۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۴۵۴۶۵۹
استاد حوزه علمیه:

صبر در برابر امتحانات الهی ویژگی صاحبان عقل است

حجت الاسلام دسترنج گفت: انسان و محل زندگی او به نحوی آفریده شده که با آفات، کمبودها، موانع و مصیتهای مختلف روبه رو است و انسان عاقل باید بر این آزمایشات الهی صبر پیشه سازد.
حجت الاسلام دسترنج مسجدامام حسین والفجر کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام دسترنج در سخنرانی شب هشتم محرم در مسجد امام حسین والفجر کرمان گفت: انسان و محل زندگی او به نحوی آفریده شده که با آفات، کمبودها، موانع و مصیبتهای فراوانی همراه است و همیشه آفات و مصائبی در اموال، عزیزان، دوستان و... در کمین نعمتهاست که موجب از دست دادن آنها می‌شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر انسان در معرض حملات شدید تمایلات نفسانی است که همه این موارد ابزار آزمایش انسان از سوی خدای متعال به شمار می آیند.

این استاد حوزه بااشاره به آیه ۳۵ سوره انبیا اظهار داشت: خداوند می فرماید «وَ نَبْلُوَكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُون‏‏» و شما را با بديها و خوبيها آزمايش مى ‏كنيم و سرانجام بسوى ما بازگردانده مى ‏شويد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: بر اساس آیات و روایات، تنها کسانی از میان موانع و مشکلات، سلامت به مقصد می رسند که با صبر، به قضای الهی راضی شده و تمایلات نفسانی را حبس کرده، و تسلیم امر خداوند گشتند. 

حجت الاسلام دسترنج مطرح کرد: مصائب گوناگون آنان را از شکر، اطاعت و عبادت خداوند باز نداشته و با وجود تمام مشکلات، خود را به انجام وظایف الهی وادار می سازند.

وی کفت: خداوند در قرآن کریم در موارد مختلف به شکلهای گوناگون به این موضوع پرداخته و انسانها را با جایگاه و ارزش صبر آشنا ساخته است؛ همچنین به صابرین همراهی و یاری خود را در مراحل سخت زندگی، وعده داده و نعمت‌های ویژه‌ای عنایت کرده است:"وَ بَشِّرِ الصَّابِرين".

حجت الاسلام دسترنج همچنین افزود: از نظر قرآن، صبر در صورتی ارزشمند است که به قصد تقرب و برای کسب رضای الهی باشد که خداوند صبر را از ویژگی صاحبان عقل توصیف می کند.

این استاد حوزه اذعان کرد: فرد صبور اگر به درستی كاری اطمينان داشته باشد، به گفته‌های بی اساس ديگران توجه نمی‌كند. صابر در برابر زخم زبان، تهمت و ناسزاي افراد جاهل با بردباری برخورد می ‌كنند.

حجت الاسلام دسترنج در پایان گفت: کسی که اهل صبر است، در موقعيت‌های ترس و خوف خويشتن‌داری از خود نشان می دهد و در موقعيت‌های تنش‌زا می تواند خشم خود را كنترل كند، ان شاءالله خداوند کمک کند تا بتوانیم از دسته صابران و بشارت دهندگان باشیم./202/9705/ب1

ارسال نظرات