۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۴۶۰۵۲۰

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

برگزاری نشست"جایگاه عاشورا و منابع عاشورایی در مذهب زیدیه"، قشم میزبان جشنواره ملی حفظ ۴۰ حدیث رضوی، تمدید مهلت ارسال مقاله جشنواره شیخ طوسی، آغاز ثبت نام طلاب در کارگاه های کاربردی، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، نشست علمی "جایگاه عاشورا و منابع عاشورایی در مذهب زیدیه" با حضور اساتید طلاب و دانش آموختگان جامعه المصطفی در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره)برگزار شد.

دکتر عصام العماد در نشست علمی "جایگاه عاشورا و منابع عاشورایی در مذهب زیدیه" که در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد. با بیان تاثیر قیام امام حسین علیه السلام بر مذهب زیدیه خاطر نشان ساخت: انقلاب حضرت سیدالشهدا علیه السلام در درون انقلاب های زیدیه اجین شده است و یک بستری در فرهنگ این مذهب ایجاد کرده است. و چه بسا شخصیت معنوی امام حسین (ع) جامعه زیدیه و قیام معاصر حوثی ها با شعار هیهات من الذّله تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی در ادامه ابراز داشت: علت آن که امروزه مردم یمن در برابر رژی  طاغوت سعودی مقاومت کردند کلمات و سخنرانی سید حسین طباطبایی حوثی در مورد امام حسین علیه السلام باشد که به بیان مکتب عاشورا در جوامع زیدیه می پرداخت.

دکتر عصام العماد در ادامه با بیان اندیشه رهبر یمنی سید حسین حوثی بر مکتب عاشورا خاطر نشان ساخت: سید حسین حوثی جامعه عاشورا را به سه جامعه مدنی، کوفی و شامی تقسیم کردند و جامعه کوفی و مدنی را جامعه ای می دانند که اطلاعات کافی از روایات و منابع دینی داشتند و ایشان معتقد بودند که خیانت جوامع مدنی و کوفی بیشتر از جامعه شامی بوده چرا که در این جوامع نور مکتب اهل بیت علیه السلام همیشه بوده است.

وی در ادامه ابراز داشت: سید حسین حوثی معتقد بود که کوتاهی های مردم کوفه نسبت به اهل بیت علیه السلام نیز در یمن زنده شده و هیچ کس نمی تواند در مراکز دینی، علمی و... این کشور نامی از امام حسین علیه السلام ببرد، اما مدح یزیدیان بصورت علنی آزاد است.

مدرس و پژوهشگر علوم اسلامی، گفت: امروز علت آن که ملت یمن در برابر آل سعود مقاومت می کنند درس گرفتن از سخنان شهید سید حسین حوثی در مقام امام حسین علیه السلام می باشد، چرا که جوامع یمنی شخصیت این امام همام را همچون شخصیت پیامبر اکرم(ص) می دانند و قائل به تفکیک شخصیت این دو بزرگوار نیستند.

لازم به ذکر است، در ادامه نشست سید علی موسوی نژاد (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) به بیان تاثیر قیام امام حسین بر جوامع اسلامی اشاره کرد وابراز داشت: نهضت امام حسین(ع) تاثیر جدی در قیام یمن داشته و همانا جریان زیدیه در مذهب خود جایگاه حضرت را به عنوان امام سوم به رسمیت می شناسند و زیارت حضرت سید الشهداء در منابع زیدیه بسیار دیده شده است.


قشم میزبان جشنواره ملی حفظ ۴۰ حدیث رضوی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم از میزبانی این جزیره در پانزدهمین جشنواره ملی حفظ ۴۰ حدیث رضوی در هفته کرامت سال آینده خبر داد.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی اجاق عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری جشنواره حفظ ۴۰ شاخه ای از ۴۰ حدیث رضوی جزیره قشم در چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) به گونه ای رضایتمند و مطلوب بوده است که دبیر خانه پانزدهمین جشنواره ملی حفظ ۴۰ حدیث رضوی در هفته کرامت سال آینده در قشم وبه میزبانی این جزیره خواهد بود.

وی اضافه کرد: جشنواره امام رضا(ع) در بخش ها و موضوعات مختلفی از جمله تئاتر، شعر،انیمیشن و... برگزار می شود که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم در بخش مسابقات حفظ ۴۰ حدیث از سخنان گهربار امام هشتم، میزبان شرکت کنندگان از سراسر ایران و حتی کشور های دیگر است.

