۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۶۲۸۸۹

چند خبر کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

جلسه روانشناسی و مشاوره با موضوع «تاب آوری و حل مسأله»، سخنرانی علمی« جایگاه و مقام شب در عرفان اسلامی»، انتشار شماره جدید دو فصلنامه قرآن و علم، بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر واطلاع رسانی جامعه المصطفی، به منظور آموزش چگونگی غلبه بر احساس غربت و دوری از وطن و خانواده، به همت بخش تربیتی معاونت فرهنگی تربیتی المصطفی(ص) واحد گرگان، جلسه روانشناسی و مشاوره ای با موضوع «تاب آوری و حل مسئله» در این واحد برگزار شد.

در این جلسه که با سخنرانی دکتر آذرخش، استاد روانشناسی عمومی برگزار گردید، ایشان درابتدا ضمن تقدیر وتشکر ازهمه دست اندرکاران مجموعه و ابراز خرسندی از حضور در جمع طلاب جامعه المصطفی(ص) واحد گرگان اظهار داشت: ما هر چه به قرآن نزدیکتر شویم می توانیم راحت تر زندگی کنیم. چون قرآن کتاب همه اعصار است و به همه علوم احاطه دارد و هر کسی می تواند نیازهای خود را از قرآن استخراج کند. قرآن کتاب زندگی است و درعرصه زندگی انسان کاملا یک  کتاب کاربردی است و ما هم با نگاه روانشناسی از قرآن بهره برداری می کنیم.

دکتر آذرخش سپس به معنا و منظور تاب آوری و ویژگیهای آن اشاره کرد و افزود: تاب آوری به ما می گوید که چگونه بر مشکلات فائق آییم و به زندگی ادامه دهیم تا فاصله از عزیزان ما موجب فرسودگی ما نشود. تاب آوری به ما یاد می دهد چگونه با این فشار و تغییرات مقابله کنیم و هر چه تجربه انسان موفق تر باشد مشکلات را هم  می تواند به خوبی پشت سر بگذارد. هر چه قدر فرد بتواند از تجارب گذشته خود و دیگران استفاده کند راحتر زمان را سپری می کند و برای بهتر زندگی کردن باید مهارتهای زندگی را یاد بگیریم و مثبت اندیش باشیم و باورهای منفی را از خود دور کنیم. چون باورهای ما تعیین می کنند چگونه زندگی کنیم. باورهای منفی اذیت کننده است. باور منفی، تاب و توان و درست فکر کردن را از ما می گیرد و در حل مسئله مواجه با مشکل می شویم.

ایشان در ادامه به یک اصلی درروانشناسی با نام ده در نود اشاره کردند و اظهار داشت: ده درصد از کارها دراختیار ما نیست. آگاهی از این مسائل خودش تاب آوری را بالا می برد و نگرش مثبت می شود و همچنین فکر روشن و شفاف هم باعث حل مسائل در زندگی می شود و طبعا اضطراب را از میان بر می دارد و یا اصلا به آن میدان نمی دهد.

این استاد روانشناسی با اشاره به این نکته که: تفاوت آدم ها در حل مسائل، مربوط به طرز تفکر آنهاست که مثبت اندیش باشند یا منفی اندیش، افزود: فاصله گرفتن از کارهای تنش زا، زمان زندگی خوشایند را طویل می سازد.

 

سخنرانی علمی« جایگاه و مقام شب در عرفان اسلامی»

سخنرانی علمی با موضوع « جایگاه و مقام شب در عرفان اسلامی» در صبحگاه معنوی المصطفی(ص) واحد گرگان برگزار گردید.

