۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۵۷۹۴۶
حجت الاسلام ماندگاری:

ریشه حیا، باور به حضور خداوند در همه زمان ها و مکان ها است

استاد اخلاق با اشاره به اینکه ریشه حیا باور به بینندگان آسمانی و مخفی است، گفت: ریشه حیا و عفت در این است که ما بدانیم عالم هستی زنده است، چون موجود زنده می‌بیند، انسان خطاکار سعی می‌کند جایی برود که کسی نبیند، اما حیا یعنی نقطه‌ای در عالم نداریم که ما در آن دیده نشویم.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد اخلاق شامگاه 5شنبه در ادامه کلاس اخلاق خود که در امامزاده حسن(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه هرکس بخواهد به بالاترین درجه تقوا برسد باید اهل عدالت باشد، اظهار داشت: یکی از موارد عدالت در موضوع شهوت است که رعایت آن عفت را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: از دیگر نمونه‌های عدالت در بحث غضب است که هرکس عدالت در غضب داشته باشد در اصل شجاعت کسب کرده است، عدالت در قوه خیال هم حکمت را به وجود می‌آورد.

استاد اخلاق با بیان اینکه خداوند قوه شهوت را برای تکثیر نسل انسان قرار داده است، خاطرنشان کرد: چنانچه استفاده از قوه شهوت به افراط کشیده شود انسان را از حیوان پست‌تر می‌کند، در جهت مخالف این موضوع تفریط در شهوت را داریم که انسان در این حالت شهوت را به طور کامل کنار می‌گذارد.

حجت الاسلام ماندگاری تاکید کرد: ریشه حیا و عفت در این است که ما بدانیم عالم هستی زنده است، چون موجود زنده می‌بیند، انسان خطا کار سعی می‌کند جایی برود که کسی نبیند، اما حیا یعنی نقطه‌ای در عالم نداریم که ما در آن دیده نشویم.

وی افزود: حیا یعنی بدانیم که برای اهل‌بیت(ع) هیچ جا دنیا پنهان نمی‌ماند، در اصل در حیا هیچ لحظه‌ای از چشم خدا نمی‌توان پنهان ماند، امام راحل فرمودند «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید».

استاد اخلاق با اشاره به اینکه در دنیا دوربین‌های مختلفی وجود دارد که رفتار ما را ضبط می‌کند، تصریح کرد: اولین دوربین مربوط به خداست که همه دنیا را پوشش می‌دهد، به این معنا که در تمام شرایط خدا از قلب و جسم ما دیدن می‌کند، در مرحله بعدی دوربین پیامبر اکرم(ص) بر جامعه مستقر است، در قرآن آمده است ای پیغمبر ما تو را شاهد خلق کردیم و همه را می‌بینید، در اصل برای پیامبر هیچ پرده‌ای وجود ندارد.

حجت الاسلام ماندگاری یادآور شد: دوربین سوم در زمین ائمه معصومین(ع) هستند، در اذن دخول ائمه می‌گوییم شهادت می‌دهیم که ای امام شما ما را می‌بینید، بدین معنا که ائمه محصور به بقاع متبرکه نیستند و در همه جا نظارگر امورات ما هستند.

وی عنوان کرد: دوربین چهارم مربوط به شهدا است، در واقع شهدا زنده‌اند اما ما آنها را نمی‌بینیم، حواسمان باشد به شهدا توهین نکنیم و خون آنها پایمال نشود، اگر انسان بداند که در این عالم دیده می‌شود حیا می‌کند.

استاد اخلاق با بیان اینکه ملائکه ما را گواهی می‌دهند و ما را می‌بینند، ابراز داشت: هر روز دو فرشته بروی شانه‌های ما قرار دارند و اعمال ما را می‌نویسد، دوربین بعدی زمین خداست، آنچه ما به روی زمین انجام می‌دهیم در آخرت گزارش می‌دهد.

حجت الاسلام ماندگاری اضافه کرد: زمان یکی دیگر از دوربین‌هایی است که شهادت رفتار ما را می‌دهد، تمام زمان‌هایی که ما کار نیک و بد کرده‌ایم حضور داشته است، از همه دوربین‌ها نزدیک‌تر اعضا و جوارح هستند، در آخرت بدن انسان نسبت به همه چیز شهادت می‌دهد و تمام کارهای خوب و بدی که انسان انجام داده و از چشم دیگران مخفی مانده آنها بازگو می‌کنند.

وی بیان کرد: ریشه حیا باور به بینندگان آسمانی و مخفی است، دو دسته بیننده داریم که به عینی و غیبی تقسیم می‌شود، اگر فقط برای بینندگان عینی خودمان را آراسته کنیم بی‌حیایی به وجود می‌آید، متاسفانه امروزه افراد بي‌حيا در جامعه به اشکال مختلفی در مي‌آيند، چون اين افراد دنبال بيننده‌هاي ديدني هستند.

استاد اخلاق تأکید کرد: در مقابل بییندگان دیدنی كساني كه به دنبال بيننده آسماني هستند با حياتر مي‌شوند، هر جه ما در مقابل بيننده آسماني با حياتر باشيم بيشتر لذت مي‌برد، بدین ترتیب هر كس بيننده‌هاي آسماني را باور كند با حيا و عفت مي‌شود،

حجت الاسلام ماندگاری در پایان گفت: پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند «شهادت بالاترين مقام است و همه ما آرزوي داريم در كنار شهدا باشيم»، در ادامه این حدیث پیامبر اکرم(ص) یادآور می‌شوند «هرگاه زن و مردی در ميدان بي‌حيايي قرار بگيرند اما دست به بي‌حيايي نزنند مثل شهيد یا بلكه بالاتر از شهید هم خواهند بود»./816/202/ب2

ارسال نظرات