۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۵۰۴۶۴
استاد حوزه علمیه:

اسلام، دین رحمت و محبت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زکات قدرت عفو و مهربانی است، گفت: انعطاف رمز موفقیت است اگر انسانی خطایی مرتکب شد باید به او فرصت جبران داد فرصتی که برگرفته از عقل باشد، همچنین دین اسلام دین رحمت و محبت است.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در موسسه منتظران منجی(عج) در شهرری، گفت: حضرت رسول(ص) فرمودند: مدارا کردن نصف زندگی است.

وی افزود: دستیابی به آروزها بدون وجود مدارا برای انسان میسر نمی‌شود و نمی‌تواند حلاوت و طعم شیرین خوشبختی را بچشد انسان باید در زندگی خصوصی و اجتماعی خود اهل رفق باشد.

شجاعی با اشاره به معنای لفظ رفق، بیان داشت: رفق روابط محبت آمیز است انسان رفیق از خطا و اشتباهات دوستش به حرمت رفقی که بین آنان حاکم است گذشت می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اکثر طلاقها از عدم رفق بین زوجین صورت می‌پذیرد، ابراز کرد: آمار طلاق در جامعه بیانگر عدم مدار و گذشت زوجین است عامل دیگر که سبب تنفر آنان می‌شود نداشتن مهارت در عشق ورزی و محبت به یکدیگر است.

وی با بیان اینکه زوجین باید برای فراگیری این مهارت زمان صرف کنند، گفت: انسان باید ارزش و قیمت یک رابطه عاطفی سالم را بداند، حضرت علی(ع) فرمودند: اگر کسی آخرتش را به دنیا فروخت در هر دو عالم زیانکار است و در جای دیگر فرمودند: اگر شما می‌خواهید در روزگار خود انسانهای قوی باشید باید از بعد عقلانیت بهره ببرید؛ عقل به انسان کمک می‌کند که چگونه در بایدها و نبایدها تصمیم بگیرد و به دیگران محبت کند.

شجاعی با بیان اینکه عقل انسان را در برابر حوادث و ناملایمات روزگار مستحکم می‌کند، اظهار داشت: مومن همیشه انعطاف دارد و سربلند است اما فرد منافق و سخت همانند چوب سختی است که به زمین فرو رفته ولی شکننده و متزلزل است.

این استاد حوزه نرم خویی را یک اصل دانست و گفت: مبنای وقوع بسیاری از جنایات و جنگها تنها اختلافات لفظی دو فرد بوده که منجر به کشته شدن افراد زیادی شده است، پیامبر(ص) اسلام، پیامبر رحمت است و خداوند می‌فرماید: تمام پیروزی پیامبر(ص) به دلیل رحمتی است که خدا به تو داده که با مردم نرم شدی.

وی افزود: در عصر جاهلیت کسی جز پیامبر(ص) نمی‌توانست آن تمدن را متمدن کند، کسانی که دختران را زنده بگور می‌کردند بعد از اینکه اسلام آوردند آنچنان نرم خو شدند که جان خود را برای یکدیگر در راه رضای الهی نثار می‌کردند.

شجاعی با بیان اینکه رحمانیت معجزه به بار می‌آورد، عنوان کرد: در فتح مکه همه مردم انتظار داشتند که پیامبر(ص) از همه انتقام بگیرد در حالی که ایشان همه را عفو کرد و سبب شد افراد کثیری به اسلام ایمان آورند و این معجزه اسلام است.

وی در پایان گفت: زکات قدرت عفو و مهربانی، انعطاف رمز موفقیت است اگر انسانی خطایی مرتکب شد باید به او فرصت جبران داد فرصتی که بر گرفته از عقل باشد، همچنین نرمخویی سبب احیای انسانها می‌شود دین اسلام دین رحمت و محبت است./202/813/ب1

ارسال نظرات