۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۴۵۴۸۵۹
نگاهی به آیین‌های سنتی لرستان؛

گره خوردن اندوه و اشک حاجتمندان در مراسم «چهل منبر»

مراسم چهل منبر رسمی سنتی در عزاداری مردم لرستان است که عصر تاسوعای حسینی به یاد اسارت حضرت زینب حاجتمندان را راهی سقاخانه ها می کند.
چهل منبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، مراسم عزاداری مردم استان لرستان به روشی سنتی برگزار می شود، زن و مرد، پیر و جوان به رسم همیشه در شبهای ماه محرم در هر محله ای پای خیمه های عزاداری که با شور و شوق جوانان برپا شده است، جمع شده و به عزاداری می پردازند.

 

مراسم عزاداری عاشقان سیدالشهدا همراه با دسته های زنجیر زنی، سینه زنی و مداحی مداحان هیأتهای مذهبی برگزار می شود.

مراسم چهل منبر از آیین معنوی عزاداران سیدالشهدا در روز تاسوعا است و در فهرست ملی کشور ثبت شده است و در شهر خرم آباد و بروجرد برگزار می شود.

 

در آیین چهل منبر زنان و دختران با پوشین نقاب و پای برهنه و داشتن حاجتهایی در سینه، با در دست داشتن 40 شمع راهی سقاخانه های شهر شده و در هر سقاخانه یک شمع روشن می کنند.

 

افزون بر شرکت زنان، مردان خرم آبادی نیز شمع های حزن و اندوه را در سقاخانه ها روشن کرده و حاجت خود را از امام حسین(ع) و زینب کبری طلب می کنند.

در آیین چهل منبر که پیوندی دیرینه با عدد چهل دارد، حاجتمندان به یاد اسارت حضرت زینب(س) شمع های حزن و اندوه را عصر تاسوعای حسینی در چهل سقاخانه روشن می کنند.

آیین گل مالی و برگزاری مراسم چهل منبر از آیین سنتی و عزاداری مختص شهر خرم‌آباد و بروجرد است.

 

گفتنی است، عزاداری سنتی مردم در استان لرستان سال گذشته از عزاداریهای برتر در کشور شناخته شده است.

عزاداری مردم استان لرستان نشان از ایمان، اخلاص و ولایت‌مداری مردم این استان دارد.

بنا بر روایات شرکت کردن در آیین چهل منبر با خلوص نیت موجب برآورده شدن حاجت حاجتمندان می شود و افرادی که در این مراسم حاجت روا شده اند، براساس نذری که داشته و نیت کرده اند، هرسال در این آیین معنوی شرکت می کنند و به چهل خانه یا مسجدی که سقاخانه برپاست، می روند و شمع های خود را روشن می کنند.

پس از روشن کردن شمع چهلم، زنان روبند خود را برداشته و لباسهای وسیله ای همچون لیوان، استکان یا حبه قند و یا شکلات را به نیت برآورده شدن حاجت خویش برداشته و در صورت برآورده شدن حاجت سال آینده، چند برابر آن را به همان محل برمی گردانند.

 

حجت الاسلام محمد جواد عباس زاده، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: مراسم سنتی چهل منبر، عصر تاسوعا از زیدبن علی(ع) خرم آباد شروع می شود.

معاون فرهنگی اوقاف لرستان خاطرنشان کرد: عزاداران با حرکت به سمت محله «باغ دختران» شمعهای حاجت خود را در چهل خانه روشن می کنند و به یاد اسارت حضرت زینب چهل منبر و سقاخانه را پیاده می روند./200/9459/ب1

ارسال نظرات