۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۵۸۰۶۳
سردار جلالی در گفت وگو با رسا:

جزییات طرح سایبری آمریکا برای نفوذ به زیرساخت‌های حیاتی ایران/ تهدید اقتصادی مهم ترین تهدید متوجه کشور است

رییس پدافند غیر عامل با اشاره به اقدامات دشمنان جمهوری اسلامی، گفت: به دلیل افزایش اقدامات دفاعی در کشور دشمنان هزینه حمله نظامی به جمهوری اسلامی را بالا در نظر گرفته و حمله نظامی را اولویت خود نمی دانند.
سردر جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل

سردار جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل انجام شد، اقدامات و برنامه های مهم این سازمان را تشریح کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین تهدیدهای پدافند غیرعامل کشور چیست؟ اظهار داشت: براساس تعریفی که از پدافند غیر عامل بیان شده و انتظاری که مقام معظم رهبری از آن دارد پدافند غیر عامل عبارت است از مصون سازی کشور در برابر تهدیدات، در معنای دیگری طیفی از اقدامات است که بتواند تهدیدات و اقدامات دشمن را خنثی کرده و تداوم اقدامات ضروری را حفظ کند، در این راستا پدافند غیرعامل قابلیت تسهیل مدیریت بحران را ایجاد کرده و سبب افزایش قدرت بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات را به دنبال دارد.

وی با بیان این که موضوع اساسی پدافند غیرعامل مبارزه با تهدیدات است، تصریح کرد: باید با تهدیدات مبارزه کرده تا اثر آن برکشور کاهش یابد، با توجه به اینکه دشمن جمهوری اسلامی، آمریکا و رژیم صهیونیستی است و به نیابت از آنان در منطقه عربستان دشمن تلقی می شود، به نوعی توانمندی ها، رویکردها، اقدامات ظرفیت‌ها، استراتژیک ها و دکترین هایی که توسط این تیپ کشورها علیه کشور صورت گیرد برای جمهوری اسلامی تهدید درنظر گرفته می شود. پدافند غیرعامل تغییرات این دسته از فعالیت ها را در سه حوزه به عنوان تهدید تلقی کرده و بررسی می کند.


وی افزود: طبیعتا محور دشمنان ایران اسلامی آمریکایی ها هستند که در واقع دشمن مهمی برای ما تلقی می شود، ما براساس مطالعاتی که نسبت به رفتار آمریکایی ها در منطقه و اسنادی که آنان منتشر کرده اند انجام داده ایم احساس می کنیم آمریکایی ها به دلیل این که ایران اقدامات دفاعی بسیار مناسبی انجام داده و هزینه های حمله نظامی به خود را افزایش داده است از این منظر در محاسبات خود احتمال افزایش هزینه های حمله نظامی را در نظر می‌گیرند، به نظر می‌رسد آمریکایی ها جزو اولویت های لیست حمله به ایران اسلامی نباشند.


سردار جلالی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در این راستا ممکن است ظرفیت های نظامی که عربستان برای خود جمع آوری و همچنین رقابتی که رژیم صهیونیستی با ایران اسلامی در منطقه احساس می کند سبب شود آنها را در لیست تهدیدات حمله نظامی حفظ و بررسی کنیم.

تهدید اقتصادی مهم ترین تهدید متوجه کشور است

رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان این که تهدید نظامی به نظر می رسد جز اولویت های اول دشمنان ایران اسلامی نباشد، ابراز داشت: اصلی ترین تهدیدی که در کشور وجود دارد تهدید اقتصادی است، به نظر می رسد وزارت خزانه داری آمریکا در قالب وزارت جنگ اقتصادی نقش ایفا می کند، و علی رغم توافق نامه برجام میان جمهوری اسلامی و غرب با یک خلف وعده و بدعهدی از طرف مقابل روبرو هستیم، البته تعهدات مربوط به ایران انجام شده ولی انجام تعهدات از سوی آنان متوقف و فقط روی کاغذ انجام شده است، آمریکایی ها تلاش کردند چارچوب کلی مانند ابزارهای جنگ اقتصادی علیه ایران را حفظ کنند. ابزارها، زیرساخت ها، چارچوب تحریم و رویکرد آنان علیه ما حتی در حوزه اقتصاد مانند گذشته بوده و تغییری نکرده است، ما یکی از حوزه های موثر و جدی تهدید را جنگ اقتصادی می دانیم که بایستی به آن بپردازیم.

