۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۴۶۲۰۲۹
استاد حوزه علمیه:

اربعین درسی هدفمند و با ارزش برای داعیان دفاع از حریم امن الهی است

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد با بیان اینکه اربعین درسی هدفمند و با ارزش برای داعیان دفاع از حریم امن الهی است، گفت: اربعین حقیقتی در کالبد شرافت و انسانیت، که مولود پاک سرشت سرچشمه وحی الهی است و بیستم ماه صفر المظفر مزین به روزی مهم در تاریخ اسلام است.
حجت الاسلام فضیلتی نیا

حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا، معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار کرد: اربعین حسینی، امروز به عنوان یک مدل اصیل از تعمیق عشقی پاک به ساحت مقدس شخصیتی الهی و ملکوتی است که ثابت کرد مطاع قلیل دنیا، او را از هدفی ارزشمند که همان حفظ دین و کرامت اصیل انسانی باشد باز نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در این راه با تمام وجود و هستی ارزشمندش پا پیش گذاشته تا مبادا از رهاورد دنیاپرستان خفته در لحاف شیطان خدشه ای بر پیکر انسانیت وارد آید، افزود: همان امامی که در مسیر روشن صراط حق، از قنداق طفل شیرخواره اش گرفته تا جان اشبه الناس به رسول مدنی را در طبقی نورانی از اخلاص گذارده به محضر حضرت دوست ارزانی؛ تا در کلاس بندگی، درسی هدفمند و با ارزش  برای داعیان دفاع از حریم امن الهی باشد.

حجت الاسلام فضیلتی نیا بیان کرد: اربعین، با نوای محزون در نای زمان با حقیقتی متعالی و برگرفته از قیام سرخ پهنای دشت وسیع طف، بار دیگر از راه می رسد؛ همان حقیقتی که رنگش رنگ خون و بویش بوی حزن می دهد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اربعین حقیقتی در کالبد شرافت و انسانیت، که مولود پاک سرشت سرچشمه وحی الهی است و بیستم ماه صفر المظفر مزین به روزی مهم در تاریخ اسلام است، از آن جهت که در این روز، محارم الله به وادی بلاخیز و تفتیده کربلا که خاطراتی بس جانگداز از آن داشتند، می رسند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد ادامه داد: اربعین روزی است که حبیبی چون، جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی پیر رسول رحمت(ص‌) در این میعادگاه به تاْمل در افق رسالت بر مزار محبوبی چون حسین(ع) حاضر می شود، تا زائر نخستین امام شهید خویش باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مهمترین نکته با توجه به احادیث وارده در باب اربعین، روایت معروف امام عسکری(ع‌) است‌ که فرمودند «از نشانه‌های مؤمنان؛ زیارت اربعین، خواندن پنجاه و یک رکعت نماز (واجب و نوافل‌)، انگشتری در دست راست نمودن، سجده ‌بر خاک کردن و بلند خواندن بسم الله در نماز است».

حجت الاسلام فضیلتی نیا ابراز داشت: متن منقول زیارت عظیم اربعین که از جانب حضرت امام صادق(ع) انشاء شده با دارا بودن فرازهای عالیه‌، این ظرفیت را ایجاد کرده تا شیعیان حضرتش که توفیق زیارت قبر نورانی محبوبشان را از نزدیک ندارند، از این زیارت پرفیض‌، به ثواب زیارت امام شهید(ع) نائل آیند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در فرهنگ جامع و اصیل اسلامى عدد چهل «اربعین» جایگاه خاصی دارد که صاحب کتاب ارزشمند مرصاد العباد، از عارف بنام، مرحوم نجم الدین شیرازی می گوید: «عدد اربعین را خاصیتی است در استکمال چیزها که اعداد دیگر را نیست».

 وی عنوان کرد: از جمله چله نشینى براى رفع حوائج، حفظ نمودن چهل حدیث برای برکات، اخلاص عمل شخص به مدت چهل صباح که اثرات ویژه ای برا آن مترتب است؛ و پیامبر خدا(ص) می فرمایند «من اخلص لله اربعین یوماً فجر الله ینابیع الحکمة من قلبه على لسانه، هر کس چهل روز فقط براى خداوند تعالى اخلاص ورزد، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جارى مى ‏سازد، اکمال عقل در سن چهل سالگى، دعا براى چهل مؤمن که در نماز شب بدان سفارش شده است».

حجت الاسلام فضیلتی نیا ادامه داد: این روز غیر از محزون بودن و عزاداری اش همچنین از باب عبادی نیز حرف برای گفتن دارد و در این بین اعمالی چون خواندن زیارت امام حسین(ع)، غسل و تصدق است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: سالها از آن واقعه جانسوز می گذرد در حالی که عاشقان و پیروان آن امام همام، در سریر اسرار اربعین به ذکر حقیقت عاشورا و قیام آن پرداخته و سوز سرنوشت اشکبار خویش را به مظلومیت مولا اباعبدالله الحسین(ع) و جمله یاران با وفایش پیوند زدند.

وی در پایان گفت: راه عاشورا و قیام سرخ فام او، راه حقیقت عشق است و بی شک تا قیامت، هیچگاه خالی از رهرو نخواهد ماند./9709/302/ب2

ارسال نظرات