۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۴۵۴۲۶۱
استاد حوزه علمیه:

عبادت و عرفان از جلوه های معرفتی امام حسین است

حجت الاسلام شاه حیدری گفت: عبادت و عرفان امام حسین(ع) یکی از جلوه های آن حضرت بود و عبادت و عرفان آن حضرت به حدی رسید که مدال نفس مطمئنه را از خدا گرفت.
ترویج فرهنگ عاشورا سبب زنده نگه‌داشتن ارزش‌های انقلاب می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حامد شاه حیدری استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امام سجاد(ع) شهر کرمان، اظهار کرد: یکی از جلوه های معرفتی امام حسین(ع) زهد آن حضرت بود و زهد به کسی می گویند که نسبت به دنیا؛ از دنیا دل بریده است و در قلب او حب دنیا وجود ندارد نه در ظاهر بلکه در ظاهر دنیا را مرکبی قرار می دهد و از آن استفاده می کند، اما دل به دنیا نمی بندد.

وی بیان کرد: امام حسین (ع) در زهد اینگونه بود؛ اما دشمنان آن حضرت هم و غمشان دنیا شد و در روایت آمده است معاویه ملعون پرخواب، پرخور و پر حرف بود و دنبال ریاست و سایر مسائل بود و حب دنیا او را شیفته خود کرده بود.

حجت الاسلام شاه حیدری تصریح کرد: شهادت از جمله مواردی است که از دل زهد بیرون می آید و کسی که در دام دنیا گرفتار شود نمی تواند شهید شود و دل کندن از دنیا شهادت را در پی خواهد داشت.

استاد حوزه ادامه داد: زهد صفت بسیار بزرگی است که در دعای ندبه نیز به آن اشاره شده است، و دل نبستن به دنیا یکی از جلوه های امام حسین(ع) بود و اگر کسی می خواهد راه امام حسین(ع) را ادامه دهد باید مسأله زهد را بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: علاقه نفسانی انسان به مال دنیا است و نباید دنیا انسان را فریب دهد و داشتن مال زیاد انسان را به گمراهی و تباهی می کشد اما اگر کسی زهد داشته باشد می تواند صدقه، انفاق و قرض دهد.

حجت الاسلام شاه حیدری در بخش دیگری از سخنانش عبادت و عرفان امام حسین(ع) را یکی دیگر از جلوه های آن حضرت دانست و افزود: سوره فجر را سوره امام حسین(ع) می دانند عبادت و عرفان آن حضرت به حدی رسید که مدال نفس مطمئنه را از خدا گرفت.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر کسی می خواهد روز عاشورا را بشناسد باید شب عاشورا را بشناسد و اتفاقاتی که در روز عاشورا افتاد ریشه در شب عاشورا داشت؛ و شب عاشورا شب عبادت برای اباعبدالله و اصحابش بود.

حجت الاسلام شاه حیدری عنوان کرد: اگر کسی عبادت شبانه داشته باشد می تواند در روز کارهای خود را به بهترین نحو پیش ببرد و می توان از شهید چمران به عنوان فردی که عبادت شبانه را رمز موفقیت خود می دانست یاد کرد.

 وی یادآور شد: اگر در روز عاشورا بزرگ ترین شاهکار اطاعت را می بینیم تنها به سبب عبادت امام حسین(ع) و اصحاب آن حضرت بود، بنابراین باید در زندگی خود عبادت و عرفان آن حضرت را سرلوحه کار های روزمره خود قرار دهیم.

استاد حوزه عنوان کرد: اگر کسی می خواهد راه امام حسین(ع) را ادامه دهد باید عبادت خود را به صورت کمی و کیفی بالا ببرد و در این راه رشد کند و بزرگان ما اگر به هر مقامی که رسیدند منشا آن عبادت بود، وانسان با عبادت به اطاعت می رسد.

حجت الاسلام شاه حیدری اضافه کرد: خداوند در قرآن تأکید زیادی بر تقوا کرده است و اگر کسی تقوی داشته باشد که همان ترمز دینی است؛ می تواند به جای برسد که با تقوی خود  بتواند جلوی گناه را بگیرد و تقویی که شامل حال انسان می شود منشأ آن عبادت است./202/9709/ب1

ارسال نظرات