۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۵۲۶۴۶
رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان:

حق الاجاره موقوفات زمينه گسترش وقف را فراهم مي‌كند

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان، با تاکيد بر ضرورت احياي موقوفات اظهار داشت: امروز يکي از مسائلي که مي تواند زمينه گسترش امر وقف را فراهم كند توجه به پرداخت حق الاجاره موقوفات است.
حجت الاسلام جعفر جنتي

به گزارش خبرنگارخبرگزاري رسا دركاشان، حجت‌الاسلام جعفر جنتي، شب جمعه در نشست مسؤولان هيئات مذهبي شهر قمصر كاشان در سخناني با اشاره به اهميت محبت به اهل بيت(ع) اظهار داشت: در روايتي از امام صادق(ع) داريم که فرمودند اگر خداوند بخواهد به کسي خيري برساند محبت امام حسين (عليه السلام) و شوق زيارتش را در دل او مي اندازد.

وي افزود: وقتي که سخن از اهل بيت(ع) يا زيارت امام حسين(ع) به ميان مي آيد و دلمان مي لرزد و عشق به اهل بيت(ع) در وجودمان شعله ور مي‌شود اين توفيقي از جانب خداوند رحمان است که خيرش براي همه ما ايجاد شده است و في الواقع محبت اهل بيت(ع) برترين نعمت خداوند براي ما است.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه کاشان با اشاره به گسترده بودن نذورات محبين خاندان اهل بيت(ع) گفت: يکي از علاقه هاي شديدي که محبين اهل بيت(ع) نسبت به امام حسين(ع) دارند همين بحث نذورات و موقوفاتي است که در قالب احداث تکايا، حسينيه ها و اموري همچون اطعام و احسان در ايام محرم قابل مشاهده است.

حجت الاسلام جنتي يادآور شد: در کاشان 2 هزار و500 موقوفه و 7 هزار رقبه وجود دار د که عمدتا براي نيات اجتماعي و مذهبي بويژه سوگواري و عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) وقف شده اند و کساني که از مال خودشان گذشتند باقيات صالحات براي خودشان فراهم کردند واين ابنيه مذهبي را از خود به يادگار گذاشتند و زمينه اجتماعات باشکوه عزاي حسيني را فراهم کرده اند.

وي با تاکيد بر ضرورت احياي موقوفات اظهار داشت: امروز يکي از مسائلي که مي تواند زمينه گسترش امر وقف را فراهم نمايد توجه به پرداخت حق الاجاره موقوفات است و يکي از اقداماتي که ما انجام داده ايم اين است که در قراردادهاي اجاره نيات واقفين را هم مي آوريم که پرداخت کننده بداند اجاره موقوفه براي کمک به عزاداري امام حسين(ع) کمک به نيازمندان، فعاليتهاي قرآني،مسجد، حسينيه يا امامزاده است تا زمينه رغبت بيشتري براي استفاده کنندگان موقوفات جهت پرداخت اجاره ايجاد شود.

حجت الاسلام جنتي با ناچيز دانستن ميزان اجارات افزود:مبالغ اندک موقوفات سبب مي‌شود نتوانيم به نيات واقف عمل کنيم و در حالي که دو زمين يکي موقوفه و ديگري زمين ملک و طلق است يکي اجاره اش ۲۰ هزار تومان و ديگري يک ميليون تومان در حالي که هر دو زمين است منتهي يکي موقوفه است و اين نبايد منجر به تضييع حقوق موقوفه شود.

رييس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان كاشان اظهارداشت: هم اکنون ۸۰ موقوفه در قمصر شناسايي شده است و براي ۴۰ موقوفه سند صادر شده است که اميدواريم اين منجر به عمل به نيات واقفين شده و در عين حال اشتياق مردم به امر وقف بيشتر شود.

حجت‌الاسلام جنتي با تاکيد بر ضرورت تغيير رويکردها نسبت به نذورات در ايام محرم بيان داشت: در اين ايام شاهد گسترش سفره هاي اطعام و هزينه هاي مرتبط با عزاداري امام حسين(ع) هستيم درعين اينکه سفره هاي عزاي حسيني زينت مجالس امام حسين(ع) است اما گاها شاهد اسراف نيز هستيم که مي توان از اين ظرفيت بهتر و مناسبت تر در جهت نيازهاي ضروري جامعه گام برداشت و به دنبال ايجاد باقيات صالحات باشيم./1307/پ202/س

ارسال نظرات