۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۴۶۰۳۰۳
رییس اتاق فکر مجمع تقریب مذاهب اسلامی مطرح کرد؛

لزوم اتحاد در راهپیمایی اربعین/ کنگره اربعین فرصتی برای رهایی از گمراهی عقیدتی و عملی

حجت الاسلام جهانگیری راهپیمایی اربعین را پدیده داوطلبانه، مردمی، بدون تنظیم پیشینه، صلح‌آمیز و دشمن‌شکن دانست و گفت: همان‌گونه مراجع عظام و رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند، نباید راهپیمایی اربعین به مکانی برای افزایش اختلافات میان مذاهب شیعه و سنی، شیعه و شیعه و مذاهب دیگر شود.
حجت الاسلام جهانگیری سهروردی حجت‌‌الاسلام سهروردی

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، رییس اتاق فکر مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش اربعین را پدیده‌ای بی‌نظیر در جهان دانست و گفت: پدیده اربعین نیازی به رسانه‌ای شدن ندارد و اربعین کنگره‌ای است که بیش 20 میلیون نفر را در آن اجتماع دارند، راهپیمایی اربعین یک پدیده بی‌نظیر را در جهان رقم زده است و عاشورا را فراتر از مذهب شيعه و دين اسلام و حتی فراتر از اديان نشان داده است.

 وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین شگفتی جهانیان را برانگیخته است، گفت: در حالی که امروزه مردم جهان با وسائل نقلیه پیشرفته مسافرت‌های خویش را انجام می‌دهند، اما برخی از مردم به عشق رهبری که هزاران سال پیش شهید شده است، بیش از صد کیلومتر را پای پیاده می‌پیمایند، و این مسأله یکی از  شگفتی‌های کنگره اربعین این است که سبب واکاوی جهانیان و آشنایی و علاقه آنها به دین اسلام و حماسه عاشورا شده است.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی وجود ضریب امنیتی بالا در کنگره اربعین یکی دیگر از شگفتی‌ها این اربعین است، عنوان داشت: در کشوری که دارای پایین‌ترین ضریب امنیتی بوده و سالیانی است که تروریست‌ها در این کشور لانه کرده‌اند و همواره این کنگره بزرگ را تهدید می‌کنند، اما بیش از بیست میلیون نفر از کشورها مختلف در این راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و این اجتماع مردمی از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است.

 وی مردمی بودن راهمپیایی اربعین را یکی دیگر از ویژگی‌های پیاده‌روی اربعین بیان کرد و افزود: در حالی که برگزاری یک کنگره کوچک 500 نفری از ماه‌های پیش برنامه‌ریزی‌های بسیاری می‌شود، اما کنگره بزرگ اربعین بدون برنامه پیشین و سامان‌یافتگی و تنها با مدیریت مردمی برگزار می‌شود.

رییس اتاق فکر مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: این راهپیمایی بزرگ، بدون بودجه، مزایای و امکانات دولتی و سازمانی برگزار و تنها با هزینه و امکانات شخصی مردم برگزار می‌شود.

 وی اربعین را پدیده داوطلبانه، مردمی، بدون تنظیم پیشینه، صلح‌آمیز و دشمن‌شکن دانست و گفت: در حالی که مناسک حج حکم واجب الهی است و مسلمانان واجد شرایط ملزم به انجام هستند، اما زیارت کربلا و امام حسین (ع) مستحب است و برخی مردم با شور و اشتیاق چندین بار در راهپیمایی شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تبلور واقعی اسلام در پدیده اربعین نشان داده می‌شود، ابراز کرد: در روایات بدین جهت زیارت اربعین از نشانه مؤمن شمرده است که در عصر جاهلیت مدرن، مؤمن‌هایی وجود دارند که در ناامن‌ترین کشور جهان، با پای پیاده به کربلا می‌روند تا پایبندی خویش را به اعتقادات و مذهبی خویش را نشان دهند.

این مبلغ بین المللی به بررسی فلسفه برگشت اسرای در اربعین به کربلا پرداخت و عنوان داشت: این مسأله نشانگر آن است که هنوز پیام کربلا پایان نیافته است و عاشورا به امتداد و انتهای تاریخ تا زمان ظهور باقی است، هر فردی از یاری امام حسین(ع) در روز عاشورا جای مانده است، می‌تواند بازگشتی به کربلا داشته و عاشورایی شوند.

وی با بیان اینکه زیارت امام حسین(ع) و پیاده‌روی اربعین سبب افزایش ایمان در عصر جاهلیت مدرن است، گفت: در پاره‌ای از زیارت اربعین هدف قیام امام حسین(ع) رهایی مردم از حیرت جاهلیت و ضلالت بیان شده است و به تعبیر علامه جوادی آملی، حیرت جهالت به معنای نجات مردم از نادانی تئوریک و ضلالت به معنای نجات مردم گمراهی عملی است.

 

پیاده روی اربعین فرصتی رهایی از جهالت و گمراهی عقیدتی و عملی

حجت الاسلام سهروردی با بیان اینکه انحراف در عقیده و عمل سبب جهالت و انحراف  انسان‌ها شده است، ابراز کرد: اگر بشر به نظریه‌های تئوریک به دیدگاه‌های سالم  و از نظر عملی کارکردهای  درستی دست یابد، میتواند هدایت و سعادت و آرامش می‌ر‌سد، بنابراین هدف قیام امام حسین(ع) این بوده که ما را از این دو گمراهی را نجات می‌دهد و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصتی است که از جهالت تئوریک و عملی نجات یابیم.

وی در بخشی دیگری از سخنانش به وظیفه رسانه‌ها و حوزه‌های علمیه در جهت بزرگداشت کنگره اربعین اشاره کرد و افزود: وظیفه این نهادها این است که نباید بگذارند  که پیام اربعین تنها در حد راهپیمایی قای بماند، بلکه تمام ابعاد جهانی و فرامذهبی این پدیده را به دنیا معرفی کنند تا اینکه جهانیان بدانند تنها مسیر نجات از گمراهی عصر مدرن، بهره‌گیری از آموزه‌های عاشورا و امام حسین (ع) است.

 

اربعین پدیده‌ای فرامذهبی، فرا جغرافیایی، فرا فرقه‌ای است

وی بر لزوم اتحاد تمام مذاهب و ادیان در کنگره بزرگ اربعین تأکید و بیان کرد: همان‌گونه مراجع عظام و رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند، نباید بگذاریم که کنگره اربعین به مکانی برای افزایش اختلافات میان مذاهب شیعه و سنی، شیعه و شیعه و مذاهب دیگر شود.

این مبلغ بین المللی عنوان داشت: در مسیر پیاده‌روی اربعین نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت، مسیحیان و چینیان موکب و حسینیه برپا کرده‌اند و این مسأله نشان دهنده همزیستی مصلحت‌آمیز ادیان با هم، همدلی مردم ادیان دیگر به امام حسین (ع) است.

حجت الاسلام جهانگیری با بیان اینکه راهپیمایی اربعین پدیده‌ای فرامذهبی، فرا جغرافیایی، فرا فرقه‌ای است، بیان کرد: پیاده‌روی اربعین متعلق فرقه خاصی نیست؛ بنابراین هر انسان آزاده و جستجو ایمان می‌تواند با شرکت در این راهپیمایی از آموزه‌های ناب حسینی بهره لازم را ببرد./998/302/ب3

ارسال نظرات