۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۴۵۷۷۹۶
آیت الله مقتدایی:

مرحوم آیت الله مهدوی کنی هیچ گاه از امام و رهبری جدا نشد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه مرحوم آیت الله مهدوی کنی را از نظر انقلابی فردی تأثیرگذار دانست و گفت: ایشان همواره همراه و حامی امام و رهبری بود و مسؤولیت های بزرگی را پذیرفت و همه را به بهترین وجه ایفا کرد.
آیت الله مقتدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش فقه حکومتی همراه با تجلیل از سه دهه تلاش علمی مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

آیت الله مقتدایی در این همایش با اشاره به سالروز شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: امام سجاد(ع) در دوران زندگی سختی ها و رنج های فراوانی تحمل کرد؛ داستان غم انگیز کربلا و شهادت پدر بزرگوار و برادران و عموها و اصحاب فداکار سیدالشهدا(ع) از یک طرف و از طرف دیگر اسارت و گرفتار ظلم ظالمان در طول سفر با ایشان بود، ولی در عین حال عزت و کرامت خود را حفظ کردند و رسالت خود را برای زنده نگه داشتن شهادت امام حسین(ع) به حد کامل ایفا کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در ورود اسراء به شام پیرمردی جلو و آمد و گمان کرد که این افراد اسیر و خارجی هستند، شکرگذاری کرد  وگفت: خدا را شاکریم که خدا مردانتان را کشت و شر شما را از اسلام دور کرد؛ حضرت فرمود: ای مرد آیا قرآن خوانده ای، این شخص گفت بله من قاری هستم؛ این آیه را خوانده ای «قل لا اسئلکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی» مراد از ذوی القربی ما هستیم و در آیه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» این ها هم ما هستیم؛ این فرد شروع به گریه کرد و از خدا درخواست توبه کرد؛ این قضیه نخستین بیداری بود و همین شخص در بین مردم سر و صدایی به راه انداخت.

وی با بیان این که و در مسجد شام نیز امام خطبه ای خواند که صدای گریه بلند شد؛ یزید گفت: مؤذن اذان بگو؛ وقتی  به اشهد ان محمد رسول الله رسید، امام فرمود تو را به آن پیامبری که اسم بردی ساکت شو؛ ای  یزید این پیامبری که اسم او برده شد، جد من است یا تو؟ اگر جد من است چرا فرزند او را شهید کردی؟ خود یزید ترسید و روش را عوض کرد و اظهار ندامت کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: جلسه بزرگی است که حق بود مجلس بزرگی برای مرحوم آیت الله مهدوی کنی تحت عنوان علمی برای تجلیل از زحمات علمی ایشان برگزار شود که به همت فرزند بزرگوارشان برپاشده است که البته جای تقدیر دارد.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ابراز داشت: هرکس که برای خدا علم فرابگیرد و برای خدا به علم خود عمل کند و آن چه را فراگرفته بعد به دیگران برای خدا تعلیم دهد، در ملکوت آسمان ها به عنوان بزرگ مرد و عظیم از او یاد می کنند و امتیاز ممتازی برای او قائل هستند؛ در آسمان ها گفته می شود این کسی است که برای خدا علم یادگرفته و عمل کرده و تعلیم داده است؛ انصافا مرحوم آیت الله مهدوی کنی از مصادیق روشن این حدیث است که امروز در آسمان های اعلی عظیم است.

وی تأکید کرد: ایشان مدتی در قم برای خدا و بدون هیچ سر و صدا و امتیاز خواهی و با روشی زاهدانه از اساتید و مراجع بزرگ حوزه استفاده کرد و از محضر حضرت آیت الله بروجردی، امام راحل و علامه طباطبایی بهره برد و عامل به آنچه فراگرفت نیز بود؛ ایشان مقید به نماز جماعت، تشرف به حرم مطهر حضرت معصومه(س)، تهجد و نماز شب بود و در سال 1340 به تهران رفت و مرحله سوم را آغاز کرد.

وی ادامه داد: ایشان در حوزه علمیه تهران از جمله مدرسه مروی تدریس را آغاز کرد و بعدها در زمان مرحوم امام تولیت مدرسه مروی به ایشان داده شد که هم تدریس داشت و هم نظارت می کرد و در همان زمان به فکر تأسیس دانشگاه عظیم امام صادق(ع) افتاد و این کار بزرگ را صورت داد و امروز می بینیم بیشتر فارغ التحصیل های این دانشگاه از ممتازان و افراد قابل استفاده در کشور هستند که البته بخشی از آنها نیز از طلاب حوزه های علمیه هستند.

آیت الله مقتدایی در پایان مرحوم آیت الله مهدوی کنی را از نظر انقلابی فردی تأثیرگذار دانست و تأکید کرد: ایشان همواره همراه و حامی امام و رهبری بود و مسؤولیت های بزرگی را پذیرفت و همه را به بهترین وجه ایفا کرد و با مقام علمی و اجتماعی بالا نسبت به امام و رهبری متواضع بود و به شکر خدا همان روحیه انقلابی که ایشان داشت و علاقه مند به نظام و رهبری بود دانشجویان و اساتید این دانشگاه هم همین گونه هستند و ما همگی آنها را مبلغ نظام اسلامی، افرادی دانشمند و محقق می دانیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: الگوی مناسبی هم برای طلاب و اساتید حوزه علمیه که روش و منش این شخصیت بزرگ را برای خود اسوه قرار دهند؛ صرف درس خواندن کافی نیست بلکه علم در کنار تأثیرگذاری در نظام ولایی و انقلابی کارگشا است./1330/پ202/ج

 

ارسال نظرات