۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۴۶۳۳۷۵
در حرم حضرت معصومه تشریح شد؛

احکام فرهنگ عمومی مجالس عزاداری

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که هدف از قیام عاشورا مبارزه استکبار و عدم سازش به هر قیمتی با شیاطین است، گفت: استکبار ستیزی موضوعی است که باید در تمام کنش های فردی و اجتماعی مکلفان و رهروان عاشورا نمود پیدا کند.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام افتخاری امشب در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح احکام فقهی در موضوع مدیریت محتوا و شیوه بیان مقاتل در محافل و مجالس عزای امام حسین(ع) پرداخت و گفت:  استکبار ستیزی هدف و زمینه قیام عاشورا را شکل می دهد و بر اساس شرع مقدس اسلام بر مداحان و خطبا لازم است که ابعاد استبکار ستیزانه قیام عاشورا را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که هدف از قیام عاشورا مبارزه استکبار و عدم سازش به هر قیمتی با شیاطین است، اظهار داشت: استکبار ستیزی موضوعی است که باید در تمام کنش های فردی و اجتماعی مکلفان و رهروان عاشورا نمود پیدا کند.

وی افزود: گاهی در مراسم عزاداری دیده می شود که افرادی پس از مجالس عزاداری مکان های عزاداری را ترک نکرده و به اموری بیهوده و حتی غیبت کردن می پردازند؛ این در حالی است که شرع مقدس اسلام به شدت با این حقیقت به این دلیل که اولا گناهانی همچون غیبت حرام است و ثانیا ممکن استت در این زمان از امکانات عمومی حسینه ها استفاده شخصی شود این امر را مذموم دانسته و مومنان را از آن بر حذر داشته است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به طرح یکی از سوالات مهم در زمینه فرهنگ عزاداری پرداخت و گفت: در برخی هیئت‌ها به علت استقبال پرشور جوانان و تراکم جمعیت و کمبود جا در حسینیه‌ها و خیابان‌های اطراف بسته شده یا تردد در آنها با مشکل مواجه می‌شود؛ بر این اساس برای مکلف سوال اساسی وجود دارد که«آیا این عمل اشکال دارد؟ یا این که صدای عزاداری خیلی بلند باشد، اگر موجب آزار و اذیت نشود چطور؟»

حجت الاسلام افتخاری با اشاره به اینکه فتوای اکثر مراجع تقلید در این زمینه با یک مفهوم واحد ارائه شده است، عنوان داشت: حجت الاسلام فلاح زاده بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب در جواب این سوال گفته است «اولا بدانیم که عزاداری حضرت اباعبدالله حسین علیه‌السلام از افضل قربات است. تاثیر بسیار زیاد و آثار و برکات بسیار زیادی دارد و همچنان باید مراسم عزاداری اباعبدالله حسین علیه‌السلام زنده بماند و تاکید بر آن است. خود سیره مقام معظم رهبری هم بر این است که در برخی از ایام سال مجلس عزا برپا می‌کنند، ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی انجام می‌شود در محضر ایشان. اما در برخی از ایام، بیرون آمدن هیئت‌های عزاداری و دسته‌ها جزء شعائر دینی است مثل تاسوعا و عاشورا. خب به طور طبیعی برخی از خیابان‌ها بسته می‌شود برخی از راه‌ها بسته می‌شود گرچه همان جاها هم اگر بشود مراعات کنند که بسته نشود بهتر است.»/837/202/ب3

ارسال نظرات