جزییات طرح «نیترو زئوس»

وی ادامه داد: حوزه دوم تهدید علیه جمهوری اسلامی حوزه سایبری است، این اقدام با توجه به تعقیباتی که از نظر تکنولوژی و سایبری آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی و چند کشور اروپایی از سوی پدافند غیر عامل انجام پذیرفته و همچنین اعلامی که نشریه نیویورک تایمز رسما منتشر کرده به نام طرح «نیترو زئوس» است که می گوید در صورت درگیری جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی در یک فرضیه و در فرضیه بعدی به نتیجه نرسیدن در مساله مذاکرات طرح حمله سایبری علیه ایران اسلامی از سوی آمریکا برنامه ریزی شده است. بنابراین ما امریکا را در حوزه سایبری یک قدرت تهاجمی تلقی می کنیم. کشوری که خود آغازگر جنگ سایبری است و به عنوان یک مؤلفه تهدید سایبری تلقی می گردد.

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که چگونه در کشور پدافند غیرعامل را نهادینه کرده اید، خاطرنشان کرد: با توجه به این که در سال 1382 فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل سازمان پدافند غیر عامل سبب شکل گیری این سازمان شد تلاش های زیادی صورت گرفت تا موضوع پدافند غیر عامل در کشور گسترش یابد و زیرساخت های مربوط به آن ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در ابتدای تشکیل پدافند غیر عامل و تجربه ای که در دوران دفاع مقدس پس از جنگ داشتیم بیشتر رویکرد پدافند غیر عامل در برابر تهدید نظامی مطرح بوده و تلاش شد تا در این زمینه اقدامات جدی و اساسی صورت گیرد، به نظر می رسد اقداماتی که در زمینه دفاعی، غیر دفاعی و نظامی در بخش پدافند غیر عامل انجام گرفته توانسته در حد زیادی نقش بازدارندگی تهدید را برای کشور ایفا کند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: برای نهادینه سازی این دست از برنامه ها تلاش زیادی در حوزه آموزش عمومی، تخصصی، فرهنگ سازی و همچنین تمرینات و رزمایشات عمومی انجام داده ایم، امروز می توانیم بگوییم در سطح مسوولان موضوع مطرح و نهادینه شده است، البته در سطح مردم آگاهی هایی صورت گرفته که امیدواریم آن را افزایش دهیم.

آموزش پدافند غیر عامل در دو سطح مسؤولان و عموم جامعه

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که در خصوص زیرساخت های کالبدی کشور چه نوع تجهیزاتی را برای مقابله با این نوع پدافند در نظر گرفته اید، عنوان کرد: برای پدافند کالبدی تلاش شد تا زیرساخت های این موضوع را در دومرحله شامل ساخته شده و قابل بهره برداری و دیگری در دست مطالعه و اجرا دسته بندی کنیم. تمام طرح های با اهمیت بالا از نظر پیش بینی الزامات پدافند غیر عامل را در ذات طرح انجام داده ایم. به این صورت که اگر یک زیرساخت ساخته می شود ملاحظات پدافند غیر عامل درون آن زیرساخت پیش بینی شده باشد.
 
وی ادامه داد: به تعبیر دیگر نوعی از الزامات و ملاحظات پدافند غیر عامل صدردرصد مهندسی و فنی هستند و اقداماتی در این زمینه انجام شده است، خوشبختانه در این زمینه چندین رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده است تا متخصصین در این زمینه پرورش یابند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: این دسته از پدافند کاملا تخصصی و فنی است. تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا آسیب ها و ضعف های زیرساختی موجود که در برابر تهدیدات وجود دارد با یک برنامه ریزی مناسب برطرف گردد.

