۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۵۷۸۷۶
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی مشهد:

مشورتی با حوزه های علمیه در طرح میدان شهدا نشده است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد گفت: در طرح میدان شهدا هیچ مشورتی با حوزه های علمیه نشده است در حالیکه حوزه های علمیه جزء هویت فرهنگی مشهد هستند.
شورای راهبری حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت یزدی، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد ظهر امروز 6 آبان در بیستمین نشست شورای راهبری پیوست فرهنگی و اجتماعی که در سالن جلسات شهرداری مشهد برگزار شد، گفت: در طرح میدان شهدا هیچ مشورتی با حوزه های علمیه نشده است در حالیکه حوزه های علمیه جزء هویت فرهنگی مشهد هستند.

وی با بیان اینکه مشکل پروژه‌ها در این است که پول در آنها حرف اول را می‌زند و جایگاه فرهنگ کمرنگ است، افزود: در پروژه میدان شهدا باید اصلاحاتی صورت بگیرد و نباید متوقف شود.

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر اینکه در این پروژه باید به هویت فرهنگی شهر به صورت جدی توجه شود، ادامه داد: از آنجا که مشهد شهر زیارتی است و سالانه زائران داخلی و خارجی در آن رفت و آمد می کنند توجه به نمادهای فرهنگی ضروری است.

ابراهیم فیاض، عضو شورای راهبری پیوست فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه با اشاره به اینکه مشهد فرهیخته‌ترین شهر کشور است، اظهار داشت: ساختار فعلی مدیریت شهری در مشهد به گونه‌ای است که تا چند سال آینده مشهد منفجر می‌شود و به جای پویا شدن منهدم می‌شود و از طرفی شهرداری نباید تبدیل به بنگاه معاملاتی شود.

وی با بیان اینکه مشهد شهر امام رضا(ع) است و باید کاری برای آن کرد، گفت: در حال حاضر شهرها مهم هستند و از طرفی پاشنه آشیل تمدن سازی در قبل و بعد از اسلام خراسان رضوی بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر در شهر مشهد یک میدان که مظهر شهر باشد، نداریم و در عین حال شهر مدرن اسلامی با اسلامی مدرن متفاوت است و درهمه جای دنیا شهرداریها ما بین مردم و دولت هستند.

وی ضمن انتقاد نسبت به این موضوع که در مشهد یک میدان که نماد فرهنگی شهر باشد نداریم، گفت: همچنین شهرداری ها باید همراه مردم و واسطه بین دولت و مردم باشند اگر در مقابل مردم بایستند مشکلاتی رخ می‌دهد.

فیاض با بیان اینکه باید قبل از فعالیتهای اجرایی به مسائل تئوری توجه شود، ابراز کرد: اگر تئوریها مناسب نباشد در مرحله اجرا نیز دچار مشکل می‌شویم همانطور که حاشیه نشینی را نیز مسائل تئوری نادرست ایجاد کرده است، همچنین برای تامین منابع مالی در میدان شهدا باید فضای اقتصادی ایجاد کنیم نه اینکه همه فضاها تجاری شوند.

هادی وکیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی نیز در رابطه با پروژه میدان شهدا، گفت: با طرحی پر از خطا و آسیب رو به رو هستیم که 70 درصد رشد داشته است و باید فکر اساسی برای اصلاح این طرح انجام شود زیرا هیچ جای طرح میدان شهدا توجیه اقتصادی ندارد و طرح نادرست اجرا شده است.

وی با بیان اینکه مشهد شهر ملی در کشور است، خاطرنشان کرد‌: دولت باید بخشی از هزینه ها را بر عهده بگیرد اگر مشهد را شهر ملی می‌داند و  برنامه ریزیها نیز باید طوری باشد که مشهد شهر اصلی کشور و نماد فرهنگی باشد و طراحی مشهد نیز باید اسلامی و شیعی باشد.

عضو شورای راهبری پیوست فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه باید نظارت بر پروژه میدان شهدا صورت گیرد، عنوان کرد: لازم است شورایی برای نظارت بر پروژه میدان شهدا ایجاد شود تا مسیر نادرست را ادامه ندهند./201/934/ب1

ارسال نظرات