۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۴۵۶۲۷۹
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

عاشورا نماد ایستادگی حق در مقابل باطل است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران از عاشورا به عنوان نماد ایستادگی حق در مقابل باطل یاد کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر از اهداف مهم قیام سالار شهیدان(ع) است و این فریضه الهی مربوط به همه روزهای سال بوده و تنها به محرم اختصاص ندارد.
امام جمعه نوشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت الاسلام محمود مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران عصر امروز در دیدار جمعی از مسؤولان هیأت های مذهبی و فعالان فرهنگی نوشهر بر ضرورت انس بیشتر با سبک زندگی حسینی در جامعه تأکید کرد و گفت: سبک زندگی عاشورایی مهم ترین راه مقابله با توطئه های دشمنان است.

وی با اشاره به این که امام حسین(ع) الگوی آزادی خواهان جهان در زندگی فردی و اجتماعی بوده و هستند، افزود: انفاق به فقرا و نیازمندان، گوشه ای از زندگی آن بزرگوار است که انفاق، جود، بخشش و سخاوت را باید از آن امام همام در سبک زندگی خویش، نهادینه کنیم.

استاد حوزه علمیه مازندران بر ضرورت بهره گیری از سبک زندگی حسینی در بخش های مختلف جامعه تأکید کرد و گفت: تبیین فرهنگ اسلامی و حسینی به عنوان فرهنگ نجات بخش در راستای حل و رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه در عصر حاضر ضروری و حائز اهمیت است.

حجت الاسلام مشایخ بهره‎گیری از عقل را برای عبور و کنار زدن انحرافات مهم خواند و اظهار داشت: آنهایی که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند و علی‎اصغر شش ماهه را به شهادت رساندند مسلمان بودند اما دنیا گرایی و بی بصیرتی موجب انحراف و تباهی آنها شد.

وی با اشاره به الگو گرفتن از سبک زندگی و تفکر حسینی در جامعه که زمینه ساز حکومت الهی است، اظهار داشت: تفسیر حقیقی اسلام با شناخت جایگاه ولایت و امامت و تفکر حسینی یعنی ایثار، فداکاری برای حفظ اسلام در حکومت و جامعه اسلامی صورت خواهد گرفت.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که اسلام با شهادت آزادمردانی که در رأس آن سید و سالار شهدا امام حسین(ع) قرار دارند حفظ شده است، افزود: فلسفه متعالی قیام عاشورا حاوی پیام های اخلاقی و انسان سازی است.

حجت الاسلام مشایخ از عاشورا به عنوان نماد ایستادگی حق در مقابل باطل یاد کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر از اهداف مهم قیام سالار شهیدان(ع) است و این فریضه الهی مربوط به همه روزهای سال بوده و تنها به محرم اختصاص ندارد.

وی با بیان این که خون پاک امام حسین(ع) و یارانش هیچ وقت پایمال نمی شود و آتش کربلا نیز همیشه روشن و جاودان خواهد ماند، تصریح کرد: حفظ و بقای اسلام، زنده کردن روح مقاومت و عدم پذیرش ذلت از مهم ترین درس هایی است که می توانیم از واقعه عاشورا بگیریم.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که در کنار عزاداری ها باید از فرصتی که پیش آمده برای گرفتن درس های فضیلت از مکتب حسین تلاش کنیم و عملا عاشورایی شویم، گفت: امام حسین (ع) برای اجرای فریضه مهمی که رسالت پیامبران نیز بود قیام کرد تا یک جامعه اسلامی واقعی به دنیا عرضه کند.

حجت الاسلام مشایخ با بیان این که جان و مایه نهضت عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است که انجام آن، زندگی عزتمندانه را به همراه دارد، افزود: درس های قیام عاشورا و عزاداری سید و سالار شهیدان سپر محکمی در برابر جنگ نرم دشمنان است.

مدیر حوزه علمیه نوشهر با اشاره به این که فرهنگ عاشورا مروت، مردانگی، عبودیت و بندگی خدا است که این فرهنگ باید در سطح جامعه نیز ترویج پیدا کند، ادامه داد: امام حسین (ع) مظهر کرامت و آزادگی است و برای زنده نگه داشتن اسلام جلوی ظلم و تحقیر ایستادگی کرد.

وی از قیام حسینی به عنوان نمونه بارز استکبار ستیزی و ایستادگی در مقابل زورگویی ظالمان یاد کرد و گفت: امام حسین(ع) با قیام خونین عاشورا درس ایستادگی و مقاومت در مقابل ظالمان را به تمامی مسلمانان جهان آموختند.

حجت الاسلام مشایخ با بیان این که مسؤولیت پذیری، امام حسین (ع) را به کربلا آورد و سبب شهادتش شد و این روح مسؤولیت پذیری باید در مردم نیز زنده و تقویت شود، افزود: امام حسین(ع) با این پیام خود درس بزرگی به آزادیخواهان داد و این درس تا همیشه زمان سرلوحه زندگی بشریت قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش حضرت زینب(س) در ماندگاری نهضت عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت زینب (س) با ایثار خود در قضیه کربلا و بیان ناگفته‌های آن رویداد مهم، موجب ثبت واقعه کربلا در تاریخ شدند و اگر ایشان نبودند نهضت کربلا مسکوت می‌ماند.

امام جمعه نوشهر با بیان این که امروز هرچه از نهضت کربلا بیان می‌شود، برگرفته از افشاگری‌های حضرت زینب(س) علیه یزیدیان است، افزود: حرکت حضرت زینب (س) بعد از واقعه کربلا سند استکبارستیزی برای همه نسل‌هاست، ایشان با روحیه شکست‌ناپذیری، صلابت نفس و ایستادگی در مقابل ظلم، عزتمندی اهل‌بیت(ع) را به رخ استکبار کشید.

حجت الاسلام مشایخ با تأکید بر این که بصیرت عاشورایی و انتقال پیام امام حسین(ع) و تبلیغ فرهنگ عاشورا به آیندگان مدیون پیام حضرت زینب(س) است، بیان داشت: زمانی که حضرت زینب (س) در طول اسارت به کربلا رسیدند با سخنرانی‌های آتشین و روشنگری‌های خویش نهضت عاشورای حسینی را کامل و آن را برای همیشه در تاریخ جهان اسلام ماندگار کردند.

وی افزود: همان‌گونه که حضرت زینب (س) پیام‌آور کربلا بودند و با الهام از منبع ولایت پیام کربلا را به مردم زمان خویش و پس از آن منتقل کرد ما نیز باید پیام انقلاب اسلامی را که برگرفته از عاشورا و کربلا است به نسل جوان و جامعه امروزی منتقل کنیم./202/950/ب1

ارسال نظرات