۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۶
کد خبر: ۴۵۰۷۳۱
استاد حوزه علمیه:

غدیر بقای دین اسلام را تضمین کرد

حجت الاسلام صادقی واعظ با بیان این که غدیر بقای دین اسلام را تضمین کرد، گفت: 110 نفر از صحابه حدیث غدیر را نقل کرده اند که شیعه و سنی هستند و حتی دشمنان نیز منکر این واقعه نیستند که از جمله آنها ابوحریره است که در جعل حدیث یدطولایی داشت ولی حدیث غدیر را پذیرفته است.
حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ شامگاه دوشنبه در مراسم جشن عید غدیر که در حسینیه شهدای خیابان صفاییه قم برگزار شد با بیان این که عید غدیر مخصوص شیعیان نیست، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام فرمود: «بالاترین و با ارزش ترین اعیاد در میان امت من عید غدیر است» بنابراین وقتی سخن از امت اسلام به میان آمد شیعه و سنی ندارد و برای همه این روز عید است.

غدیر بالاتر از قربان، فطر و عرفه

وی ادامه داد: شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و سؤال کرد آیا بالاتر از عید قربان و عید فطر روزی هست؛ حضرت فرمود: «آن روزی که خدا دین خود را کامل و نعمت را بر ما تمام کرد از روز عرفه و روز جمعه و اعیاد قربان و فطر بالاتر و با فضیلت تر است و آن روزی بود که خداوند علی(ع) را به عنوان جانشین پیامبر تعیین کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که غدیر بقای دین اسلام را تضمین کرد ابراز داشت: مهمترین علت این که بعد از پیامبر(ص) دین و کتاب دیگری نیامد ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت معصومین(ع) است که با حضور و تلاش هایی که کردند بقای اسلام تا پایان دنیا تضمین شد، بنابراین ما باید مبلغ و مروج غدیر باشیم و قبل از این که مبلغ باشیم باید معرفت پیدا کنیم تا مدافع خوبی برای حریم ولایت باشیم و اگر امروز در دنیا به جرم علی دوست بودن سر جدا می کنند راه مقابله با این حرکات این است که معرفت خودمان را بیشتر کنیم و با سلاح علم مقابل دشمنان بایستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتبار واقعه غدیر در کتب اهل سنت، عنوان داشت: غدیر اصطلاحا حدیث متواتر است به این معنا که آن قدر شیعه و سنی این مسأله را مطرح کرده و در کتاب های خود آورده اند که انکار آن برای کسی پوشیده نیست و حتی معاند ترین افراد نیز شک و شبهه ای در آن ندارند چون آخرین حج پیامبر(ص) بود و پیامبر(ص) به بلاد مختلف نامه نوشته اند و فرمودند هرکس می خواهد آداب حج را از حضور پیامبر بیاید در این حج شرکت کند که تا 124 هزار نفر را نقل کرده اند؛ زید بن ارغم می گوید پیامبر(ص) در تمام عمر خود این چنین بلند صحبت نکرده و دلیل این فریاد این بود که برای کسی بهانه نشنیدن نشود که من صدای پیامبر را نشنیدم و پیامبر(ص) طوری علی(ع) را روی دست گرفت که همه دیدند.

حجت الاسلام صادقی واعظ افزود: 110 نفر از صحابه حدیث غدیر را نقل کرده اند که شیعه و سنی هستند و حتی دشمنان نیز منکر نیستند که از جمله آنها ابوحریره است که در جعل حدیث یدطولایی داشت ولی حدیث غدیر را قبول داشت؛ افراد دیگر مورد پذیرش اهل سنت که حدیث غدیر را نقل کرده اند، عمر بن خطاب، عبدالله بن عمر، حصان بن ثابت، عایشه، حفصه، انس بن مالک هستند و از کسانی که ما قبول داریم می توانیم به حضرت فاطمه(س)، سلمان فارسی، جابرانصاری، ابوذرغفاری و عبدالله بن مسعود اشاره کنیم که همه به همین شکل معروف بیان کرده اند.

کلمه مولا در روایت غدیر بدون شک به معنای ولایت و امامت است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کلمه مولا نمی تواند بر معنای جز ولایت و امامت دلالت کند، تصریح کرد: برای کلمه مولا 27 معنا ذکر شده است ولی هیچکدام دراین روایت درست نیست و فقط ولایت صحیح است؛ دلیل نخست آیه ابلاغ است که ای رسول خدا اگر مطلبی به تو ابلاغ کردیم و در این ساعت بیان نکنی رسالت خود را ناقص باقی گذاشته ای؛ حال شما نگاه کنید هجرت، جهادها ،اهانت ها و  محاصره اقتصادی همگی در گرو اعلام دوستی با علی(ع) قرار می گیرد؟ خیر بلکه اسلام نهال نوپایی بود که نیاز به باغبانی مثل پیامبر داشت که در تمام صفات نزدیک ترین فرد به ایشان بود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رسول خدا کانون احساس و عاطفه است حال می شود سه روز در گرمای سوزان مردم را نگاه داشته و بگوید که علی دوست شما یا یاور شما است؟ مسلما این حرف درست نیست بلکه برای مطلب مهمی همچون ولایت است؛ سومین دلیل خطبه رسول خدا است که در غدیر خم خوانده و از مسائل مهم سخن گفته است که در ترجمه آن اگر دقت کنیم پیامبر ازمردم یک اقرار گرفت که آیا من نسبت به شما ولایت ندارم؟ همه پذیرفتند.

وی با اشاره به دلایل دیگر معنای ولایت در کلمه مولا خاطرنشان ساخت: آیا کامل شدن اسلام با صرف دوستی با حضرت علی(ع) است؟ و اصلا برای چه بزرگان اهل سنت از جمله نفرات نسختی بودند که با حضرت علی(ع) بیعت کرده و بخ بخ گفتند./1330/پ202/ی

 

ارسال نظرات