۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۶۰۲۷۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:

حوزه‌های علمیه کانونهای آگاه‌ سازی نسل جوان هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی حوزه‌های علمیه را کانون‌های مهم برای آگاه‌سازی جوانان دانست و گفت: این نهاد می‌تواند افزون بر معرفی تهدیدها به مخاطبان، تهدیدها را رفع و از آنها به‌ عنوان یک فرصت استفاده کند.
فرخنده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، امروز در جمع مسؤولان فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از مسائل در جامعه از یکدیگر تفکیک نمی‌شوند و به‌ هم‌ پیوسته هستند، افزود: آنچه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دستگاه‌ های اجرایی متولی را برای پیگیری و رصد کردن مسائل فعال میکند، کارگروه‌های علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی است.

وی در ادامه اظهار کرد: امروزه آسیب‌های فضای مجازی مسأله ای است که گریبان گیر جامعه شده، بسیار فراگیر بوده و مخاطبان گسترده ای از تمامی سنین جامعه را در خود جای داده است.

فرخنده ادامه داد: فضاهای مجازی یکی از دستاوردهای علمی بشری بوده و به همراه خود فرهنگ خاص خود را در جامعه وارد کرده است اما تأثیرات فرهنگی آن بر جامعه می‌تواند فرصت محور یا تهدیدمحور باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مخاطبان فضای مجازی اقشار جوان جامعه هستند، گفت: در این زمینه باید حتماً آموزش‌های لازم ارائه‌ شده و با فرهنگ‌ سازی بومی و تولید محتوای غنی از ارزش‌های فرهنگی و دینی و مذهبی خود از آن به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

به گفته وی، امروز رفتارها و یا فضاهای غیررسمی تأثیرات بیشتری نسبت به رفتارها و فضاهای رسمی دارند و این به دلیل گسترش و همه‌گیر شدن رسانه‌ها و فضاهای مجازی، علم و تکنولوژی است.

فرخنده با بیان اینکه امروزه پایگاه‌های بسیاری برای شناسایی تهدیدها وجود دارند، اظهار داشت: مساجد کانون‌های بسیار مهم و ارزنده‌ای در راستای شناسایی آسیب‌ها و آشنایی بیشتر برای استفاده درست از امکانات جدید هستند؛ از این‌ رو می‌توانیم با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در آگاه‌سازی نسل جوان نقش مؤثری ایفا کنیم.

وی همچنین حوزه‌های علمیه را کانون‌های مهم برای آگاه‌سازی جوانان دانست و افزود: این نهاد می‌تواند افزون بر معرفی تهدیدها به مخاطبان، تهدیدها را رفع و از آنها به‌عنوان یک فرصت استفاده کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی همچنین در ادامه مدارس و خانواده و نحوه مدیریت آنها برای استفاده از فضای مجازی را بسیار مهم دانست و گفت: امروز خانواده‌ها نسبت به فرزندان خود دچار تأخر هستند در حالی که باید نظارت بیشتری در استفاده فرزندان از فضای مجازی داشته باشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی همچنین به شورای فرهنگ عمومی و اهداف آن اشاره کرد و گفت: مسأله‌شناسی و ریشه‌یابی مشکلات و معضلات و ارائه راهکار برای آنها مهم‌ترین رسالت شورای فرهنگ عمومی است.

فرخنده اظهار کرد: دین مبین اسلام در بسیاری از آیات قرآن کریم اشاره کرده که امورات دینی را به‌ صورت جمعی و همگانی انجام دهیم و از این رو هر زمان ارزشهای اسلامی به‌ صورت همگانی مطرح شوند این ارزشها به‌ صورت یک فرهنگ و آن‌ هم یک فرهنگ عمومی در می‌آیند.

وی همچنین به مسأله کتابخوانی و لزوم ترویج بیش از پیش آن در جامعه اشاره کرد و گفت: آنچه مطالبه نظام بوده و به‌ عنوان یک ارزش به دنبال آن هستیم نهادینه کردن کتابخوانی به‌ صورت یک فرهنگ عمومی در جامعه اسلامی است./9314/202/ب2

ارسال نظرات