۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۴۵۲۲۱۷
در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا مرودشت؛

دوره آموزش مهارت‌های مهم در روش کلاس داری برگزار شد

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا مرودشت از برگزاری دوره آموزش مهارت‌های مهم در روش کلاس داری با حضور کلیه اساتید شاغل به تدریس این مدرسه خبر داد.
کلاس درس حوزه علميه خواهران

به گزارش خبرگزاری رسا از فارس، فاطمه خلیفه، مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا مرودشت گفت: هدف از برگزاری این دوره آموزشی آشنایی و تسلط اساتید با مهارت‌های روش کلاس داری بود؛ تا بدین‌وسیله با شیوه‌ها و روش‌های مورد نیاز جهت اداره کلاس‌های خود آشنا شده و بتوانند به صورت عملی این شیوه‌ها را به کار گیرند.

بر اساس این گزارش، در این دوره «خانم زهرا تهرانی» از اساتید حوزه با بیان حدیث‌های علم‌آموزی و انتقال آن به دیگران، گفت: تدریس مطلوب تدریسی است که ما را به عبودیت برساند یعنی هم خودمان عبد باشیم و هم تلاش کنیم تا شاگردان نیز عبودیت را یاد بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: استاد باید به طلبه با این دید نگاه کند که آن طلبه قرار است در آینده مادر یا معلم شود و یا در حال حاضر مادر است، پس استاد در مرحله اول باید انسان‌ساز باشد و در مرحله بعد باید توانایی انتقال مطالب به شاگرد را در حد اعلی داشته باشد، تا شاگردان نیز بتوانند آن مطالب را به‌خوبی به نسل‌های بعد انتقال دهند.

وی افزود: تدریس یعنی تعامل متقابل بر اساس طراحی منظم با هدف ایجاد تغییرات با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن قرار داریم.

«خانم تهرانی» نخستین جلسه حضور استاد در کلاس بسیار با‌اهمیت دانست و اظهار داشت: استاد در این جلسه باید افزون بر حضور به‌موقع در کلاس، رعایت نظم و آراستگی در ظاهر و انجام معارفه، به نحو مناسبی به معرفی کتاب مورد تدریس و بیان اهمیت آن و تعیین محدوده درس و هم‌چنین نحوه امتحانات و پرسش کلاسی بپردازد.

وی با تأکید بر لزوم تسلط کامل استاد نسبت به محتوای درسی خاطرنشان کرد: اگر استاد محتوای درس را به‌خوبی بداند و بر آن مسلط باشد افزون بر کسب اعتماد به نفس، باعث جلب اعتماد طلاب نیز می‌شود.

وی ادامه داد: استاد باید در کنار مطالب کتاب، سعی کند مطالب غیردرسی متنوعی را نیز در حد چند دقیقه برای طلاب مطرح کند و آنان را در مباحث شرکت دهد تا کلاس دچار رکود و یکنواختی نشود.

خانم تهرانی بیان داشت: اساتید باید برای کتب مورد تدریس، طرح درس تهیه کرده و مطابق همان طرح کتاب را به پایان برسانند؛ و تمام تلاش خود را به کار گیرند تا از طرح، عدول نکرده و خود باعث بی‌نظمی نشوند، هم‌چنین برای طرح سؤالات تستی و تشریحی پایان‌ترم، باید توزیع عادلانه را رعایت کرده و از تمام قسمت‌های کتاب سؤال طرح کند./102/919/ب1

ارسال نظرات