۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۴۵۰۷۷۳
استاد حوزه علمیه:

اکمال دین و اتمام نعمت در ولایت امام علی است

مدرس حوزه علمیه شهرستان زاهدان گفت: نزول آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» بیانگر این واقعیت است که اکمال دین و اتمام نعمت در ولایت امام علی(ع) است و بدون ولایت، دین کامل نخواهد بود.
غدیر

رعفت میرطهماسب، مدرس حوزه علمیه نرجس(س) شهرستان زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، گفت: حادثه غدیر معرفی پیشوای آینده است و به فرموده امام خمینی(ره) روز غدیر، روزی است که پیامبر(ص) تکلیف حکومت را معین فرموده و الگوی حکومت اسلامی را تا آخر تعیین کردند.

وی اظهار کرد: پیامبر(ص) در بازگشت از حجة الوداع، با نزول آیه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته» دستور به توقف کاروان در آن سرزمین بی آب و علف و آن هوای گرم دادند؛ بعد از اقامه نماز جماعت ظهر، در یک بلندی قرار گرفته و شروع به ایراد خطبه فرمودند.

مدرس حوزه علمیه زاهدان ادامه داد: پیامبر در این خطبه از نزدیک شدن پایان عمر خویش خبر دادند و سپس در مورد کتاب و عترت توضیح دادند که حدیث مشهور ثقلین نیز بیان شد و به مسلمانان تأکید کردند که قرآن و عترت تا روز قیامت از هم جدا نمی‌شوند و برای آنکه گمراه نشوید، باید به این دو چنگ بزنید.

وی بیان کرد: بعد از ایراد خطبه و اتمام حجت با مسلمانان، آنگاه دست حضرت علی(ع) را بالا گرفته و به عنوان پیشوای آینده مسلمانان معرفی فرمودند که در این هنگام آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» نازل شد که در حقیقت نشان می‌دهد اکمال دین و اتمام نعمت با انتصاب علی(ع) به جانشینی پیامبر است.

استاد حوزه علمیه افزود: علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر این حادثه را از نظر سند و دلالت مورد بررسی مفصل قرار داده‌اند و شهرت و تواتر حدیث غیرقابل انکار است، بطوری که 110 تن صحابی و 84 نفر تابعین این حدیث را نقل کرده و همچنین 360 نفر از علما و محدثان بزرگ اهل سنت نیز در کتب خود ذکر کرده‌اند؛ کمترین واقعه ای اینچنین سند محکم تاریخی دارد.

میرطهماسب عنوان کرد: غدیر خم فقط روز معرفی امام علی(ع) نبود، بلکه پیامبر بارها در خطبه خودشان نام 12 امام را حتی با تأکید بر نام امام دوازدهم ذکر کردند و در حقیقت استمرار امامت و ولایت را مورد تأکید قرار دادند.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند عید غدیر، عید الله الاکبر است، خدای عزّ و جل هیچ پیامبری را مبعوث نکرد جز اینکه این روز را عید داشته و حرمت آن را شناختند؛ نام این روز در آسمان‌ها «روز پیمان» و در زمین «روز میثاق» است.

مدرس حوزه علمیه زاهدان ادامه داد: سلسله شواهد و قراینی در خطبه حضرت رسول(ص) وجود دارد که اثبات می‌کند «ولی» به معنای جانشین است و نه به معنای دوست؛ از طرفی دستور توقف غافله در آن هوای گرم برای اعلام امر دوستی، آن هم در حالی که همه مسلمانان به دوستی علی(ع) اعتراف داشتند، امری معقول به نظر نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: پیامبر در مقدمه خطبه نوعی پیشگویی از رحلت قریب الوقوع خودشان می‌کنند که این مسأله با جانشینی پیامبر بیشتر تناسب دارد؛ همچنین تعبیر «اولی به نفس» را بکار می‌برند و بعد علی(ع) را معرفی می‌کنند، که در واقع بیانگر مقام ولایت امر مسلمین است.

میرطهماسب در پایان افزود: تبریک گفتن مسلمانان به علی(ع) به عنوان مولای مؤمنان تنها با امر ولایت تناسب دارد؛ همچنین اکمال دین و اتمام نعمت با موضوع دوستی تناسب ندارد./302/831/ب1

ارسال نظرات