۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۵۴۸۹۲
مدیر حوزه علمیه امام مهدی کرمان:

یاد مرگ موجب بیداری افکار می شود

حجت الاسلام افاضاتی گفت: یاد مرگ موجب بیداری افکار می شود به گونه ای که توشه ای را از دنیا برداری که برای سفر لازم داری در این صورت عباداتتان حال و هوایی دیگر می گیرد.
یاد مرگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین افاضاتی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) کرمان شب گذشته در جمع عزاداران سیدالشهداء در مسجد امام حسین(ع) خیابان مهدیه کرمان در رابطه با نگرانی دوم امام حسین(ع) نسبت به مردم، اظهار داشت: آرزوهای طولانی به ویژه برای جوانان خطر بسیار بزرگی است زیرا آرزوی طولانی موجب فراموشی آخرت است.

وی با اشاره به آیه 31 سوره حجر، بیان داشت: در این آیه سخن از رها کردن انسانهایی به میان می آید که غرق در خوشی و آرزو هستند و ظبق تفسیر علامه طباطبایی از این آیه؛ آنان رها می شوند چون به واسطه غرق شدن در آرزوهایشان از انسانیت به حیوانیت رسیده اند و حیوان استدلال عقلی پیامبر(ص) را درک نمی کند از این رو خطاب به پیامبر(ص) می فرماید که آنان را رها کند و به حال خود واگذارد.

حجت الاسلام افاضاتی ابراز داشت: اینکه سخن از آرزو و مذمت آن به میان آمده منظور همه آرزوها نیست بلکه برخی آرزوها امید در دلها ایجاد می کند مانند آرزوی ظهور منجی امام عصر(عج)، از این رو آرزوهای مذمت شده عبارتند از: آرزوی عمل؛ مانند زمانی که تصور می کنیم تنها با خوردن نذری امام حسین (ع) عاقبت بخیر می شویم؛ دوم آرزوهای بی عمل است که تلاشی در پی ندارد؛ سوم آرزوهای سرگرم کننده است که ما را در دنیا غرق می کند؛ چهارم آرزویی است که با عمل بد انتظار خیر داریم مانند وقتی که با وجود دروغ گویی در کسب و کار انتظار برکت در مال داریم و پنجم آرزوهای طولانی است در حالی که عمر کوتاه داریم.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) کرمان تأکید کرد: باید آرزوهایمان با اعمالمان همخوانی داشته باشد از این رو می بینیم برخی می گویند یا به اندازه آرزوهایت کار و تلاش کن و یا به اندازه کار و تلاشت آرزو کن.

وی با اشاره به فرمایشات امیرمؤمنان(ع) در رابطه با کار، عنوان داشت: هیچ یک از احادیث آن حضرت بر کار بسیار تأکید ندارد بلکه حضرت وقت را به سه قسمت تقسیم می کنند که یک قسمت برای کار؛ قسمتی به مناجات الهی و قسمت دیگر برای تفریحات سالم در نظر گرفته شده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به علت افتادن در آرزوهای طولانی از نگاه کتاب معراج السعاده، ادامه داد: جهل و نادانی نخستین عامل آرزوهای طولانی است، زیرا اعتماد بی مورد به داشته هایی چون جوانی، سلامتی و امثال آن داریم؛ دومین عامل حب دنیا است که ما را سرگرم بودن هایمان می کند به حدی که به نبودنشان فکر نمی کنیم چنانچه عمر سعد برای حب به دنیا، دنیا و آخرتش را نابود کرد و هزینه هنگفتی پرداخت.

حجت الاسلام افاضاتی در بیان درمان مرض آرزوهای بلند از دیدگاه آیات و روایات، خاطرنشان کرد: یاد مرگ درمان آرزوهای طولانی است چنانچه پیامبر(ص) دو سنگ در دست گرفتند و یکی را پشت سر و دیگری پیش رو انداختند و فرمودند: سنگ پیش رو آرزوهای شما و سنگ پشت سر اجل شما است پس به دنبال آرزوهایتان، اجلتان نیز می آید.

وی در بیان نزدیکی مرگ از زبان مرحوم نراقی، تشریح کرد: لحظه ای در قبرستان بنشینیم و فکر کنیم که در زیر قبر چه رخ می دهد و خود را جای شخص داخل قبر بگذاریم و ببینیم برای اعمالمان چه جوابی داریم.

این استاد حوزه در پاسخ به آنان که می گویند یاد مرگ اوقات زندگی را به کاممان تلخ می کند، بیان کرد: یاد مرگ موجب بیداری افکار می شود به گونه ای که توشه ای را از دنیا برداری که برای سفر لازم داری، در این صورت عباداتتان حال و هوایی دیگر می گیرد.

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) کرمان اظهار داشت: تب آخرت موجب لذت از اعمال و تب دنیا موجب غفلت نسبت به نفس عمل می شود، از این رو برخی بزرگان معتقدند مرحوم آیت الله بهجت بهترین لذت را از اعمالش در دنیا می برد و با انجام اعمال، طلای ناب بر می داشت زیرا حقایق آن را دریافته بود.

حجت الاسلام افاضاتی افزود: حلقه مفقوده دین در بین ما توجه به حقوق دیگران است چنانچه سید الشهداء نیز بر این امر تأکید داشتند بنابراین در راه پیروی از امام به خواسته ایشان توجه کنیم زیرا نمی دانیم تا کی فرصت زندگی داریم.

وی  در پایان تأکید کرد: باید وابستگی به تعلقات را کم  و ساده تر زندگی کنیم تا از مجالس عزای امام حسین(ع) بهترین بهره را ببریم و توشه اصل برداریم./9703/202/ب2

ارسال نظرات