۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۳
کد خبر: ۴۶۰۶۳۱
آيت‎الله جوادی آملي:

حقيقت ايمان وارد شدن توحيد در قلب است

حضرت آيت‎الله جوادي آملي گفت: محور اصلي مركز ايمان قلب است و اعتقاد به يگانگي خداوند بايد وارد اين قلب شود، كه فرمودند كلمه «لا اله الله حصني و من دخل حصني أمن من عذابي»، البته اين داخل شدن شرط دارد و شرط آن از راه ولايت و امامت اهل‎بيت(ع) است.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، در درس خارج تفسير خود در مسجد اعظم در تفسير آيات پاياني سوره مباركه حجرات گفت: مؤمن واقعي كسي است كه به خداوند و رسولش ايمان بياورد و هيچ شك و ترديدي در حرم قلب آنان پيدا نشود و با مال و جانشان در راه خداوند جهاد كنند، حقيقت ايمان از دل شروع ميشود.

وي افزود: برخي اعراب ميگويند ما ايمان آورديم، اينكه ما ميگوييم ايمان آورديم اين مطابق با واقع نيست، ما يك اسلام داريم كه قرآن كريم آن را به همه جهان نسبت ميدهد كه در برابر آن كفر نيست، اسلام در فضاي تكوين در مقابل ايمان نيست، «آمن»، به معناي «دخل في المأمن» است، مأمن كجاست؟ ذات اقدس اله فرمود كلمه «لا اله الا الله»، حصن من است، با اعتقاد انسان وارد حصن ميشود، نه اينكه ايمان يعني اعتقاد پيدا كردن است.

مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به اينكه تقابل اسلام با ايمان براي ضعيفالايمانها كه تازه مسلمان شدهاند اين است كه قلب هنوز ايمان نياورد ولي زبان و جوارح عمل ميكنند، ابراز داشت: گروه ديگر گروهي هستند كه لسان و جوارح كذب قولي و فعلي دارند، اما قلبشان كافر است، منافق به هيچ وجه خدا را قبول ندارد و فقط براي دنيا تظاهر به اسلام ميكند و دنيا هم در مكتب وحي بسيار كم و اندك است و كسي كه در حولِ دنيا ميگردد، كم گيرش ميآيد، منافق فقط براي دنيا دين را قبول دارد.

وي اظهار كرد: محور اصلي مركز ايمان قلب است و اعتقاد به يگانگي خداوند بايد وارد اين قلب شود، كه فرمودند كلمه «لا اله الله حصني و من دخل حصني أمن من عذابي»، البته اين داخل شدن شرط دارد و شرط آن از راه ولايت و امامت اهلبيت(ع) است، اگر كسي چند كلمه سواد دارد و از راه اهلبيت(ع) نگرفته است، او از در وارد نشده است و علمي كه يافته است، مشكل او را حل نميكند و او را نجات نميدهد.

حضرت آيتالله جوادي آملي ادامه داد: همين قرآن ميفرمايد كه من مفسر و مبين فرستادم، برويد ببينيد او چه ميگويد، فرمود اگر كسي از غير راه ولايت وارد شود، او سارق است و علم از او جدا ميشود، خداوند همين منافق را در حالي كه خطرش را ذكر ميكند، او را تا آخرين لحظه به ايمان دعوت ميكند، پيامبر اكرم(ص) بايد انذار بكند تا حجت خداوند تمام شود، پيامبر(ص) وظيفه دارد كه انذار بكند تا حجت تمام شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم با بيان اينكه ادامه داد: قرآن كريم پيامبر اكرم(ص) را مفسر قرار داد و بعد خود حضرت فرمود «إني تارك فيكم الثقلين، كتابالله و عترتي»، اما متأسفانه خيليها گمراه شدند و از علم اهلبيت(ع) خبري ندارند، پس ايمان بايد داخل در قلب شود و انسان بايد قلب را باز بگذارد و نبندد و درِ اين قلب را مواظب باشد و نبندد، همان طور كه قرآن بر قلب پيامبر(ص) داخل شده است، ايمان هم بايد در قلب وارد شود و تو وظيفه داري كه تبليغ كني./914/پ202/ج1

ارسال نظرات