۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۵۴۴۶۸
کارشناس مسائل دینی:

توسل به صالحان و انبیا مورد اتفاق مذاهب اسلامی است

کارشناس مسائل دینی با اشاره به مخالفت وهابیت با توسل، گفت: توسل مورد اتفاق همه شرائع آسمانی و در میان علمای اسلام مورد اتفاق است.
توسل و تبرک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید محمد موسوی، کارشناس مسائل دینی، شامگاه گذشته در مسجد حضرت زینب(س) اهواز در سلسله سخنرانی های خود به مناسبت ماه محرم حاتم شرفی با اشاره به این که توسل و تبرک به صالحان و انبیا در شرائع دینی و اسلامی مسأله ای ثابت شده است، گفت: روایات نبوی و آیات قرآنی فراوانی به این مسأله اشاره دارد و از این حیث در سیره نبوی شاهد تعلیم چگونگی توسل به رسول خدا(ص) از سوی ایشان به صحابه بودیم.

کارشناس مسائل دینی توسل صحابه به رسول خدا(ص) در دوران زندگانی و پس از وفات ایشان را یادآور و خاطرنشان کرد: توسل به رسول خدا(ص) برای رسیدن به خواسته ها بود و در این زمینه طبرانی در کتاب معجم الکبیر به نقل روایتی درباره اجابت خواسته یکی از صحابیان با توسل به خاتم انبیا(ص) اشاره می کند.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه رسول خدا(ص) چگونگی توسل را به صحابه تعلیم داده اند، افزود: صحابه نیز چگونگی توسل را به مردم آموختند و از این لحاظ توسل مورد اتفاق علمای اسلام و کسی ادعای بدعت بودن و کافر قلمداد کردن توسل کنندگان را ندارد.

وی در ادامه به پذیرفته شدن توسل و تبرک از سوی رؤسای پنجگانه مذهب اهل تسنن اشاره و اظهار داشت: علمای اهل تسنن کرامات و معجزات و توسل به اولیا و انبیا را قبول و توسل به رسول خدا(ص) را اجابت کننده دعاها می دانند.

این کارشناس دینی توسل همه انبیا به پیامبراکرم(ص) را یادآور و ابراز داشت: تنها ابن تیمیه و سپس ابن عبدالوهاب توسل را بدعت و توسل کنندگان را کافر نامیدند در حالی که این دو نفر به هیچ وجه نماینده اهل تسنن نیستند و بیشتر علمای این مذهب توسل را قبول و نیازهای برآورده شده خود در اثر توسل به رسول خدا(ص) را در کتاب هایشان یادآور شده اند.

حجت الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: وهابیت فرقه ای غیراسلامی و پیروان بنی امیه و به هیچ وجه نماینده اهل تسنن نیستند که کینه ورزی شدیدی با اهل بیت(ع) دارند و کار آنها تا جایی پیش رفته است که ابن عبدالوهاب از حضرت ختمی مرتبت(ص) بیزار و مانع از صلوات فرستادن بر ایشان شده و حتی صلوات کنندگان را به قتل رسانده است.

وی خطاب به برادران اهل تسنن گفت: اهل تسنن باید به بزرگان خود و نه ابن تیمیه ها و ابن عبدالوهاب ها مراجعه کنند و بدانند که وهابیت فرقه ای منحرف و گمراه و ضربه زننده به دین اسلام هستند که خود را نماینده اهل تسنن معرفی می کنند.

این کارشناس دینی در پایان به ضرورت تمایز میان اهل تسنن و وهابیت اشاره و توسل به صالحان و انبیا را در مذهب شیعه و اهل تسنن جایز برشمرد./202/9456/ب1

ارسال نظرات