وی با بیان این که آموزش شامل دوسطح عمومی و تخصصی می شود، تصریح کرد: آموزش عمومی برای همه مردم درقالب نشریات، کلاس های آموزشی و رسانه ملی انجام می پذیرد. آموزش های تخصصی نیز در مقاطع ارشد و دکتری انجام می گیرد که پنج دانشگاه در این زمینه به پرورش متخصص مشغول هستند، حدود 15 رشته در این راستا تعیین و برای آنان تولید محتوی صورت گرفته است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این سوال که در خصوص جنگ نرم چه اقدامات امنیتی را پیش بینی کرده اید، گفت: فکر می کنیم اگر جنگ نرم به این معنا که در آن از صلاح و ادوات نظامی کار گرفته  نشود جنگ‌نرم نام گیرد یا به معنای اصطلاحی آن که فرهنگی نام دارد موضوعی است که اگر آن را در نظر بگیریم تقریبا تمامی حوزه ها مانند پدافند سایبری و بیولوژیک می توانند جز دفاع نرم تلقی شود، اگر تعریف را در حوزه فرهنگی نرم متمرکز کنیم  طبیعتا رویکرد دیگری را باید در نظر گیریم، در این راستا به این نتیجه رسیدیم که رسانه ها به ویژه حوزه فرهنگ می تواند حوزه یک جنگ جدی تلقی شود. بسیاری از کشورها با ابزار فرهنگی به کشورهای دیگر حمله می کنند و از ابزار رسانه در حوزه های مختلف استفاده کرده تا به اهداف خود برسند.

وی افزود: شاید بتوان کودتاهای رنگی که آمریکایی ها در منطقه آسیای میانه با اسامی گوناگون انجام دادند را به نوعی از حملات فرهنگی با ماهیت نرم تلقی کنیم، آمریکایی ها در حوزه های جنگ سخت از ابزار جنگ نرم استفاده می کنند، یعنی کنترل مطبوعات و کنترل اخبار برای خود در نظر می گیرند. به طور مثال اگر به اقدامات فاکس نیوز در دوران جنگ 2003 نگاه شود متوجه خواهیم شد که ماشین تبلیغاتی توسط دشمن مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین این موارد حوزه‌هایی است که تصور می شود دشمن توسط آنها برای کشور تهدید تلقی شود.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در برابر این جنگ لازم است دفاع جدی را مدنظر قرار داده که موضوع پدافند فرهنگی به معنای پدافند در این جناح است، باید از تمامی ابزارهای موجود برای دفاع از تهدید استفاده کنیم، در ابزار فرهنگی  می توانیم از تمامی ظرفیت رسانه ها در این راستا استفاده کنیم یا در فضای مجازی می توان کارهای مناسبی انجام گیرد که خوشبختانه در این راستا اقدامات مناسبی انجام پذیرفته است. همسو سازی رسانه ها، تبیین استراتژی واحد در مواجهه با برخورد تهدیدات سایبری، اقدامات ایجابی مانند اینکه در برابر محور تهدیدات شاهد این هستیم که خانواده محور اساسی تهدید از سوی دشمن قرار می گیرد و توجه به تحکیم خانواده می تواند یک اقدام مناسب تلقی شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این سوال که در خصوص کاهش سرقت اطلاعات مردم که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره داشتند چه اقداماتی انجام داده‌اید، اظهار داشت: در حوزه سرقت اطلاعات اگر فضای مجازی مدنظر قرار گیرد در واقع در چند لایه این موضوع تعیین تکلیف شده است، قسمتی از این موضوع به حوزه جرائم آشکار مربوط می شود که ممکن است شخصی علیه یک سیستم سرقت اطلاعات انجام دهد، که طبیعتا قوانین برخورد با جرائم سایبری در این زمینه وجود دارد، پلیس فتا نیز برای برخورد با این جرائم مشغول این هشدار سازی و مقابله است.

تلفن های هوشمند از ابزار تهدید سایبری است

وی ادامه داد: در بخش دیگری ممکن است ارتباطات پنهان و جاسوسی صورت گیرد، این نوع اقدامات از سوی دستگاه های مربوط کنترل و دنبال می شود. در بخش سوم که به تهدیدات ارتش سایبری علیه کشورها مربوط می شود برعهده قرارگاه پدافند سایبری است. یکی از ابزارهای تهدید سایبری می تواند تلفن های هوشمند در کشور باشد که برای آن نیز تدابیر خاصی در نظر گرفته شده است، به طور مثال می توان برخی از تلفن های هوشمند را ایمن سازی کرد.

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که  در حوزه سلامت چه برنامه و اقدامات عملیاتی پدافند سایبری در نظر گرفته‌اید، تاکید کرد:  در حوزه غذا و امنیت غذایی جمع بندی پدافند غیر عامل این است که استراتژی های جنگ خاموش توسط امریکا و رژیم صهیونیستی طراحی شده است، آمریکایی ها هدف گذاری خود را از طریق غذا در کشورهای مسلمان با هدف کاهش نرخ جمعیت و باروری برنامه ربزی کرده اند، شرکت هایی مانند «مونسانتو»  افرادی همچون «راکی فلر» و تیم آنان در این زمینه هدف گذاری کرده اند، درواقع احساس آمریکا و رژیم صهیونیستی از بالا بودن نرخ رشد کشورهای مسلمان این است که در آینده برای آنان تهدید تلقی می شود.

وی ادامه داد: براساس اسناد منتشر شده استراتژی جنگ خاموش آمریکا و رژیم صهیونیستی دستکاری نوعی از غذاها است که به کاهش نرخ رشد و باروری منجر می شود، ممکن است این غذاها از نوع تراریختگی یا یک محصول مشکوک مانند برنج، گندم یا سویا باشد که توانایی دستکاری داشته باشند، برخی از اسناد بیانگر این موضوع است که در برخی از کشورها مصرف این گونه غذا ها سبب کاهش نرخ رشد جمعیت شده  که ممکن است کشوری جوان و انقلابی را به کشور پیر و با ضعف زیاد تبدیل کند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل  در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: بنابراین در برابر این نوع تهدید پدافند غیر عامل موضوع فرهنگ سازی را در کشور دنبال می کند و امروز موضوع امنیت غذایی بحث مورد توجه نخبگان علمی کشور است و افکار عمومی نسبت به آن آگاه شده است.  انتظار و مطالبه افکار عمومی از دستگاه هایی همچون وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی نسبت به ارتقای شاخص های ایمنی امنیت غذایی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: مسوولان محترم در این دو وزارتخانه در حال انجام اقدامات مناسبی در این زمینه هستند، بخش دوم شامل ارتقای سامانه های تشخیصی و آزمایشگاه ها  و ظرفیت های علمی است که می تواند تهدیدات آن را شناسایی کند، امیدواریم وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی شاخص های امنیت غذایی را افزایش دهند و بتوانیم امنیت غذایی مناسبی را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه گفت: یکی از بخش های مهم در بحث کشاورزی و در بخش تامین غذا این است که کشور در جهت اجرای دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی مصمم است تا تولید محصولات راهبردی غذایی در داخل تولید شود، این سیاست راهبری کشور است که دنبال می شود و امیدواریم همانطوری که امسال توانستیم ظرفیت تولید گندم را از مرز 12‌میلیون تن بگذرانیم و به نوعی به خودکفایی رسیده ایم در دیگر محصولات کشاورزی همچون سویا به این خودکفایی برسیم.

وی در پایان سخنان خود، گفت: تلاش می کنیم ضمن افزایش قدرت تشخیص تهدید و سامانه هشدار به مسوولان، آگاهی های مردم در این زمینه ارتقا و رشد پیدا کند./811/ت301/ج

 

ارسال نظرات