۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۴۶۲۶۹۹
حجت الاسلام پناهیان:

استغفار زمینه ترک گناه را ایجاد می‌کند

استاد حوزه علمیه گفت: استغفار زمینه ترک گناه را ایجاد می‌کند و انسان این قدرت را پیدا می‌کند که گناه را کنار بگذارد، اگر کسی اهل استغفار نباشد در بسیاری از مراحل زندگی گرفتار می‌شود.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه امروز دوشنبه(1آذر) در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه توقع خداوند از انسان کم است، اظهار داشت: در واقع خداوند دو چیز از انسان می‌خواهد ابتدا اینکه انسان گناه کرد طلب توبه کند، دوما نعمتی گرفت شکرگزار باشد.

وی ادامه داد: چرا خداوند بر روی این دو موضوع تاکید دارد این است که این دو عامل سبب صفای باطن می‌شود، اگر ما نگاه‌مان به این دو درست باشد دین راحت‌ خواهد شد، توقع خدا آنقدر کم است که بدون حضور حتی پیامبر الهی می‌تواند خوب و بد را تشخیص دهد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: استغفار زمینه ترک گناه را ایجاد می‌کند و انسان این قدرت را پیدا می‌کند که گناه را کنار بگذارد، اگر کسی اهل استغفار نباشد خیلی از مراحل زندگی گرفتار می‌شود، استغفار را نباید شبیه عذرخواهی از دیگران دانست.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه روحیه استغفار خاص است خاطرنشان کرد: استغفار یک روحیه خاص می‌خواهد، در اصل صفای باطن در یک بخش از همین روحیه خاص تشکیل می‌شود، صفای باطن در بخش دوم از شکر به دست می‌آید.

وی افزود: شکر نعمت برای صفای باطن خیلی مهم است، اگر می‌خواهید پایه همه خوبی‌ها در شما درست شود روحیه تشکر را در خود تقویت کنید، روحیه تشکر دقیقا در مقابل توقع قرار دارد، انسان همیشه در زمان دعا ابتدا از نعماتی که خدا داده است شکر می‌کند، امام حسین(ع) نمونه بارز شکر در دعا را در عرفه نشان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: نمونه بارز شکرگزاری را می توانید در زیارت اربعین ببینید، تمام جمعیت با یک شور و شعور خاصی در مسیر با هم برخورد می‌کنند و شکرگزار خداوند هستند که امام حسین(ع) نصیب‌شان شده است، این افراد شکر خدا را می‌کنند که زیارت امام حسین(ع) می‌روند.

حجت الاسلام پناهیان در پایان گفت: اربعین جشن ما مومنان است، جشن به این معنا که پر از شکر دل است، تاسف بر آنهایی که حال و هوای حسینی ندارند و مومنان را اهل گریه و عزا می‌دانند، اربعین تفریح مومنان است و ما باید از امام حسین(ع) تشکر کنیم که خانواده خود را برای ما فدا کرد./202/816/ب1

ارسال نظرات