۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۵۴۲۸۹
مدیر حوزه علمیه تهران:

اخلاص، رمز ماندگاری قیام عاشورا بود

مدیر حوزه علمیه تهران گفت: آنچه انسان انجام می‌دهد سعی کند فقط برای خدا باشد، آنگاه آن کار برای ابد ماندگار خواهد بود. بنابراین اگر همه کارهای ما اعم از کسب و کار و تعلیم و تربیت و... وجه الله شد، و بنده‌ای اینگونه نیت کند که کار می‌کنم تا خانواده‌ام آبرومند زندگی کنند و مایحتاج آن‌ها را تأمین کنم، ثواب همان مجاهد فی سبیل الله را دارد.
حجت الاسلام حبیب الله غفوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری، مدیر حوزه علمیه تهران در جمع عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) در مسجد خداداد تهران با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا، اظهار داشت: وقتی می‌گوییم «إنی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی يوم القيامه...» این عبارت یعنی قیام امام حسین(ع) همه حقیقت دین است، و این نهضت تا روز قیامت محور حق و باطل خواهد بود. از این رو از بین رفتنی نیست و همواره ماندگار است.

مدیر حوزه علمیه تهران در بیان علت ماندگاری نهضت امام حسین(ع) عنوان داشت: جهت ماندگاری قیام سیدالشهدا(ع) این است که حادثه عاشورا بر اساس اخلاص محض انجام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری افزود: بنده در جلسه‌ای خصوصی که خدمت مرحوم آیت الله مشکینی(ره) بودم. از آقا خواستم یک نصیحتی برای ما بکند، و خدا را گواه می‌گیرم که آن نصیحت در زندگی بنده بطور کامل تأثیرگزار بوده است. و آن توصیه به «اخلاص» بود.

وی ادامه داد: آیت الله مشکینی(ره) به بنده گفت؛ اگر کسی به همین یک سفارش معصومین(ع) عمل کند، بهشت او تضمین است. به عبارت دیگر همه چیز خالص برای خدا انجام شود، و برای غیرخدا نباشد.

مدیر حوزه علمیه تهران اظهار داشت: استاد بزرگوار ما آیت الله جوادی آملی نیز مکرر سر درس می‌گفتند؛ اگر انسان در زندگی، همه امورش را برای خدا نیت کند، آنگاه غذا خوردنش هم می‌شود عبادت. یعنی به خدا بگوید، من این غذا را می‌خورم تا جسمم را تقویت کنم تا بهتر تو را اطاعت کنم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در هر حالی نباید از یاد خدا غافل شود، گفت: آنچه انسان انجام می‌دهد سعی کند فقط برای خدا باشد، آنگاه آن کار برای ابد ماندگار خواهد بود. بنابراین اگر همه کارهای ما اعم از کسب و کار و تعلیم و تربیت و... وجه الله شد، و بنده‌ای اینگونه نیت کند که کار می‌کنم تا خانواده‌ام آبرومند زندگی کنند و مایحتاج آن‌ها را تأمین کنم، ثواب همان مجاهد فی سبیل الله را دارد.

وی ادامه داد: حال با این توضیحات ببینید حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) چه کرد! این خلوص در این قیام چه کرد. به غیر از خدا و اراده الهی در این قیام هیچ چیز دیگری نه حضور دارد و نه نقشی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری افزود: از این رو شما می‌بینید امام حسین(ع) تا شب عاشورا به افرادی که با ایشان همراه بودند مکرر می‌فرمودند که این سفر، سفر شهادت است و اگر کسی برای قصد دیگری آمده است، برود. چون اینجا قرار است خالص‌ترین افرادی که تمام وجودشان را کامل برای خدا خالص کرده‌اند بمانند و کسی غیر از این‌ها نباید بماند.

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: کاری که خالص برای خدا شد، می‌شود وجه الله. و مگر کسی می‌تواند وجه الله را از این عالم پاک کند؟ و از این رو حوادث گوناگونی که در طول تاریخ تا به امروز از سوی دشمنان خدا برای تضعیف نهضت عاشورا رخ داده است، نتوانسته است کوچکترین آسیبی به برگزاری این عزاداری‌ها بزند.

وی گفت: همه از پدران‌تان حتما شنیده‌اید و بنده هم از افراد متعدد مکرر شنیده‌ام که در دوره رضاخان، آن ملعون مدتی مجلس عزاداری و روضه خوانی امام حسین(ع) را ممنوع کرده بود. همانطور که پوشیدن لباس روحانیت را برای روحانیان و استفاده از چادر را برای بانوان ما ممنوع کرده بود. و با وجود محدودیت‌ها برای عزاداری ماه محرم ولی مجلس عزای سیدالشهدا(ع) لحظه‌ای متوقف نشد.

حجت‌الاسلام غفوری در پایان با بیان اینکه رضاخان نوکری تمام عیار برای استکبار بود، ادامه داد: در آن دوران که همزمان با جنگ و قحطی بود، حتی قند و دیگر اقلام کمیاب و بسیار گران بود. و یکی از آقایان که آن دوران را درک کرده بود خودش به بنده تعریف می‌کرد که آن موقع یک زمین فروختم و سه کیلو قند خریدم تا مجلس عزای امام حسین(ع) بدون چایی و پذیرائی از عزاداران نباشد.

مدیر حوزه علمیه تهران اظهار داشت: بنا بر این کسانی که از روی جهالت و نادانی شبهه می‌کنند؛ تا کی قرار است مجالس عزای حسینی بر پا باشد، به این دلیل است که آن‌ها با نیت خالص صاحب این قیام آشنا نیستند. و این قیام چون وجه الله و خالص برای خدا بود، تا روز قیامت و تا روزی که بشر در این عالم زندگی می‌کند، مجلس عزای حضرت سیدالشهدا(ع) تعطیل نخواهد شد./966/202/ب3

 

 

 

ارسال نظرات