۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۴۵۶۸۰۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

وقار و متانت زیبایی اصلی و زینت عقل انسان مؤمن است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه وقار و متانت زیبایی اصلی و زینت عقل انسان مؤمن است، گفت: به همان نسبتی كه متانت و وقار برای زندگی فردی و اجتماعی انسان مفید و ثمربخش است، زیانهای تکبر هم تمام زوایای زندگی انسان را در بر می‌گیرد.
حجت الاسلام یعقوبی - درس اخلاق مدرسه علمیه امام صادق(ع) بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در درس اخلاق حوزه علمیه امام صادق(ع) بجنورد، با اشاره به ویژگی‌های انسان مؤمن، اظهار کرد: فرد مؤمن باید متین و باوقار باشد نه اینکه متکبر باشد؛ زیرا انسان مؤمن دارای آرامش است و وجود او طوفانی نیست.

وی با بیان اینکه برخی اوقات انسانها مثل دریا طوفانی‌اند و زود از کوره در می‌روند که اشتباه است، ادامه داد: به همان نسبتی كه متانت و وقار برای زندگی فردی و اجتماعی انسان مفید و ثمربخش است، زیانهای تکبر هم تمام زوایای زندگی انسان را در بر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید: «يَنبَغي لِلمُؤمِنِ أن يَكونَ فيهِ ثَمانُ خِصالٍ: وَقورٌ عِندَ الهَزاهِزِ، صَبورٌ عِندَ البَلاءِ، شَكورٌ عِندَ الرَّخاءِ، قانِعٌ بِما رَزَقَهُ اللّهُ، لا يَظلِمُ الأَعداءَ، ولا يَتَحامَلُ لِلأَصدِقاءِ، بَدَنُهُ مِنهُ في تَعَبٍ، وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ، إنَّ العِلمَ خَليلُ المُؤمِنِ، وَالحِلمُ وَزيرُهُ، وَالصَّبرُ أميرُ جُنودِهِ، وَالرِّفقُ أخوهُ، وَاللّينَ والِدُهُ» و هشت ویژگی فرد مؤمن را مطرح می‌کند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه استان خراسان شمالی این هشت خصلت را برشمرد و گفت: سزاوار است مؤمن در تکان‌ها محكم باشد، در گرفتارى شكيبا باشد، هنگام برخوردارى سپاس‌گزار باشد، به آنچه خداوند عزوجل روزىِ او كرده قانع باشد، به دشمنان ستم نكند، به خاطر دوستان، مرتكب گناه نشود، به دوستان جفا نكند، بدنش از او در زحمت باشد و مردم از او در آسايش باشند

وی ادامه داد: همچنین به فرموده امام صادق (ع) دانش دوست مؤمن است، بردبارى وزير او، شكيبايى فرمانده سپاهش، مدارا برادرش و ملايمت پدر فرد مؤمن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: قرآن می‌فرماید: چه شده که برای خدا وقار نمی‌کنید؛ یعنی چرا برای خدا با پیامبرش با احترام و بزرگی و عظمت رفتار نمی‌کنید.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه وقار یعنی انسان مرز شخصیت خود را حفظ كند، افزود: خدا در سوره لقمان از زبان لقمان حكيم به فرزندش می‌فرماید: «وَ اقْصِدْ في‏ مَشْيِکَ»؛ یعنی در راه رفتنت معتدل باش نه تند نه خیلی آرام و کسل و همچنین «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ»؛ در صحبت کردن اعتدال را رعایت کن؛ يعني حتي میزان صداي انسان هم آزاردهنده نباشد و از آن‌طرف به خاطر آهنگ ضعيف صدا كسي در گوش دادن به صحبت اين شخص به‌ زحمت نيفتد.

به گفته رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی می‌توان این مسائل را با حفظ اصول به ابعاد اجتماعي، سياسي و معنوي انسان هم تعميم داد.

وی با بیان اینکه بنا به فرموده امام علی(ع) حلم و بردباری و سکوت وقار انسان را بالا می‌برد، اضافه کرد: امام علی(ع) می‌فرماید: لازم نیست حتماً حرف بزنیم گاهی سکوت طلا است و حرف زدن نقره؛ به همین دلیل بی‌خود اظهار نظر نکنیم؛ زیرا گاهی سبب رسوایی انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راههای افزایش وقار هیبت داشتن است؛ زیرا اگر هیبت شکسته شد وقار پایین می‌آید، ادامه داد: زیبایی انسان به وقار است، نه اینکه انسان به ظاهرش اهمیت ندهد، بلکه انسان باید به ظاهرش هم برسد، لیکن زیبایی اصلی و زینت عقل وقار انسان است./9314/202/ب2

ارسال نظرات