حجت الاسلام موسوی به حضور ۴۰۰ شرکت کننده شیعه و اهل سنت این جزیره در مسابقات حفظ ۴۰ حدیث رضوی در سال جاری اشاره کردو افزود: این مسابقه در سه رده سنی نوجوانان  ۸تا ۱۵ سال، رده سنی جوانان  ۱۵تا ۲۵ سال و بالاتر از ۲۵ برگزار و به ۱۹نفر از برگزیده ها در هر سه رده های سنی سکه بهار آزادی اهداء شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم تصریح کرد: افرادی که تمایل حضور در پانزدهمین جشنواره حفظ ۴۰ حدیث امام رضا(ع) در هفته کرامت سال ۹۶ شرکت کنند، می توانند با مراجعه با سایت دبیرخانه به آدرس:geshm.shamstoos.ir یا با شماره تلفن ۰۷۶۳۵۲۴۴۳۹۷  تماس گرفته و نام نویسی کنند.

این مسئول همچنین از دو مرحله ای بودن این جشنواره  سخن گفت و خاطر نشان ساخت: مرحله اول حفظ ۴۰ حدیث رضوی به صورت کتبی برگزار می شود و برترین افراد این مرحله که حد نصاب نمره قبولی را کسب کنند وارد مرحله دوم می شوند که این مرحله به صورت شفاهی برگزار می شود. به گفته این مسئول، ۴۰ حدیث از احادیث امام رضا (ع) توسط  اتاق فکر این جشنواره که متشکل از اعضای حوزه های علمیه خواهران و برادران، حوزه معارف اسلامی جامعه المصطفی، دانشگاه و سازمان تبلیغات اسلامی می باشد،  انتخاب و اعلام می شود.  

حجت الاسلام موسوی،اشاعه و ترویج فرهنگ اسلامی با الهام از آموزه های رضوی، گسترش فعالیت های فرهنگی مرتبط با سیره اهل بیت بویژه امام رضا(ع)، گسترش و ترویج و نشر احادیث اهل بیت در جامعه و تجلیل از حافظان احادیث اهل بیت را از مهمترین اهداف جشنواره حفظ ۴۰ حدیث رضوی عنوان کرد.


تمدید مهلت ارسال مقاله جشنواره شیخ طوسی

مهلت ارسال مقاله جهت شرکت در بخش مقالات نوزدهمین جشنواره شیخ طوسی، تمدید شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی، با توجه به تقارن مهلت قانونی ارسال مقاله با اربعین سیدالشهدا(ع)، مهلت ارسال مقاله به این جشنواره تمدید گردید.

بر این اساس، اساتید، طلاب، اعضای هیئت علمی، پژوهشگران، کارمندان و محققان المصطفی می توانند مقالات خود را تا 15 آذر ماه سال جاری به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی http://tousi.miu.ac.ir مراجعه نمایند.


 آغاز ثبت نام طلاب در کارگاه های کاربردی

کارگاه های کاربردی برای طلاب مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار می شود.

به همت معاونت فرهنگی عناوین کارگاه های کاربردی برای شرکت و مهارت آموزی  اعلام و طلاب برای ثبت نام در این کارگاه ها باید به معاونت فرهنگی تربیتی،  واحد علمی کاربردی مراجعه نمایند.

عناوین کارگاه های کاربردی:

1.     اهل بیت شناسی

2.     فرقه های انحرافی

3.     شیعه انگلیسی

4.     اردوداری

5.     هنر  و خلاقیت نمایشگاهی

6.     ولایت فقیه

7.     پرسمان مهدویت

8.     شیوه های پاسخگویی مخاطب

9.     روان شناسی تبلیغ

10.  روش تبلبغ نوین

11.  روش برقراری ارتباط با مخاطب

12.  پاسخ به شبهات

  

نمایشگاه پیاده روی اربعین

در آستانه سفر معنوی اربعین و به همت معاونت فرهنگی تربیتی‌ نمایشگاهی جهت آماده سازی طلاب شرکت کننده در این حماسه زینبی در سالن ورودی مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار  گردیده است.

این نمایشگاه شامل تصاویری زیبا از حضور عاشقان اباعبدالله الحسین در پیاده روی اربعین، وقایع اربعین, اربعین در سیره شهدا، اربعین در کلام مقام معظم رهبری و نکات مهمی جهت آمادگی و تجهیز مسافران اربعین می باشد./1325/303/ب3

 

 

ارسال نظرات