۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۴۵۹۹۵۲
مدیرکل اوقاف استان قم خبر داد؛

اجرای طرح های عمرانی در بیش از 50 بقعه متبرکه/ تشریح برنامه های فرهنگی محرم و صفر

مدیرکل اوقاف استان قم در تشریح برنامه های عمرانی بقاع متبرکه، گفت: از نکات شاخص این طرح ها ایجاد زائرسرا برای امامزادگان، بازسازی و توسعه امامزادگان و ساماندهی قبرستان ها در امامزادگانی همانند شاه سید علی، شاه ابراهیم و امامزاده حمزه است.
حجت الاسلام حسینی مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اداره اوقاف استان قم عصر امروز در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی با با اشاره به برنامه های عزاداری محرم و صفر گفت: برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی در مجموعه سازمان اوقاف برای امامزادگان پیش بینی شده که از محل موقوفات و در راستای اجرای امینانه نیات واقفان این سوگواره بصیرت عاشورایی در طول محرم و صفر برگزار می شود.

وی افزود: در استان قم بیش از 50 امامزاده در مناطق مختلف شهری و روستایی به عنوان محل برگزاری با استفاده از مبلغان و روحانیان و با برپایی خیمه های معرفت و جلسان گوناگون برنامه های خوبی از قبیل تجمع لبیک یا حسین، احلی من العسل برای جوانان، شیرخوارگان و روهروان زینی برای بانوان با حضور چندین هزار نفر برگزار شده است.

حجت الاسلام حسینی مقدم با بیان این که با حضور گسترده مردم برنامه های بصیرت عاشورایی به خوبی برگزار شده است، اظهار داشت: از محل موقوفات اطعام عزاداران از 400 هزار نفر پذیرایی به عمل آمد، حدود 80 نفر از مبلغان که در رشته های گوناگون تخصص داشتند به کارگیری شدند و 30 نفر از آن ها با همکاری آموزش و پرورش در مدارس حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: تعدادی از مبلغان هم در اداره کل زندان ها برای زندانیان برنامه های مشاوره ای و فرهنگی برگزار کردند، سازمان اوقاف در راستای تدبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند کشور باید 10 میلیون حافظ داشته باشند برنامه حفظ قرآن را از برنامه های مستمر قرار داده و در استان قم 7 هزار نفر از علاقه مندان به حفظ قرآن را در سال جاری تحت برنامه حفظ داریم که حدود 500 نفر از آن ها کسانی هستند که در زندان در کلاس حفظ قرآن حضور دارند و توفیقات خوبی هم داشته اند.

مدیرکل اوقاف استان قم با بیان این که موکب علی بن جعفر در مرز مهران برای برگشت زائران عتبات عالیات در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: این موکب در سال گذشته در مرز مهران به پا شد و خدمات خوبی به زائران ارائه داد.

وی عنوان کرد: امسال هم این موکب با حضور بیش از 50 نفر از روحانیان و خدام در مرز مهران به پا شده است و ان شاء الله تا چند روز پس از اربعین خدمات خود را هم در بخش فرهنگی با برپایی جلسات نماز جماعت، سخنران، اقامه روضه، زیارت عاشورا و فعالیت فرهنگی خاص از قبیل کربلا شناسی و نجف شناسی و همینطور با برنامه های پشتیبانی و پذیرایی در خدمت زائران حسینی به ویژه در مسیر برگشت خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی مقدم خاطرنشان کرد: تقریبا در استان قم امامزادگان واجب التعظیم در 100 بقعه متبرکه مدفون هستند، اگر چه تعداد بیش از این ها بوده و رقم تا تعداد 400 امامزاده هم گفته شده است اما در برخی بقعه ها مثلا 40 امامزاده مدفون هستند.

وی اضافه کرد: بیش از 50 بقعه از بقاع متبرکه استان قم امسال محل اجرای طرح های عمرانی بوده است که طرح های قابل توجهی به شمار می رود و برخی از آن ها در آستانه بهره برداری هستند که ان شاءالله در هفته وقف از آن ها بهره برداری خواهد شد.

مدیرکل اوقاف استان قم در تشریح برنامه های عمرانی بقاع متبرکه گفت: از نکات شاخص این طرح ها ایجاد زائر سرا برای امامزادگان، بازسازی و توسعه امامزادگان و ساماندهی قبرستان ها در امامزادگانی همانند شاه سید علی، شاه ابراهیم و امامزاده حمزه است.

وی افزود: جلسات متعددی با مردم برگزار شد و درخواست آن ها این بود که امکان دفن مجدد میت آن ها وجود داشته باشد، الحمدلله به این دغدغه توجه شد و تمام زوایای این قبور با دستگاه UTM برداشت شد و دقیق مشخص شد که هر قبری در کجا و متعلق به چه کسی است، بعد از برداشت دقیق، ساماندهی آغاز شد و اکنون دفن مجدد آن هم امکان دارد؛ فضای امامزادگان از فضای قبرستان بودن که برای جوانان مورد استقبال نبود اصلاح شده و مراسمات بزرگ چندین هزار نفری در همان فضاهای اصلاح شده برقرار می شود.

حجت الاسلام حسینی مقدم با بیان این که برنامه های ویژه ای در امامزادگان برای مجاوران در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: یکی از برنامه ها اسقرار مشاور در امامزادگان است چون خانواده ها نیاز به راهنمایی در عرصه های تربیتی و فرهنگی دارند، خوشبختانه مشاوران روحانی هستند و دوره های آموزشی برای آن ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: یکی از کارها تشکیل هیأت های تراز اسلامی برای جوانان است که در امامزاده ها آغاز به کار کرده اند، این برنامه به عنوان الگویی در قم اجرا می شود تا در سایر نقاط کشور هم برگزار شود؛ برنامه آموزش قرآن در امامزاده ها وجود دارد اما باید توسعه داده شود؛ 70 درصد از کسانی که در کلاس حفظ  قرآن شرکت می کنند خانم هستند که نوید خوبی به شمار می رود چون خانم ها نقش اساسی در تربیت خانواده ها دارند./1323/پ202/ب1

ارسال نظرات