۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۴۵۶۸۱۲

اخبار فرهنگی خراسان شمالی

ثبت 11 وقف جدید در شیروان، درگذشت پیشکسوت تعزیه خراسان شمالی و ثبت‌نام هزار و 700 نفر از استان برای پیاده‌روی اربعین عناوین برخی از مهم‌ترین اخبار فرهنگی این استان است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی پرهیزگار، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 11 وقف جدید در این شهرستان ثبت شده که ارزش ریالی این موقوفات یک میلیارد و 800 میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه موقوفات ثبت شده در سطح شهر و روستاهای این شهرستان شامل کاکلی، پیرشهید، امیرانلو، خانلق و جنگا بوده است، افزود: این موقوفات شامل 23 هزار مترمربع زمین، یک باب منزل مسکونی (130 مترمربع)، یک باب حمام، 5 اصله درخت گردو و یک قطعه باغ انگور بوده است.

حجت‌الاسلام پرهیزگار با بیان اینکه هم‌اکنون شهرستان شیروان 810 موقوفه دارد افزود: بیشترین موقوفه خراسان شمالی مربوط به این شهرستان است.

پیشکسوت تعزیه خراسان شمالی درگذشت

مرحوم حاج سید ابراهیم اسلامی پیشکسوت تعزیه استان خراسان شمالی همزمان با ماه محرم دعوت حق را لبیک و درگذشت. مرحوم حاج سید ابراهیم اسلامی متولد سال 1315 در شهرستان جاجرم بیش از 68 سال، سابقه اجرای تعزیه را داشت.

این پیشکسوت تعزیه استان خراسان شمالی در سن 80 سالگی به علت عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

در پی درگذشت این پیشکسوت تعزیه استان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی پیامی را صادر کرد، در متن این پیام آمده است: خبر فقدان این هنرمند استان که عمر پرثمر خود را با شور و عشق به اهل‌بیت (ع) سپری کرد، موجب اندوه و تأثر شد.

این پیام می‌افزاید: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی درگذشت پیشکسوت تعزیه خراسان شمالی مرحوم شادروان حاج سید ابراهیم اسلامی را به بازماندگان بیت شریف ایشان و همه دوستداران و هنرمندان جامعه هنری استان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای بازماندگان آن مرحوم صبر و شکیبایی و برای آن مرحوم طلب مغفرت می‌کند.

ثبت‌نام ۱۷۰۰ نفر از خراسان شمالی برای پیاده‌روی اربعین

محمدباقر قاصری، مدیرکل حج و زیارت خراسان شمالی از ثبت‌نام یک هزار و 723 نفر از خراسان شمالی برای حضور در پیاده‌روی اربعین خبر داد و اظهار کرد: اعزام زائران استان از هفته اول آبان ماه و از مرز چزابه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه بنا به تصمیم ستاد مرکزی اربعین، ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین تنها در قالب سامانه سماح samah.haj.ir انجام می‌شود، ادامه داد: ثبت‌نام تا بیست و چهارم آبان ادامه دارد.

قاصری گفت: متقاضیان زیارت اربعین می‌توانند از منزل یا محل کار خود با مراجعه به سامانه سماح مشخصات خود و همراهان را وارد کرده و زمان ورود به مرز را مشخص کنند.

دست رد پلیس وظیفه‌شناس شیروانی بر رشوه یک‌میلیاردی

سردار عليرضا مظاهري، فرمانده انتظامي استان خراسان شمالی از صحت عمل سرپرست پليس مبارزه با مواد مخدر شهرستان شيروان و رد رشوه يک ميليارد ريالي خبر داد و افزود: در پي دستگيري شخصي، متهم به حمل مواد مخدر در بيست و دوم مهرماه امسال، توسط مأموران پليس مبارزه با مواد مخدر شهرستان شيروان، مقدار 44 گرم كراک از وي كشف شد.

اين مقام ارشد انتظامي با بيان اينکه متهم درزمینهٔ قاچاق مواد مخدر سنتي و صنعتي در تهران فعاليت داشته، بيان داشت: پس از تحقيقات اوليه از متهم، پرونده به دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان شيروان ارجاع و وي روانه زندان شد.

سردار مظاهري در ادامه گفت: پس از دستگيري اين قاچاقچي، برادر وي طي تماس‌های مكرر با سرپرست پليس مبارزه با مواد مخدر شهرستان شيروان، رشوه يک ميليارد ريالي را براي دخالت در پرونده پيشنهاد کرد.

فرمانده انتظامي استان خراسان شمالي خاطرنشان کرد: اين مأمور وظیفه‌شناس طي هماهنگي با فرمانده انتظامي شيروان و رده‌های نظارتي، با تشکيل اكيپي از مأموران به محل تحويل پول در يکي از خیابان‌های فرعي اين شهرستان اعزام شدند.

سردار مظاهري همچنين بيان داشت: با حضور سرپرست پليس مبارزه با مواد مخدر شهرستان شيروان در محل قرار، برادر متهم با يک دستگاه خودروي پرايد در محل حاضر و يک كيسه زردرنگ پلاستيكي حاوي يک ميليارد ريال معادل 100 ميليون تومان وجه نقد را به‌عنوان رشوه تحويل داد.

اين مقام ارشد انتظامي افزود: متهم طي عمليات پليسي، حين پرداخت رشوه دستگير و براي سير مراحل قانوني به ستاد فرماندهي انتظامي شهرستان شيروان منتقل و مراتب صورت‌جلسه شد./9314/303/ب2

ارسال نظرات