوم رهبري حضرت امام خامنه اي اين مکتب حيات بخش چنان با عظمت و عزت در جهان معرفي شد که در طول تاريخ اسلام بي نظير است.

وي با بیان این که پشتوانه اين امر مهم رجوع به رسالت و ولايت و کلمه توحيد و توحيد کلمه بوده است، ادامه داد: اميد است ملت بيدار ميهن اسلامي با تمسک به همين رموز موفقيت و وحدت و همدلي و همچنين با تکيه و سيراب شدن از آبشخور غدير با بصيرت و علم نگذارند مشابه تفرقه بعد از غدير تکرار شود و تمام آمال دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي را به يأس تبديل کنند در اين صورت است که پيام غدير دريافت و فرمان پيامبر رحمت با وحدت و همدلي جامعه اسلامي جامه عمل خواهد پوشيد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به مهم بودن دهه امامت و ولايت كه از عيد قربان تا غدير است، اظهار داشت: پس از توحيد و نبوت هيچ موضوعي در فرهنگ اسلامي به اهميت مسأله ولايت نيست.

حجت الاسلام زارع با بیان این که ولايت عصاره انديشه هاي ديني و جلوه گاه پذيرش توحيد و نبوت است، خاطرنشان کرد: قبول ولايت بمعناي پذيرش رهبري آسماني، رهبري خدا و پيامبر و جانشين رسول اکرم(ص) در زندگي فردي و اجتماعي است./950/202/ب2

ارسال نظرات