در این سخنرانی، استاد سید ضیاء الدین جوادی از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی و دبیر پژوهشی گروه عمومی المصطفی(ص) واحد گرگان با ذکر مقدمه ای به ضرورت تقوی و پرهیزگاری، کفّ نفس در برابر وساوس شیطانی، و محاسبه نفس در شبها و قبل از خواب ( که چه خیری را فوت کرده و به چه عمل ناپسندی دست یازیده ایم) و انابت به درگاه جلّ و علا و پرهیز از اندیشه های ناراست و ناپسند که مقدمه ای برای به حرکت درآمدن دستان و قدمها برای ارتکاب گناه است ، و پناه بردن به درگاه ربّ العالمین و توصیه به سعۀ صدر و احترام به فرهنگ و عقاید دیگران (هرچند آنان را قبول نداشته باشیم) و توصیه به رحمت واسعۀ خداوند منّان، اشاره کرد و اظهار داشت: آدمیان و مخلوقات خداوند را دوست داشته باشیم و به قول ناصر خسرو: (خلق همه یکسره نهال خدایند .... هیچ نه بشکن از این نهال و نه برکن ) و به عبادات خویش غرّه و فریفته نشویم و تدبّر کنیم در آیات الهی که« شب» و « روز » از مظاهر آنست.

ایشان با پرداختن به موضوع سخن، افزود: کوه و شب دو پدیده شگفت انگیز الهی هستند که به نوعی میعاد و میقات عارفان و دینداران است؛ در کوه طور بود که موسی علیه السلام با خداوند سخن گفت و رب العالمین بر نبی خویش تجلی یافت؛ در کوه بود که تاملات الهی، درون رسول الله (ص) را پرورد تا آماده رشف و پذیرش رسالت گردد، و... درشب، این زمان روحانی، بوده است که نار ربّانی در شجره الاخضر بر موسی آشکار شد که: «فاخلع نعلیک » و خداوند بر شب سوگندها یاد کرده است. در شب، بعثت رسول الله (ص) شکل گرفت و نزول قرآن در شب بوده است و در شب، تنزل الملائکه والروح بر جهانیان چتر رحمت گسترد و پایه های اسلام در ملاقات شبانه پیامبر با سران اوس و خزرج بر ارض، استوار شد و لیله المبیت و معراج از وقایع شگفت انگیز روحانی است که در شب رُخ داده است.

این استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی شب با ذکر این نکته که موضوع شب در آثار ادبی بزرگان ادبیات نیز سبب خلق زیبایی های ادبی بسیاری گشته است، به نمونه هایی از آثار سعدی، فردوسی، منوچهری دامغانی و ... اشاره نمودند و بسیاری از تحولات روحی بزرگان علمی را نیز شکل گرفته در بستر شب دانست و افزود: غزالی در کشمکش و تجاذب شهواتی که نام برده است، به برکت تاملات شبانه خویش توانست راه رستگاری خویش را بیابد.

سخنران صبحگاه معنوی، با ورود به تعریف شب و نام آن در زبانهای قدیم ایرانی، به بررسی این سئوال پرداخت که: در اندیشه های ادیان توحیدی، شب ابتدا آفریده شده است یا روز ؟ و با استناد به گزارش تورات و اشاره به تایید آفرینش شب قبل از خلقت روز در روایات اسلامی، جایگاه شب در اندیشه های انسانها را بیان نمودند و با ذکر نظر رشید الدین میبدی بر فضیلت شب و عبادات شبانه به بررسی شب در رساله «کنز السالکین»خواجه عبد الله انصاری پرداختند و مناظره زیبا و دلنشین شب و روز در این رساله را بررسی کرده و تحلیل و نمونه هایی از آن را ذکر و قرائت نمودند و در پایان، با تکیه بر فضیلت شب، شنوندگان و طلاب گرامی را به تامل در شکوه شب، و بهره گیری از این زمان روحانی، فرا خواندند و توصیه نمودند در شب از راز و نیاز با خداوند خویش غافل نشوند و با محاسبه اعمال روزانه خویش، دست انابت به امید اجابت به درگاه جلۀ و علا بردارند، پیش از آن که ناگهان در پیشگاه محاسبان الهی قرار گیریم که مرگ، پیر و جوان نمی شناسد و هیچ کس را از آن گریز و گزیر نیست و هو حیّ لایموت وکلّ نفسٍ ذائقه الموت.

   

انتشار شماره جدید دو فصلنامه قرآن و علم

شماره جدید دو فصلنامه قرآن و علم به همت جامعه المصطفی العالمیه منتشر شد.

