۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۵۷۴۹۵
حجت الاسلام خسروی:

اگر امام خمینی را نشناسیم در تشخیص انقلاب دچار انحراف می‌شویم

معاون پژوهش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان اینکه اندیشه امام خمینی مبتنی بر جهان بینی توحیدی قرآن کریم است، گفت: شرک به ویژه شرک خفیه بزرگترین چالش جوامع اسلامی است، برای برطرف کردن این معضلات و اصلاح جامعه راهی جز قرآن کریم وجود ندارد.
حجت الاسلام خسروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدعلی خسروی معاون پژوهش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، شامگاه امروز در مراسم گرامی‌داشت سی و نهمین سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی فرزند فقید امام خمینی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران و نظام سیاسی ایران در هر دوره نیازمند واکاوی و بررسی است، گفت: باید ببینیم انقلاب در راستای اهداف اولیه خود حرکت می‌کند و چقدر به اهداف خود نزدیک شده است.

عدم انحراف از انقلاب با شناخت اندیشه‌های امام محقق می‌شود

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم ماهیت و هدف انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را بشناسیم قطعا و حتما باید با انگیزه‌ها و اندیشه‌های بنیانگذار آن آشنا شویم، اگر اندیشه‌های امام را نشناسیم در تشخیص انقلاب دچار انحراف خواهیم شد، اندیشه امام خمینی مبتنی بر جهان بینی توحیدی قرآن کریم است و امام حتی واژه‌های سیاسی را از قرآن اخذ کرد، قبلا می‌گفتند دیکتاتور ایشان فرمود طاغوت، می‌گفتند مبارزه با استعمار ایشان فرمود مبارزه با استکبار، می‌گفتند نجات فقرا و محرومین اما امام خمینی می‌فرمودن مستضعفین، که معنی درستی بود، یعنی کسانی که آنها را ضعیف نگه داشتند و باید برای احقاق حق خود قیام کنند.

حجت الاسلام خسروی با اشاره به نگاه قرآنی و توحیدی امام خمینی، تصریح کرد: در فکر و اندیشه امام جز توحید و یکتا پرستی نمی‌گنچید، مفسرین و اندیشمندان قرآن را به تعاریف مختلفی تعبیر کرده‌اند اما تعبیرات امام بسیار عجیب است، ایشان می‌فرمایند قرآن تجلی صفات جمالیه و جلالیه خداوند است و جز این چیز دیگری نیست، قرآن صورت انسان کامل است و انسان کامل صورت قرآن است و همه اینها در مسأله توحید خلاصه می‌شود.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه امام خمینی در همه حال و در هر لحظه به یاد خداوند بود، اظهار کرد: این انقلاب اسلامی را کسی به ثمر رساند و اجرایی کرد که چنین شخصیت بزرگی داشت. خلاصه قرآن کریم سوره حمد است، حمد ام الکتاب و فهرست قرآن کریم است، حکمت اینکه این سوره در ابتدای قرآن آمده است این است که به نوعی خلاصه و چکیده مسائل قرآن در این سوره ذکر شده است.

وی خداشناسی را موضوع تمام مسائل مطرح شده در قرآن کریم دانست و عنوان کرد: این جمله امام خمینی بسیار محققانه است که فرمودند قرآن جلوه تام خداوند است، حاصل این شخصیت بزرگ و این نگاه دقیق حاج آقا مصطفی خمینی است، گستردگی علوم و دانشهای ایشان در تفسیر قرآن ایشان اگرچه کوتاه بود اما به خوبی مشهود است.

شرک خفیه بزرگترین مشکل جهان اسلام است

حجت الاسلام خسروی شرک به ویژه شرک خفیه را بزرگترین چالش جوامع اسلامی عنوان کرد و گفت: شرک خفیه از مشکلاتی است که گریبان جهان اسلام را گرفته است، دروغ، چاپلوسی و تملق مصادیق شرک خفیه هستند، سوء اخلاق و بداخلاقی‌ها ریشه در شرک دارند و برای برطرف کردن این معضلات و اصلاح جامعه راهی جز قرآن کریم وجود ندارد، گاهی سه چهارم مسائل قرآن در سوره‌های مختلف موضوع تکبر و خودبینی است و امام خمینی توجه ویژه به این موضوع دارند.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بالا بردن سطح اخلاق در جامعه را از اهداف امام خمینی در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: در زمانی که توهین به مراجع باب شده بود بنده با عده‌ای خدمت آیت الله طباطبایی نژاد که در آن ایام بسیار جوان بودند رسیدیم، ایشان در آن زمان که ذکر نام امام خمینی مرسوم نبود به ما گفتند امام خمینی فرموده است هرکس به علما توهین کند از ولایت خداوند خارج می‌شود.

مقایسه نظام اسلامی با دوران طاغوت بی انصافی است

وی با اشاره به همراهی آیت الله مصطفی خمینی در لحظه‌ها و عرصه‌های مختلف با امام خمینی، اظهار کرد: حاج آقا مصطفی با مرگی مشکوک و شهادت گونه از دنیا رفتند در حالی که در همه لحظات زندگی خود مطیع و فرمانبردار امام خمینی بودند، زمانی که ایشان از دنیا رفتند خفقان عجیبی بود و کسی جرأت نداشت نام امام خمینی و فرزند ایشان را ببرد، اینکه بعضی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را با زمان طاغوت مقایسه می‌کنند بی انصافی است و علت آن این است که آن اشخاص زمان گذشته را ندیده اند.

حجت الاسلام خسروی ادامه داد: روزگاری بود که کسی با بسم الله الرحمن الرحیم سخنرانی خود را شروع نمی‌کرد، در این کشور کسی جرأت نمی‌کرد نام امام خمینی را ببرد بلکه حرف «خ» می‌گذاشتند با چند نقطه، جو خفقان بسیار سنگین بود و انسانهای بسیاری برای زنده نگهداشتن نام امام خمینی جان خود را از دست دادند و زندانها کشیدند و این اشخاص امروزه سرمایه نظام مقدس اسلامی هستند.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه نباید از خون دلهایی که با آن انقلاب اسلامی به ثمر رسید غفلت کرد گفت: انتقاد خوب است اما انتقاد سازنده و به جا، اگر چه انتقاداتی وجود دارد اما شرایط نسبت به دوران طاغوت بسیار متفاوت است و باید قدر این انقلاب اسلامی را بدانیم./201/1304/ب1

ارسال نظرات