۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۵۱۹۵۸
استاد حوزه و دانشگاه:

ایمان، هجرت و جهاد جلوه خاصی در عاشورا داشت

حجت الاسلام نظری گفت: با مراجعه به قرآن می یابیم که سه کلمه در کنار هم تکرار شده است، این سه کلمه عبارت از ایمان، هجرت و جهاد است که در واقعه عاشورا نماد خاصی داشت.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه امشب در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم و تأکید بر آمادگی برای سوگواری اباعبدالحسین(ع)، گفت: با مراجعه به قرآن می یابیم که سه کلمه در کنار هم تکرار شده است، این سه کلمه عبارت از ایمان، هجرت و جهاد است.

وی با بیان اینکه این سه واژه در واقعه عاشورا نماد خاصی دارند و یاران امام حسین(ع) را می‌توان به این سه کلمه نسبت داد، ابراز داشت: یاران حسین بن علی(ع) نیز با ایمان به خدا در مسیر اهداف عالی اباعبدالله و همراه ایشان در صحرای کربلا حضور یافتند و در راه خدا جهاد کردند.

حجت الاسلام نظری ایمان را دل سپردن به خدا دانست و خاطرنشان کرد: دل حرم الهی است و جایگاه ایمان است، ایمان به خدا و دل سپردن به حق تعالی باید خالصانه و به نیت الهی باشد، دلیل از جان گذشتگی یاران امام حسین(ع) در حقیقت همین ایمان قوی و خالصانه آنها به حق تعالی و مسیر امام حسین(ع) بود.

وی دومین واژه مهم در جریان عاشورا را هجرت خواند و گفت: هجرت را به دو حالت هجرت صغری و کبری می‌توان تقسیم کرد، هجرت صغری رفتن از نفس به نورانیت و هجرت کبری هجرت از نورانیت به خدا است، کسی می تواند هجرت کبری را انجام دهد که هجرت صغری را انجام داده باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حرکت امام حسین(ع) از مکه به سوی صحرای کربلا، تصریح کرد: انسان وقتی از مکه و از نفسانیت خود دل کنده باشد و دنیا را از سر راه خود برداشته باشد می تواند جان خود را در راه خدا و امام حسین(ع) آسان فدا کند و درحقیقت با خون اسلام را آبیاری کند.

وی درباره واژه سوم یعنی جهاد، ابراز داشت: جهاد نیز به دو حالت صغری به معنی مبارزه با خود و جهاد کبری به معنی مبارزه با دشمن تقسیم می شود، یاران امام بایستی از هر دو جهاد سیراب می شدند، در واقع این بزرگواران این عمل را انجام دادند و به فیض شهادت نائل شدند.

حجت الاسلام نظری قوام نماد‌ها را در ایمان درونی خواند و مدافعان حرم را مردانی با ایمان قوی معرفی کرد و بیان داشت: مدافعان حرم در حقیقت با هجرت در راه خدا و جهاد اکبر و اصغر توانستند ایمان خود را به نمایش گذارند، ایمان دلهای این شهدا را نورانی کرد و در مسیر صیانت از حرم و جبهه مقاومت هجرت را برگزیدند و جهاد کردند./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات