۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۴۵۹۹۳۶

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

آغاز سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان پایور و دانشجوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و برگزاری همایش دردانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که با عنوان «رقیه جان دوستت دارم» از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، امیر دریادار حسین آزاد فرمانده منطقه یکم امامت نداجا در مراسم افتتاحیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان پایور و دانشجوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که در باشگاه فرهنگی شهید چمران بندرعباس برگزار شد، گفت: توکل به خدا و تمسک به قرآن، توسل به عترت و اطاعت از رهبری از نقاط قوت نیروهای مسلح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه افزود: دشمن سیاست‌ هایی همچون دور کردن جامعه به ویژه نیروهای مسلح از فرهنگ قرآنی و مباحث دینی مذهبی را دنبال می کند.

فرمانده منطقه یکم امامت نداجا با اشاره به دیدگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره اهمیت کتاب هدایتگر قرآن، تصریح کرد: امام راحل(ره) از قرآن به عنوان تحفه و برکت رحمانی یاد کردند و رهبر معظم انقلاب نیز انس با قرآن را تضمین کننده تحول یک کشور دانستند.

امیر دریادار آزاد همچنین اضافه کرد: تهاجم فرهنگی یکی دیگر از برنامه های استکبار برای ضربه زدن به اسلام است که تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) بهترین روش برای مبارزه با دشمن در جنگ نرم است.

وی ادامه داد: اگر به فرامین فرمانده کل قوا در این زمینه توجه کنیم راهکارهای رفع مهجوریت از قرآن به ما نشان داده شده است.

فرمانده منطقه یکم نداجا ابراز داشت: با توجه به تحقیقاتی که در قالب کتابی در یک مرکز تحقیقاتی به چاپ رسیده، پیش بینی شده 20 تغییر بزرگ در جهان تا سال 2050 رخ دهد که ترویج فرهنگ قرآنی و گرایش به اسلام ازجمله این تغییرات است.

دریادار آزاد همچنین به تلاش استکبار برای پیشگیری از این تغییرات گفت: دشمنان قرآن و اسلام برای توقف این برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اذعان داشت: تعیین برخی از کشورهای اروپایی به عنوان مهاجرپذیر و جذب مسلمان و برنامه ریزی برای تغییر باورها و اعتقادات آنان یکی از این برنامه ها بود که به دلیل مشکلات اقتصادی اروپا این این استراتژی با شکست روبرو شد.

فرمانده منطقه یکم نداجا در پایان با تاکید بر اینکه آینده نظام وابسته به آینده نیروهای مسلح است ابراز داشت: برگزاری برنامه های قرآنی در ارتش به منظور تربیت نیروهای مکتبی صورت می گیرد چرا که سرنوشت نظام به وضعیت حال و آینده نیروهای مسلح گره خورده است.

گسترش فرهنگ دینی اولویت اصلی حوزه فرهنگ و هنر است

علیرضا درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان که در جلسه برنامه‌ریزی فعالیت‌ های قرآنی، ضمن تأکید بر سرعت بخشیدن به فعالیت‌ های دینی و قرآنی اظهار داشت: تهذیب نفس یکی از مراحل اصلی تکامل هنرمند است که از طریق مبانی قرآنی و دینی صورت می‌ پذیرد .

وی افزود: بر اساس دستورالعمل جدید، در تمام حوزه‌ های فرهنگ و هنر می‌ باید توجه ویژه ای به مسائل قرآنی صورت گیرد و وجه قالب تمام فعالیت‌ ها به لحاظ محتوا با رویکردهای قرآنی غنا بخشی و تقویت شود.

درویش نژاد یکی از چالش‌ های این حوزه را موازی‌ کاری در فعالیت‌ های قرآنی و دینی دانست و گفت: مشکل اصلی در عدم برنامه‌ ریزی و هماهنگی با سایر بخش‌ های فرهنگی است و لازم است بخش قرآن و عترت این مهم را به بهترین شکل مدیریت کند.

محور تمامی برنامه‌ های آموزش و پرورش هرمزگان تعالیم ارزشمند اسلامی است

ایرج بیت الهی در حاشیه همایش دردانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که با عنوان "رقیه جان دوستت دارم" با حضور نوآموزان پیش دبستانی در بندرعباس برگزار شد، گفت: اگر چه هدف اصلی این همایش آشنا کردن نوآموزان پیش دبستانی با ویژگی های ائمه اطهار بخصوص شرح حال زندگی حضرت رقیه و نحوه شهادت ایشان است اما در نگاهی فراتر می‌ توان این همایش معنوی و نظایر آن را درس زندگی و کتاب کار عملی برای تربیت نسل آینده ساز کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌ های شخصیتی و هویت دینی افراد در سال‌ های ابتدایی و در کودکی شکل می‌ یرد، افزود: آموزش و فعالیت‌ های تربیتی و دینی دوره پیش دبستانی و استفاده از فرصت‌ های فرهنگی، اجتماعی، ملی و بومی می‌ تواند گامی موثر در شکوفایی فطرت الهی و تثبیت هویت کودکان ایران اسلامی باشد.

بیت اللهی ادامه داد: در این راستا آموزش و پرورش هرمزگان با تکیه براهداف سند تحول بنیادین و استفاده از همه ظرفیت‌ ها، محور برنامه‌ های خود را تعمیق باورهای دینی و گسترش فرهنگ اسلامی قرارداده است.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان همچنین بیان داشت: حماسه عاشورا میراث معنوی بزرگی است که حفظ و ترویج تمامی جنبه های آن ضامن بقای حریت ، انسانیت و عبودیت است که می توان از آن به عنوان دانشنامه ای برای همه ابعاد زندگی انسان یاد کرد.

بیت اللهی با اشاره به برتری الگوی تربیتی اسلامی درمیان همه روش‌ های تربیتی، یادآور شد: تربیت اسلامی به عنوان یک الگو برتر تربیتی نه تنها در میان مسلمانان که در همه جوامع مورد توجه است لذا این مهم محور اصلی کار نظام تعلیم و تربیت خصوصا از پایه و دوره ابتدایی در ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: آنچه غایت آموزش و پرورش دراین نظام مقدس است اینکه فرزندان این مرز و بوم طبق رهنمودهای صحیح و اصول و ارزش‌ های والای انسانی و الهی تربیت شوند تا در آینده نسلی رشد یافته و کارآمد داشته باشیم.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان همچنین با بیان جزییات همایش مذکور گفت: در این آیین کودکان با سربند های سبز رنگ حضرت رقیه (س) و حمل پلاکاردهای با مضمون، پنجم صفر، سالروز شهادت حضرت رقیه(س) را گرامی داشتند.

وی گفت: این مراسم با برگزاری زیارتنامه آن حضرت و برپایی سفره های بزرگ و نذری در اماکن‌ های مذهبی، متناسب با سنت‌ های بومی، مداحی، اجرای تعزیه با حضور اولیاء و مربیان و روحانیان منطقه، ایجاد پایگاه‌ های صلواتی، ایستگاه نقاشی و همچنین اهدای تسبیح سفره حضرت رقیه به نوآموزان در کلیه مراکز شهرستان و مناطق استان برگزار شد که با استقبال پرشور نونهالان و خانواده‌ ها همراه بود.

این مقام مسؤول در پایان تاکید کرد: سیره ائمه اطهار مسائل تربیتی با جامع‌ نگری روان‌ شناختی همراه است که می‏‌ تواند به عنوان الگو و روش صحیح تعلیم و تربیت کودکان مطرح شود و بهترین فنون پرورش کودکان برای والدین و مربیان است.

کارگروه ساماندهی مد ولباس هرمزگان تشکیل جلسه داد

کارگروه ساماندهی مد و لباس هرمزگان به دبیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و عضویت نمایندگان تام الاختیار سازمان های " صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، آموزش و پرورش، صنعت و معدن و تجارت" همچنین رؤسای اتاق اصناف استان ، اتحادیه صنف پوشاک، اتحادیه صنف خیاطان، انجمن طراحان لباس از سال گذشته کار خود را آغاز کرده است.

این جلسه با سه دستور کار بررسی وضعیت پوشاک ارزان و کم کیفیت خارجی در بازار بندرعباس، فعال کردن بخش پژوهش دانشگاه ها در راستای توسعه منابع مکتوب در حوزه مد و لباس و همچنین اعلام برگزاری دومین جشنواره منطقه ای مد و لباس ایرانی –اسلامی خلیج فارس تشکیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت تشکیل این کارگروه گفت: در لباس مقوله‌ های هنر و زیبایی، هویت بخشی و اقتصاد در هم آمیخته و لباس علاوه بر کارکرد های زیستی، منشور نانوشته هویت را به همراه دارد که فرهنگ را نیز شامل می‌ شود.

علیرضا درویش نژاد افزود: پوشاک ارزان نامتعارف با مدل‌ های غیرقابل پذیرش با هویت مذهبی و ملی ما در تعارض است و از سوی دیگر ارزان‌ فروشی نیز سه وجه مهم شامل "کیفیت پائین، بذر پاشی و رقابت" دارد که نباید از آن غافل ماند.

وی در ادامه بیان‌ کرد: کیفیت‌ یابی و رقابت اقتصادی و بازار مربوط به  قدرت خرید مردم در اقشار مختلف است که بحثی در آن نداریم، اما بذر پاشی و دشمنی فرهنگی را نباید نادیده انگاشت در مقابل این تهدیدها لازم است داشته‌ های ملی - مذهبی به آثار زیبای هنری در این عرصه تبدیل شوند تا جوان و نوجوان ما دچار خودباختگی اجتماعی نشوند و آنقدر لباس مناسب، موقر، زیبا و به قیمت در دسترس باشد که قدرت انتخاب از او سلب نشود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضروریات این حوزه اشاره‌ کرد و اظهار داشت: جهت محقق شدن دستور های مطرح شده باید با حضور طراحان لباس تولیدکنندگان حتی فروشندگان و وارد کنندگان پوشاک، بررسی های لازم انجام تا نتیجه قطعی و جمعی حاصل شود و همچنین پژوهش های دانشگاهی در این مسیر باید یاری‌گر کار گروه باشند تا کار بصورت عملی به دستاوردهای قابل تعمیم و سازنده ای برسد./303/851/ب1

ارسال نظرات