مدعيان حقوق بشر جهانی حرف میزنند اما آمريكايی فكر میكنند
![آیت الله جوادی آملی](/Original/1395/02/30/IMG15534290.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، امروز در درس خارج خود در تفسير آيات پاياني سوره مباركه حجرات با اشاره به آيه « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿۱۳﴾»، گفت: قرآن كريم در سه بخش كار ميكند، يك بخش ملي و محلي كه ميان مسلمانان است و ديگري در قسمت موحدان عالم كار ميكند و ديگر اينكه براي همه افراد بشر سخن دارد.
وي با اشاره به سه حوزه پيامرساني قرآن خاطرنشان كرد: قرآن كريم عالم را طرزي معرفي ميكند كه براي هر بشري اعم از مسلمان و كافر قابل بهرهبرداري باشد و انسان را با يك اصول جهاني معرفي ميكند، اگر ساختار انسان طوري باشد كه فقط ملي و محلي و منطقهاي باشد، نميتواند بينالمللي زندگي كند، اگر جوامع بشري يك سلسله مشتركات كلي نداشته باشند، براي آنان نميشود حقوق بشر درست كرد.
مفسر برجسته قرآن کریم اظهار كرد: قرآن فرمود من يك پيام جهاني دارم و ساختار خلقت انسان را تبيين كرد تا بتواند در بخش بينالمللي كار كند، نهادهاي بينالمللي حرفي براي گفتن ندارند، چون قانونشان قانون بشري است و نه الهي و ديگر اينكه آنان انسانشناس نيستند، هر كشوري براي خودش قانون اساسي است و برخي از اصول قانون اساسي مثل اصل آزادي، استقلال، مواسات و امنيت و عدم دخالت در كشورهاي ديگر مشترك است، كليد همه اصول قانون اساسي مسأله عدل است، يعني هيچ اصلي از اصول بايد بر مبناي عدل باشد.
وي گفت: تمام اختلاف از اين است كه عدل كه قرار دادن شي در جاي خودش است، چيست، ما موحدان ميگوييم جاي اشخاص و اشيا را اشخاصآفرين و اشياآفرين معلوم ميكند، اما استكبار جهاني ميگويد كه جاي اشخاص و اشيا را ما معرفي ميكنيم، اينجا دو اشكال وجود دارد اينكه آنان از ساختار خلقت انسان و جهان آگاه نيستند و ديگر اينكه چون نميدانند به ميل خودشان و بر اساس هوا و هوس خودشان قانون وضع ميكردند.
حضرت آيتالله جوادي آملي بيان كرد: روح فرعوني در درون اينان وجود دارد، اينان ممكن است حرف از مسيحيت بزنند، اما مشركانه عمل ميكنند، اگر كسي مسيحي واقعي است بايد بداند كه «الله» جاي اشخاص و اشيا را معرفي كرده است، حقوق بشر را غير از بشرآفرين كسي مشخص نميكند، ذات اقدس اله بشر را با آن چهره آسمانياش آفريد و معرفي كرد و گفت اين بشر ميتواند نهادهاي بينالمللي و حقوق بينالمللي داشته باشد.
وي با بيان اينكه كساني كه داعيه حقوق بشر دارند، جهاني حرف ميزنند و آمريكايي و انگليسي فكر ميكنند، خاطرنشان كرد: مشتركات بشر روح اوست و نه بدن او، خصوصيات منطقهاي و محلي او كه نميتواند جهاني باشد، اين مدعيان حقوق بشر جهان را نميشناسند و آن جامعيت ميان همه افراد بشر را نميدانند، اما قرآن كريم جهاني حرف ميزند، قرآن فرمود اين اختلافات شما در رنگ و زبان و مانند آن شناسنامه شما است، نه اينكه معيار برتري و كرامت برخي بر برخي ديگر است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم بيان كرد: حقوق بشر بدون دخالت غرب و شرق ميشود، جهاني حرف زدن با آمريكايي و انگليسي فكر كردن قابل جمع نيست، ما ميگوييم انسانها اختلاف كه دارند، شناسنامه آنان است، مشترك آنان روح انسانها است، ما اول آمديم مشكل زن و مرد را حل كرديم و آنان را جدا نكرديم، البته تغايرهاي صنفي وجود دارد، «الناس معادن كمعادن الذهب و الفضه»، هم مال مردها و هم مال زنها است، در هيچ جا نفرمود كه ما زن را از يك چيز و مرد را از چيز ديگر آفريديم، يا فرد شرقي را از يك چيز و فرد غربي را از چيز ديگر آفريديم، همه جا فرمود ما انسانها را از زني و مردي آفريديم.
وي گفت: قرآن نقشه جهاني ميكشد و جهاني حرف ميزند، انسان نميتواند جهاني حرف بزند و آمريكايي حرف بزند، اگر قرآني فكر بكنيم كه خوب است، اما مدعيان حقوق بشر جهاني حرف ميزنند اما آمريكايي و انگليسي فكر ميكنند، فرمود اگر در حرم قلبتان ايمان وارد شد، شما جهاني هستيد، آن موقع ميتوانيد جهاني فكر كنيد./914/پ202/ج1