۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۳۴۹
به همت کانون فرهنگی ابوذر؛

سوگواره واژه‌ها در «محفل عشاق» برگزار شد

گردهمایی شب شعر عاشورایی «در محفل عشاق» با تجلیل شاعران و مداحان اهل بیت(ع) در کانون فرهنگی ابوذر واقع در دارالشهدای تهران برگزار شد.
شعر ایینی

به گزارش خبرگزاری رسا شامگاه جمعه گردهمایی شب شعر عاشورایی "در محفل عشاق" با تجلیل شاعران و مداحان اهل بیت(ع) در کانون فرهنگی ابوذر برگزار شد، در این شب شعر آئینی تنی چند از شعرای نسل جوان شعر آئینی، ضمن قرائت آثار خود به مداحی و نوحه خوانی در وصف حماسه و رشادت‌های عاشوراییان پرداختند.

در آغاز این مراسم دکتر حاجی‌زاده، ریاست کانون فرهنگی تربیتی ابوذر ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم معنوی در ایام محرم، کار در دستگاه اباعبدالله الحسین(ع) را موجب برکت این تشکیلات فرهنگی و جامعه دانش آموزی منطقه 17 دانست.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام سیدجلال عرفانیان دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی با اشاره به برپایی هرچه شکوهمندتر مراسم عزا سالار شهیدان، اظهار داشت: امام زمان(عج) فرمودند" گریه کنان جدم حضرت حسین(ع) را، من شفاعت می‌کنم".

مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز شهرستان ری ضمن قرائت شعری معروف با مطلع "اصلا حسین(ع) غمش فرق می‌کند؛ این خانواده محتشمش فرق می‌کند" ادامه داد: اباعبدالله(ع) با دیگران فرق می‌کنند و همه می‌دانیم که خوردن خاک حرام است ولی خوردن تربت اباعبدالله(ع) شفاست، همچنین در روایات آمده است که در مجلس امام حسین(ع) حتی اگر عزاداری همراه با ریا باشد، باز هم برای فرد ثواب می‌نویسند.

حجت الاسلام عرفانیان با بیان اینکه در هر مجلسی که ذکر اباعبدالله الحسین(ع) نقل شود، باید حالتی از گریه را نمایان ساخت، گفت: در واقع نباید اجازه داد در عزای امام حسین(ع) مجلس شور و گرمای خود را از دست بدهد.

در ادامه این مراسم طالب رجب‌پور استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلامی با انتقاد از بدعت‌گذاری در عزاداری‌ها و مناسک محرم خاطرنشان کرد: مراسم عاشورا در ایران وضعیتی خاص دارد که به یکی از عناصر فرهنگی-مذهبی ما ایرانیان بدل شده و جز هنجارها، سنن و ارزش‌های نهادینه کشورماست، چرا که نه تنها یک مراسم جمعیِ مذهبی است، بلکه به سبب نقشی که در بقای دین دارد، با سایر مناسک دینی متفاوت است.

رجب‌پور با اشاره به نقش آفرینی قیام عاشورا در زندگی فردی و حیات اجتماعی شیعیان، گفت: قیام عاشورا نمادی از بقای دین مبین اسلام است، در همین زمینه پیامبر اکرم(ص) فرمودند" حسینُ منی و أنا من حسین"، در اصل ضمانت بقای دین اسلام، خون مولای مان حسین(ع) است، عاشورای حسینی یکی از باشکوه‌ترین مراسم‌ها در کشورمان است که با گذشت بیش از هزار سال همچنان پویا و زنده، منشأ تحول و هنجارآفرینی در رفتارهای فردی و اجتماعی است.

در این محفل عاشورایی همچنین شعرایی چون دکتر علیرضا نیافر شاعر تراز اول سبک سپید و از اساتید حوزه ادبیات و جانباز دفاع مقدس، دکتر سارا جلوداریان برگزیده کنگره بین المللی شعر نبوی، سیده زهرا صالحی برگزیده سومین جشنواره شعر انقلاب، فریبا یوسفی برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی و محمدعلی بیابانی شاعر و مداح آئینی در توصیف حماسه، مانایی و فرهنگ عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) به شعرخوانی پرداختند./101/816/ب1

ارسال نظرات