۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۴۶۲۳۵۶
در آستانه اربعین حسینی؛

10 هزار زائر از خراسان شمالی عازم حرم رضوی شدند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: در آستانه اربعین حسینی بیش از 10 هزار زائر از این استان در قالب 25 کاروان عازم مشهد مقدس و زیارت حرم مطهر رضوی شدند.
حجت الاسلام خادمی - مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: تاکنون افزون بر 10 هزار زائر از شهرستانهای هشت‌گانه این استان به‌ صورت سواره و پیاده راهی مشهد مقدس شده‌اند.

وی با بیان اینکه این زائران در قالب 25 کاروان به این سفر زیارتی اعزام شده‌اند، افزود: نام‌نویسی از متقاضیان اعزام به سفر مشهد مقدس به مناسبت اربعین حسینی و ایام رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع) در دهه پایانی صفر همچنان ادامه داشته و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه اعزام این زائران با هدف احیای آیین معنوی پیاده‌روی اربعین صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در مسیر حرکت زائران حرم رضوی در شهرها و مناطق مختلف برنامه‌های فرهنگی و مذهبی به‌منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ و مکتب اهل بیت (ع) و زنده نگاه داشتن و سبک و سیره حسینی و رضوی برگزار می‌شود.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به برنامه‌های روز اربعین در استان، اظهار کرد: آیین اربعین حسینی از صبح یکشنبه در مساجد و حسینیه‌های سراسر استان آغاز شده و دسته‌ها و هیئات مذهبی به سمت امامزاده‌ها، مصلاها و مساجد جامع شهرها و روستاهای مختلف استان دسته‌روی و سینه‌زنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی هم مراسم دسته‌روی و زنجیرزنی هیئات مذهبی از مساجد مختلف به سمت حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) برگزار می‌شود، افزود: آیین محوری اربعین از ساعت 10 صبح و پس از تجمع هیئات مذهبی در محل امامزاده‌های استان آغاز شده و پس از آن نماز و زیارت اربعین برپا می‌شود.

قرائت زیارت اربعین در 8 امامزاده شاخص خراسان شمالی

حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سیدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از برگزاری مراسم قرائت زیارت اربعین در هشت امامزاده شاخص استان همزمان با روز اربعین حسینی خبر داد و افزود: این آیین بعد از برپایی نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراسم روز اربعین در امامزاده‌های استان از ساعت 10 صبح آغاز می‌شود، اضافه کرد: عزاداری، سینه‌زنی، مداحی و اقامه نماز ظهر و عصر ازجمله این برنامه‌ها است.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد تصریح کرد: مراسم اربعین تقریباً در تمامی امامزاده‌های خراسان شمالی برگزار می‌شود اما در هشت امامزاده شاخص این مراسم به‌صورت محوری و با اطعام از محل نیات واقفان برگزار خواهد شد.

گفتنی است، در استان 936 هزار نفری خراسان شمالی درمجموع هزار و ۱۷۳ باب مسجد دایر است که از این تعداد ۲۰۰ مسجد در نقاط شهری و مابقی در مناطق روستایی واقع شده‌اند و در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این اماکن مقدس برگزار می‌شود.

در این استان هزار و ۱۶۰ هیأت مذهبی وجود دارد و به‌طور معمول در مناسبت‌های عزاداری نظیر دهه اول محرم و دهه پایانی ماه صفر، برنامه‌های سوگواری در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی با هدایت و مدیریت حدود ۸۵۰ روحانی مبلغ و بیش از ۸۰۰ مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار می‌شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات