۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۴۵۵۸۲۲
معاون حوزه علمیه مازندران:

روحیه جهاد، شهادت طلبی و مبارزه با استکبار مهم ترین درس عاشورا است

معاون حوزه علمیه مازندران روحیه جهاد، شهادت طلبی و مبارزه با ظلم و استکبار را درس های عاشورایی دانست و گفت: امام حسین(ع) خود و فرزندانش را با وجود اینکه آگاه به شهادت بود به کربلا آورد و اگر قیام نمی‌کرد تمام زحمات پیامبر(ص) از بین می‌رفت.
نهضت عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سید ابوالحسن میرعمادی، معاون حوزه علمیه مازندران ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت دهه دوم محرم در ساری برگزار شد، پیام اصلی نهضت امام حسین(ع) را احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار داشت: محرم و صفر ظرفیت مناسبی برای ترویج آموزه های دین و فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان این‌که شهادت امام حسین(ع) برای بقای اسلام بود، افزود: برخی از اعمال دور از شأن و اشعار و مداحی های سخیف در عزاداری محرم با روح آزادگی امام حسین(ع) در تضاد است و به چهره اسلام، مذهب تشیع و فرهنگ سترگ و عزتمند عاشورا خدشه وارد می کند.

حجت الاسلام میرعمادی روحیه جهاد، شهادت طلبی و مبارزه با ظلم و استکبار را درس های عاشورایی دانست و تصریح کرد: امام حسین(ع) خود و فرزندانش را با وجود اینکه آگاه به شهادت بود به کربلا آورد و اگر قیام نمی‌کرد تمام زحمات پیامبر(ص) از بین می‌رفت.

وی نهضت امام خمینی(ره) را نشأت گرفته از انقلاب حسینی دانست و گفت: امام خمینی(ره) فرمودند «بر همه واجب است در برابر ظلم‌های دشمنان اسلام حرف حق را بگویند، حتی اگر دچار آسیب شوند»، امام حسین(ع) برای کسب قدرت عازم کربلا نشد، بلکه برای نجات اسلام قیام کرد و بیعت با یزید را نپذیرفت.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که امروز مسلمانان جهان حتی در آمریکا در محرم عزاداری می‌کنند، یادآور شد: امام حسین(ع) به عهد خودش وفا کرد و آموزگار شهدای تاریخ شد.

وی با اشاره به این که باید در عزاداری نیز امر به معروف و نهی از منکر کنیم و تنها به روضه‌خوانی اکتفا نکنیم، خاطرنشان کرد: سخنرانی‌ها باید سازنده و در بر دارنده محتوای نهضت حسینی باشند و همچنین نباید در عزاداری امام حسین(ع) دچار ظاهرسازی شویم و باید عاشورا را به‌ طور واقعی زنده نگه داریم.

معاون حوزه علمیه مازندران با اشاره به این‌که تمام آزادگان جهان از عاشورای حسینی(ع) درس آزادگی می‌گیرند، خاطرنشان کرد: امروز نیز شهدای مدافع حرم ادامه دهنده راه کربلا هستند، اما آل سعود و بسیاری از کشورهای عربی منطقه همچنان یزیدی هستند و کسانی که از آنها حمایت می کنند نیز یزیدیان زمان هستند.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان این که اراده خداوند بر این بود تا از طریق امام حسین(ع)، اهداف خداوند برای به ثمر نشستن تعالی انسان‌ها و هدف‌دار بودن جهان هستی به بشر شناسانده شود، گفت: بنا بر مشیت الهی امام حسین(ع)، الگوی انسان‏‌سازی، خداشناسی، ایثار و فداکاری پا به عالم امکان نهاد تا اصلاح و تکوین جامعه اسلامی و انسانی به دست او انجام گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: امام حسین(ع) باید مانند کسی خلق می‏ شد تا آدمیان درس‌هایی از حکمت خلقت بشر بگیرند و حسین را به عنوان الگوی برتر قرار داده و به سوی ظلم‏‌ستیزی و ستم‌‏گریزی پیش بروند.

وی با اشاره به این‌که پیامبر(ص) همواره در نشان دادن مظلومیت و فداکاری امام حسین(ع) تأکید داشتند، خاطرنشان کرد: مظلومیت انگیزه حمایت و پشتیبانی را در مردم برمی‌انگیزد.

معاون حوزه علمیه مازندران افزود: پیامبر اسلام(ص) با نشان‌دادن علاقه زیاد خود به نوه‌شان، روزهای غربت امام حسین(ع) را پیش‌‏بینی می‌کردند و بر آن بودند تا حقانیت حسین(ع) و راه آن حضرت را به امت بفهمانند.

وی با اشاره به این که رسول خدا(ص) از این طریق اهداف و انگیزه‌های قیام عاشورا را برای مردم به طور کامل واضح و روشن ساختند، ادامه داد: ایشان در آن زمان بستر بسیار مناسبی برای شناخت امام حسین(ع) فراهم و راه ایشان را راه خدا معرفی  و یاری امام حسین(ع) را بر امت خود واجب و لازم دانستند.