 هجدهمین شماره از دو فصلنامه قرآن و علم به صاحب‌امتیازی جامعه المصطفی‌‌ العالمیه و مدیرمسئولی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید جزائری منتشر شد.

بر پایه این گزارش،‌ در هجدهمین شماره از این دو فصلنامه مطالب متعددی از پژوهشگران و صاحب نظران منتشر شده است که از جمله آنها می توان به مقالاتی نظیر: «مفاهیم بنیادین نظام جامع سلامت روحی و روانی در قرآن» نوشته محمدمهدی اصفهانی و عباسعلی واشیان، «مثبت‌اندیشی و موانع آن از منظر قرآن و احادیث» تالیف حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد و روح‌الله رستگارصفت، «مهم‌ترین بنیان‌های تمدنی در قرآن کریم» اثر حجت‌الاسلام حسین علوی‌مهر و محمدرضا انجم‌شعاع، «بررسی اعجاز علمی قرآن در مراحل خلقت و تکوین جنین انسان» نوشته محمدجواد اسکندلو و سیدبهادر علی‌زیدی،‌ «جغرافیای میوه‌های قرآن» نگاشته سیدمحمود طیب‌حسینی، علیرضا حیدری‌نسب و حمیده حیدری‌نسب، «نقد دیدگاه وجود خرافات ضد علم در قرآن» تالیف حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی و روح‌الله بهادری‌جهرمی و «منبع‌شناسی قرآن و سیاست» نوشته علامرضا بهروزلک و محمدعلی قاسمی، اشاره داشت.

 

شکوه اربعینی عزاداران در کارگیل هندوستان

مراسم با شکوه اربعین حسینی با حضور اقشار مختلف مردم و محبان اهل بیت(علیهم السلام) شهر کارگیل هندوستان برگزار شد.

 مراسم عزداری اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام با حضور طلاب، روحانیون، دانش آموختگان جامعه المصطفی و نیز اقشار مختلف مردم و محبان اهل بیت(علیهم السلام) شهر کارگیل برگزار شد.

 گفتنی است؛ شهر کارگیل از ایالت کشمیر هندوستان، بیش از دویست هزار نفر از محبان اهل بیت علیهم السلام را در خود جای داده، یکی از بزرگترین شهرهای شیعه نشین کشور هندوستان به شمار می رود.

  

برگزاری کارگاه آشنایی با روش شناسی

انجمن علمی پژوهشی اندیشه معاصر مسلمین، «کارگاه آشنایی با روش شناسی 1»، را برگزار نمود.

 

این کارگاه با محوریت کتاب «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، نوشته استاد پارسانیا، توسط دکتر هادی بیگی، تدریس گردید.
 

شایان ذکر است، کتاب «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، مجموعه حاوی برخی مقالات و مصاحبه هایی ست که از سال 80 تا 88 با محوریت روش شناسی علوم اجتماعی و سیاسی انجام گرفته است. بیشتر مقالات، سرمقاله هایی است که در سال های یاد شده در فصل نامه علوم سیاسی منتشر شده و به همین دلیل عناوین و مباحث این مقالات بیشتر متوجه علوم سیاسی است.

مباحث مطرح شده در این اثر با آن که ناظر به موضوع و مسائل علم و دانش سیاسی است، نسبت به دیگر رشته های علوم اجتماعی و از جمله جامعه شناسی قابل تعمیم است.


این مجموعه با مقالاتی آغاز می شود که درباره ماهیت علم و دانش است و به بخشی از مباحث معرفت شناختی که در حوزه فلسفه و دانش علوم اجتماعی تاثیر گذار است، می پردازد.مقالات بعدی شامل مباحث روش شناسی علوم اجتماعی و سیاسی می باشد و مقاله دوازدهم نمونه ای از کاربرد روش نقلی را در یکی از مباحث بنیادین علوم اجتماعی؛ یعنی هستی جامعه ارائه می دهد.بخش پایانی مشتمل بر دو مصاحبه درباره وضعیت فلسفه و علوم سیاسی در حوزه های علمیه است./1325/302/ب3

 

ارسال نظرات