۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۴۵۴۵۱۱
حجت الاسلام صمدی آملی:

هدف خلقت توحیدی ایجاد انسانهای موحد در نظام هستی است

حجت الاسلام صمدی آملی گفت: کسی که به دنبال توحید می رود اگر نفس ناقص است مانند همه عرفای معهود در طول تاریخ باید به دنبال یک موحد کامل در عالم بگردند و عالم براساس توحید بنا شد و هدف خلقت توحیدی نیز این است در میان انسانها موحد کامل پیدا شود.
صمدی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام داود صمدی آملی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم حسینیه نوریهای مقیم آمل، اظهار داشت: بحث ولایت و مرجعیت در منظر شیعه بعد از پیامبر گرامی اسلام به استمرار اهل بیت(ع) به عنوان جانشین خاتم انبیاء است.

وی تصریح کرد: سرّ ولایت به قضیه توحید برمی گردد و عرفان روی این محور دور می زند که انسان در علم عرفان عملی و نظری باید به دنبال فهم، معرفت و شناخت دو اصل حقیقی باشد و به کسی عارف می گوییم که در مسیر فهم توحید قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: حقیقت توحید برای شخص عارف باید حل شود که برای توحید مراتبی است و افرادی که در مسیر معرفت توحید برمی آیند به هر مرتبه ای از مراتب آن دست پیدا کنند به همان اندازه موحد هستند.

حجت الاسلام صمدی آملی ادامه داد: کسی که به دنبال توحید می رود اگر نفس ناقص است مانند همه عرفای معهود در طول تاریخ باید به دنبال یک موحد کامل در عالم بگردند و عالم براساس توحید بنا شد و هدف خلقت توحیدی نیز این است در میان انسانها موحد کامل پیدا شود.

وی با بیان این که عالم خلق شد تا در دل آن انسانی ایجاد شود به مرتبه موحد کامل برسد که قوام خلقت نظام هستی براساس این امر است، گفت: موحد کامل به تعبیری انسان کامل، عارف حقیقی، حکیم کامل و بسیاری از اسامی دیگر است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اساس این است انسان در وادی عرفان هم توحید را به درستی بشناسد، بیان داشت: انسان باید کاری کند در رسیدن به توحید ناب به مرحله خودکفایی دست پیدا کند.

حجت الاسلام صمدی آملی اظهار داشت: قرآن کریم صاحب نفس مکتفی را تعبیر به آدم می کند و در اصطلاح حقیقی قرآنی به کسی آدم گفته می شود به صورت مستقیم به این مقام برسد.

وی تصریح کرد: وقتی افراد به انسان صاحب نفس یا محضر اهل بیت(ع) می رسند که می تواند منجی باشد و دست بشر را گرفته و بالا ببرد گفته می شود در خدمت شما آمدیم تا آدم شویم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آدم به کسی گفته می شود که در تعلیم اسماء الله به فعلیت رسیده باشد تا بتوانیم از همه اسماء الهی به میزان ظرفیت وجودی خود نصیب و بهره لازم را بگیریم.

حجت الاسلام صمدی آملی افزود: همگان می توانند برای تلقی اسماء حسنای الهی قیام کنند و حضرت حق این قابلیت را در همه قرار داده است و حد ظرفیت انسان بی نهایت بوده که می توانیم بهره گیری کنیم.

وی تصریح کرد: استعدادها و ظرفیتهای انسانها گوناگون است که همه انبیای الهی تلقی همه اسماء حسنای الهی را کردند اما هرکسی به اندازه ظرفیتش از آن بهره می برد که لفظ آدم معنای خاصی در دایره عرفان دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کسانی که به دنبال حقایق قرآن رفته و از ظاهر آن عبور کردند و به باطن آن راه یافتند که این آدم حقیقت حضرت محمد(ص) و ثواب الله است که اگر اعمال نیکو انجام دهیم ثواب دارد.

حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این که در ایام ارزشمند و گرانقدری قرار داریم که ضرورت دارد بهره گیری شایسته ای صورت دهیم، گفت: در ایام ارزنده انسان می تواند کاری صورت دهد تا زمینه ساز سعادت و تعالی انسان شود.

گفتنی است، ویژه برنامه های عزاداری دهه اول محرم در امامزادگان، بقاع متبرکه و مساجد دیار علویان شهرستان آمل برگزار می شود./1314/202/ب2

ارسال نظرات