۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۴۵۲۲۰۶
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

عمل همراه با ریا موجب بدبختی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه عمل همراه با ریا موجب بدبختی است، گفت: گاهی در ملأ عام کمک کردن با هدف تشویق دیگران برای احسان و بخشش است که این عمل نیکویی است اما اگر نیت ریا باشد فرد راه را به خطا رفته و چنین عملی موجب بدبختی است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح و تفسیر آیه 37 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «همان گروه که بخل می‌ورزند و مردم را به بخل وادار می‌کنند و آنچه را که خدا از فضل خود به آنها بخشیده (از آیات و احکام آسمانی) کتمان می‌کنند و ما برای کافران عذابی خوارکننده مهیّا داشته‌ایم».

وی با اشاره به آیه 36 سوره نساء، افزود: بر اساس کلام الهی کسانی که متکبر و فخرفروش هستند خود بخیل اند و اجازه نمی دهند دیگران هم بخشش کنند و اگر هم چیزی ببخشند فقط قصدشان ریا است و به خاطر رضای خدا کاری نمی کنند که با چنین افرادی شیطان همنشین است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در آیه قبل خدای متعال فرمود که افراد متکبر و فخرفروش را دوست ندارد کسی که به قوم و خویش و پدر و مادر و همسایه و .. کمک نمی کند، وقتی آنها نیاز دارند انسانیت ایجاب می کند که به آنها کمک کند اما بخل مانع از چنین عمل انسانی می شود.

وی با بیان اینکه انسان یا سخاوتمند است یا بخیل، ادامه داد: برخی از افراد همیشه دوست دارند که بر سر سفره دیگران نشسته و کسی را بر سر سفره خود راه ندهند، یک مرتبه است که بخیل فقط خودش دوست ندارد بخشش کند و مرتبه دیگر علاوه بر بخل خود به دیگران هم اجازه سخاوت و بخشش نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی یادآور شد: برخی از فقرا که به نزد امام علی(ع) می آمدند حضرت به آنان کمک زیادی می کرد که مورد اعتراض برخی از صحابه قرار می گرفت، در حالی که مؤمن باید هم خودش سخی باشد و هم مردم را به سخاوتنمندی دعوت کند.

وی با اشاره به این مسأله که کسانی که اهل دوزخ می شوند دو دسته اند؛ دسته ای که نماز نمی خوانند و دسته ای که اهل ترویج بخل هستند، افزود: برخی از افراد با اینکه درآمد زیادی دارند همواره از کاستی ها گلایه می کنند تا کسی متوجه در آمد آنان نشود تا مبادا کسی به سراغ آنان برای درخواست کمک بیاید.

امام جمعه ارومیه ابتلا به عذاب الهی را تحمل رنج و سختی به همراه سرافکندگی و خفت و خواری عنوان و اضافه کرد: گاهی عذاب فقط تحمل شکنجه و درد است، ولی مسأله خوارکننده ای نیست، اما گاهی انسان هم شکنجه می شود و هم عذاب خفت آوری را تحمل می کند، مثلا کسی به خاطر مقروض شدن درد می کشد یا بخاطر اسارت در دست دشمن که سبب شرمساری نیست ولی گاهی یکی دزدی کرده یا قاچاقچی است که زندانی شدن او همراه با خواری و خفت است.

وی به مضرات بخل اشاره و اضافه کرد: اگر انسان بخیل باشد و به کسی کمک نکند در نهایت به کفر و عذاب الهی می رسد، بر اساس کلام الهی وقتی از علت جهنمی شدن افراد پرسش می شود می گویند که ما از مصلین نبودیم یا به فقرا و یتیمان کمک نمی کردیم و خیلی سخت است که کسی اهل نماز نباشد و از آتش دوزخ نجات پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه در آیه 38 سوره نساء خدای متعال به مسأله ریا در بخشش مال اشاره می کند، افزود: ریا مانند این است که انسان پولی به کسی بپردازد و در قبال آن برای خود عذاب و شکنجه بخرد و هر کس در راه خدا پول خود را هزینه کند، بر اساس کلام الهی به مانند خوشه گندمی است که هفت شاخه داده و هر شاخه صد دانه گندم دهد یعنی یک عمل هفتصد برابر می شود.

وی با بیان اینکه گفت: عمل هم باید خودش نیکو باشد و هم نیت انجامش و اگر عملی هم خودش خراب باشد و هم نیتش یا فقط نیت آن، چنین عملی موجب بدبختی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تصریح به این که شیطان اجازه نمی دهد انسان کار نیکویی کند و اگر از ممانعت ناتوان شد نیت او را خراب می کند، خاطرنشان کرد: با ریاکاری هم انسان مال خود را از دست می دهد و هم برای خود کتک و عذاب آماده می کند و حمالی محض است که فقط برای او خستگی و بلکه عذاب می ماند و ریا اینگونه است، اگر انسان به خدا و قیامت اعتقاد داشته باشد هرگز بخاطر دیگران عملی را انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه گاهی انسان دچار افراط و تفریط می شود که اگر مردم ببینند نباید کار خوبی انجام دهد، توضیح داد: به طور مثال کسی که در خانه خود نماز شب می خواند باید وقتی در جایی مهمان شد هم نماز خود را بخواند تا شیطان سو استفاده نکند، شیطان گاهی از این طرف هم مانع می شود که فلان کار نیک را انجام نده تا دیگران نبینند، بنابراین کار را باید فقط برای خدا انجام داد چه دیگران ببینند و چه نبینند.

امام جمعه ارومیه با اشاره به این سخن الهی که هر کس شیطان برای او قرین و همنشین است با قرین بسیار بدی همنشین شده است، گفت: برای همه ما شیطانی وجود دارد که مامور وسوسه کردن ما است و حتی از رسول اکرم(ص) هم در این مورد سؤال شد و ایشان فرمودند که من شیطان خود را اسیر کرده ام، اگر انسان خدا را یاد کرده و بسم الله بگوید شیطان از او فرار می کند.

وی در پایان افزود: کسی که به خدا ایمان ندارد به شیطان اجازه نفوذ و قرابت می دهد و پس از مدتی خودش تبدیل به شیطان و عوامل او می شود، عده ای شیطان را برای خود ملاک قرار می دهند و هر چه شیطان بگوید همان را انجام می دهند تا در نهایت از شرکای شیطان می شوند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی حجت الاسلام و المسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام صادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/201/ب2

ارسال نظرات