استاد حوزه علمیه مازندران گفت: در حقیقت پیامبر اسلام(ص)، هم اهداف امام حسین(ع) را اهداف الهی دانستند و هم آن حضرت را به عنوان برترین الگوی اسلام و دین‏‌مداری معرفی کردند و همچنین ظالم و طاغوت زمان را نفی فرمودند.

حجت الاسلام میرعمادی افزود: شناساندن ظلم به مردم انگیزه می‌داد تا امام حسین(ع) را یاری کنند و موجبات برکندن نظام ستم فراهم شود و این مهم جز با نشان دادن جبهه حق علیه باطل میسر نبود.

وی تصریح کرد: اما با وجود تلاش‌ها و سخنانی که پیغمبر اسلام(ص) با امت خویش داشتند، جز افراد معدودی که امام حسین(ع) را یاری کردند، بقیه مردم به شقاوت و دنیاپرستی روی آوردند و به طرز فاجعه‏‌آوری شکل‏‌دهنده وقایع تلخ عاشورا شدند.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان این‌که امام حسین(ع) برای اصلاح و رشد جهان اسلام و دین جدشان حضرت محمد(ص) از مدینه خارج و به سمت مکه و بعد کربلا راهی شدند، گفت: هدف امام حسین(ع) اصلاح جامعه دینی و از بین‌ بردن ظلم و باطل بود.

وی تأکید کرد: امام حسین(ع) با همه توان از جان، مال و فرزندان خود مایه گذاشتند و به سمت اصلاح و تکوین دین اسلام و جامعه قدم برداشتند؛ زیرا می‌دانستند اگر جامعه به سوی رشد و سازندگی و از بین بردن ظالم پیش نرود، چیزی جز نابودی دین و امت اسلام در انتظار مردم نیست.

استاد حوزه علمیه مازندران گفت: دعوت مردم کوفه سبب شهادت امام حسین(ع) نشد؛ زیرا نظام ظلم و ستم تحمل وجود فردی مانند حسین را که سد محکمی برای فساد و ظلم آنها به مردم بود را نداشت.

وی افزود: یزید همواره در پی تکذیب و تخریب فرزند پیامبر(ص) بود چون می‌دانست امام حسین(ع) نه تنها به او دست بیعت نخواهد داد، بلکه یزید و دستگاه ستمگرش را رسوا کرده و فرصت کارهای ضد دین و اعمال ننگین را به حکام وقت نمی‌دهد، از این رو راه را فقط در ازمیان‌بردن آن حضرت می‌دید.

معاون حوزه علمیه مازندران تأکید کرد: با شهادت امام حسین(ع) همه ارزش‌هایی که امام به آن آراسته و خواهان جامعه اسلامی با آن ارزش‌ها بودند، از بین نرفت و حتی آن ویژگی‌ها و ارزش‌ها بیشتر شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ارزش‌هایی که دین اسلام به آن برازنده بود، تاکنون از بین نرفته و امت اسلامی با برپا و زنده نگه‌داشتن محرم و عاشورا سعی بر حفظ و ماندگاری صفات و خصوصیات اسلامی و انسانی امام حسین(ع) دارند.

حجت الاسلام میرعمادی با تأکید بر این‌که یکی از اهداف و انگیزه‌های قیام امام حسین(ع) مسأله امر به معروف و نهی از مـنکر است، اظهار داشت: امام حسین(ع) در درجه نخست مسؤول اجرای این امر مهم اسلامی بودند و به این موضوع به عنوان راهبرد نگاه می‌کردند؛ زیرا می‌دانستند اگر معروف به عنوان راهبرد در دین شناخته شود، دین به ضلالت نخواهد افتاد و جامعه دینی با امر به معروف و نهی از منکر راه مشخصی را دنبال خواهد کرد.

معاون حوزه علمیه مازندران به رابطه قیام امام حسین(ع) با انقلاب کبیر امام خمینی (ره) اشاره کرد و با بیان این که انقلاب ما الگویی از انقلاب عاشورا است، افزود: همه اهداف و راهبردهایی که در نهضت حسینی وجود داشت، در قیام امام خمینی(ره) نیز وجود دارد، زیرا جهاد حسینی را تجدید حیات کرده و گرایش‌ها و خط فکری قیام امام حسین(ع) را در پیش رو داشت.

حجت الاسلام میرعمادی به نقش روحانیت و علما در قبال بار معنوی که قیام امام حسین(ع) بر دوششان نهاده است، اشاره کرد و گفت: علما باید به راه امام حسین(ع) تأسی کرده و منش و روش آن امام را در تمام مسائل دینی و ملی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی الگو قرار دهند./950/202/ب2

ارسال نظرات