۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۵۴۰۶۹
حجت الاسلام مرادی:

محبت کلامی بین والدین و فرزندان گمشده خانواده ها است

حجت الاسلام مرادی بر لزوم آموزش فرزندان در خانواده همراه با ارائه فرصت اشتباه کردن به آنها تأکید کرد و گفت: دشمن همواره برای آموزش بدیها به جوانان ما تلاش کرده است، امروز قربان صدقه رفتن و محبت کلامی بین والدین و فرزندان گمشده خانواده های ما است؛ استفاده از الفاظ زیبا و محبت انگیز در مکالمات از روشهای تربیتی اهل بیت است.
حجت الاسلام شهاب مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس مسائل خانواده، پنج شنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، گفت: امام خمینی(ره) بسیار به عزاداری به سبک سنتی اهمیت می دادند و در وصیتنامه مکتوب خود دارند که در جلسات عزاداری از ظلم ظالمان به مردم بگویید.

وی ادامه داد:  قبور ائمه بقیع در 1305 هجری شمسی تخریب شده و امروز باید این جنایت وهابیها و تخریب قبر امام حسین(ع) را برای مردم بازگو کنیم، امام خمینی(ره) بسیار روی آل سعود حساس بودند و به ویژه می خواستند تا جنایات آل سعود و ظلم آنها در حق اسلام و مسلمین برای مردم تبیین شود.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: والدین باید به جوانان خود فرصت اشتباه کردن بدهند، گاهی برخی والدین حتی در کارهای معمولی روزانه هم به جوانان اجازه انجام کار نمی دهند و این جوان به همین صورت بار می آید و هیچ وقت مرد نمی شود و این نوع رفتار والدین اشتباه محض است.

حجت الاسلام مرادی افزود: از طرف دیگر گاهی والدین وقتی اشتباه فرزندان خود را می بینند و متوجه می شوند، از سر استیصال و ناچاری می گوید او را رهایش کنید و اجازه بدهید تا جوانی کند، این قبیل اظهارات والدین واقعی نیست و با نگاه خود به شما التماس می کند که مرا سرزنش نکنید چرا که در تربیت فرزند خود اشتباه کرده است.

وی اظهار داشت: جوانی هرگز به معنای هرزگی و جاهلی و نادانی نیست و نباید این نوع نگاه به جوانی را به فرزندان منتقل کنیم، گاهی هم والدین رفتار اشتباه فرزندان را به  جوانی آنها ربط می دهند و سعی نمی کنند تا آنها را اصلاح کنند و می گویند باید خودش بفهمد و سرش به سنگ بخورد، اما این روش تربیتی به هیچ وجه اسلامی نیست.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: شخصیت حضرت سکینه را ببینید که چه علمی دارد و ادیب بوده، فرزندان باید آموزش ببینند و خوب و بد را به آنها بگوییم، باید فرزندان را ترغیب به علم آموزی کنیم و خوذمان هم آنها را تشویق کنیم و این روش تربیتی پیامبر(ص) و امام حسین(ع) بوده است.

حجت الاسلام مرادی ‏گفت: استعمار و مستکبران همواره در طول تاریخ سعی می کردند تا بدیها و عادات غلط را به مردم مستعمره های خود آموزش دهند و اعتیاد در کشور ما حاصل تلاش انگلیسیها در دوران قدیم است، آنها تریاک را ابتدا به رایگان می دادند و سوخته آن را از ایرانیها می خریدند تا نیروی جوانی و غیرت را از جوانان ما بگیرند.

وی بیان داشت: اعتیاد امروز معضل بزرگ جامعه ما است و یک نفر معتاد تعداد زیادی انسان را درگیر اعتیاد و مصیبت خود می کند، یکی از دلایل ایجاد اعتیاد بحث آموزش است، اگر به موقع آموزشهای مناسب را در برخورد با آسیبهای اجتماعی به جوانان بدهیم تا حد زیادی آنها را از اعتیاد دور کرده ایم.

امروز قربان صدقه رفتن و محبت کلامی بین والدین با فرزندان گمشده خانواده های ماست

کارشناس مسائل خانواده، افزود: ‏وقتی دشمن بر روی آموزش جوانان ما حساب باز کرده و سرمایه گذاری می کند، پس ما هم باید اهمیت زیادی برای آن قائل باشیم، البته باید روش آموزش ما به نحوی باشد که جاذبه آموزش ما از آموزش دشمن بیشتر باشد، بهترین راه برای جلب و جذب جوانان محبت کردن به آنهاست.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به حدیث شریف کساء، ‏اظهار داشت: امروز قربان صدقه رفتن و محبت کلامی بین والدین با فرزندان گمشده خانواده های ما است، اگر به مکالمات اهل بیت(ع) در حدیث کساء توجه کنیم می بینیم که از الفاظ زیبا و محبت انگیز در مکالمات خود استفاده می کنند، همچنین اگر به مکالمات امام حسین(ع) با حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت زینب(س) و یارانشان دقت کنیم، کلامشان سرشار از واژه های زیبا و دوست داشتنی است.

وی تأکید کرد: رفتار والدین در خانواده به تنهایی آموزش محسوب می شود، اگر پدری معتاد باشد، این اعتیاد او می تواند به فرزندش منتقل شود، اما اگر همان پدر معتاد صادقانه با فرزندش صحبت کند و اعتیاد را دلیل بدبختی خود بداند و ابراز پشیمانی کند، این موعظه تأثیرگذار است و فرزندان را از اعتیاد دور می کند./201/869/ب1

ارسال نظرات